bilbana problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
k605

bilbana problem

Inlägg av k605 »

Hej
Vilken tur att jag hittade hit
Behöver lite hjälp eftersom mina kunskaper är lika med NOLL men löda det kan jag :vissla: .
Jag vill sänka strömmen till en bilbana innan pojk f.. har kraschat varenda bil, nu har jag en transformator 12vac 10va står det på den, tänkte sätta in en 2-pol strömställare och en spänningsregulator, går det? Bara så jag kan köra själv på max volt och när grabben och hans kompisar kör så sänker man spänningen med 1,5-2volt. Jag ha provat med en 9,6 volt 0,5A transformator så går det lite för sakta och när man kör båda bilarna tappar de mer fart men det är nog får lite Amp. Nu lite frågor om det går som jag tänkt.
1, vilken spänningsregulator ska jag ha? elfa nr:?
2,behåller jag Amp. om jag sänker volt talet?
3,blir den mycket varm
någon vänlig skäl som kan rita hur jag kopplar ihop det. Tänkte mest på dom 3 bena som dom små rackarna har :doubt: +jord-
Mvh
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: bilbana problem

Inlägg av AndLi »

Orginaltrafon är en växelströmstrafo. (10V AC) 10VA blir 1A.

Du kan inte ta en vanlig spänningsregulator för växelspänning.

Är din 9.6V trafo AC eller DC?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En fuling kanske kan vara en eller ett par dioder? Detta fungerar både på AC/Dc men på AC måste man ha två dioder en åt vardera hållet annars går det nog lite väl sakta ;)
k605

Inlägg av k605 »

Tack för era snabba svar

Ursäkta dröjesmålet, gumman tyckte jag skulle dammsuga och inte sitta vid datorn hela morgonen.
Nu ser jag att det är skillnad på dom. 12v ac och 9 v dc hehe inte så lätt det här.
Original är en Ac/Ac 16v 800ma som matas till en sk. Powebase som jag har förstått sänker strömmen 2v och likriktar den. Nu har jag provat med både 12vac och 9vdc och den går bäst med 12vac även dom har jag satt in i powerbase.
vet inte riktigt vad jag sysslar med :humm:
okej om vi börjar om från början och tar original 16v och vill sänka strömmen 2-3volt 2-pol strömställare on-on hur gör jag. Och kan jag prova med olika motstånd/spänningsregulator. 2-3v, 4-5v Vilka ska jag använda?
mvh
k605

Inlägg av k605 »

Nu har jag kommit på en lättare ide :shock:
Kan jag använda den här transformatorn elfa 69-630-03 med utbytbara byglar. Borde gå att löda (som jag kan :vissla: ) fast 11, 13, 14, 16 volt i en vridströmställare för lättare byte.
Vad tror ni som kan det här med el
Mvh
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Det bör fungera men eftersom det nätagget levererar dc kan det vara bra att lägga den efter likriktaren alternativt tabort likriktaren.
k605

Inlägg av k605 »

Aldrig får man vara riktigt glad, var ser jag att det är likström dc. jag måste leta upp en ac transformator hmm.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Öppna powerbasen och ta ett foto, vi är ena jäklar att modifiera över internet.

Sätt en stopp i fartreglaget så det inte går att trycka in så långt.

troligen skulle det fungera med att köra DC in till PB då det ändå ska likriktas.
En sådan DC agg som du länkar till har jag och jag tror att det sitter en spänningsreferens i den lilla plutten.

Protte
k605

Inlägg av k605 »

Då borde man kunna montera 3-4 pluttar i en vridströmställare som man fast monterar på lämpligt ställe. ska fixa en bild på powerbasen om jag får in det här.
Skriv svar