Uppfrächning av gammal fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Uppfrächning av gammal fräs

Inlägg av Uttis »

Jag har en gammal fräs som jag tänkt att jag ska rusta upp lite. Tidigare har det suttit motor/kylpump och kanske nån lampa på maskinen.

Det som finns kvar nu är motorn på runt 5kW, ett motorskydd(tror jag) och sen nån mojäng man vrider på så kan man köra med olika inspänning 230/ 2.5kW? 400/3.5kW? 400/5kW. Vad är detta förnåge? det går inte att se så mycket. Fräsen är snart 60år.

Också till nr2 jag har ett minne av att det kittlar i tassen när man rör vid fräsbordet och står på golvet :) jag tror jag har fixat detta men jag kan inte minnas. Antar att nån fas går emot fräsen nånstans och att skyddsjorden saknas?

Ska plocka dit en lampa och en kylpump senare som kommer drivas av vanliga enfas uttaget(230V) men det ska väll inte vara nå problem?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Uppfrächning av gammal fräs

Inlägg av MadModder »

Om en fas går mot chassit känns lite mer än en kittling kan jag lova.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

njae det beror väll på vart man stoppar andra handen eller fötterna? Ska kolla med en ficklampa imorrn lite nogrannare få se om det sitter nån trafo nånstans.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag hade visst en gammal bild på prylen

Bild

Jag skrev lite fel tidigare det står 220V och 500V och den sista som den står inställd på får jag kolla imorrn.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Mojängen man vrider på kopplar troligen om lindningarna på motorn för att ge olika effekt, eftersom det är en triangel i ett av lägena är det antagligen deltakoppling.

Det första du bör göra är givetvis att se till så hela maskinen är skyddsjordad ordentligt, mät sedan i stickproppen mellan jord och dom olika faserna och se om du har något isolationsfel.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ok så det är bara en omkopplare? triangeln är nog ett märke om du menar den som står rakt ner? läget den står i nu var märkt 380/500V sen finns det 500V rakt upp och 220V längst till vänster.

Jag har kollat skyddsjorden och den var ok även stickproppen var ok så jag har nog fixat det tidigare men glömt det.
Skriv svar