Läsa minnen, problem.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Läsa minnen, problem.

Inlägg av TomasL »

Försökte läsa av ROMarna i mitt TEK 7854 oscilloskop, misslyckades totalt, av nån anledning.
Har en MEMProg2 från ELNEC, ELFA
ROMet är ett gammalt MOSTEK MK36000, 8k x 8bit.
Gjorde en adapter för att simulera ett 2764/27C64 men fick av nån anledning inte ut nånting från det.

Nu får jag iofs undersöka adaptern lite noggrannare, för att se om alla pinnar kontaktade ordentligt.
Men oavsett vilket borde jag kunna läsa ut minnet på detta sättet, eller?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Läsa minnen, problem.

Inlägg av vfr »

Ja, får du bara pinningen att stämma med din adapter, så tycker jag inte det borde vara några problem. Att programmera minnen kan ju alltid vara lite lurigt med olika algoritmer och sånt att tänka på, men att läsa ett ROM borde vara rakt på sak.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Jag har en del gamla minnen från gamla stationära datorer som ligger. Funderade på hur komplicerat det är att koppla dessa till en mikroprocessor. Någon som har gjort detta. Behövs mycket externa komponenter?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

wolfheat:Det går men det är omständigt och också ganska svårt. Bättre då att satsa på minnen avsedda för ändamålet, de kostar på sin höjd 50 spänn. Vill man ha mycket minne så är det nog ett CF man ska satsa på.

Man riskerar utöver detta att uppta en stor del av processorkraften enbart för att styra dessa minnen då vissa (enligt vad jag fattat) också kräver konstant "refresh".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

ROM/Flash minnen lär väl inte behöva refresh? ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

blueint:Det var datorminnena som åsyftades. Helt säker på något är jag inte dock.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gamla RAMar från datorer är dynamiska RAM, och behöver refresh med jämna mellanrum, typ ett par tusen ggr per sekund eller så.
Dock brukar detta vara inbyggt i minneskontrollern.

För att återgå till ursprungliga frågan.
Har nu hittat felet, det var den "sockeln" jag använde, benen på detta gamla ROM är så tunna så det blev dålig kontakt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Gött, då är lyckan gjord, problemet löst!
Skriv svar