RoHS -fråga angående inköp från utlandet-
RoHS -fråga angående inköp från utlandet-
Jag letade för ett tag sedan efter ett nätaggregat till min lasermodul som är till ett projekt. Jag hittade då ett lämpligt hos LASER DRIVE Inc. i USA samt återförsäljare i Tyskland... Jag mailade till Tyskland och fick svar.. Saxade ur en bit:
____
""sorry we cannot offer this power supply in Europe.
The power supply is not Rohs compatible, so LASER DRIVE sells a few pieces in US only.""
____
Är det olagligt att köpa in icke RoHS kompatibla grejer till Sverige eller vad gäller?
____
""sorry we cannot offer this power supply in Europe.
The power supply is not Rohs compatible, so LASER DRIVE sells a few pieces in US only.""
____
Är det olagligt att köpa in icke RoHS kompatibla grejer till Sverige eller vad gäller?
Re: RoHS -fråga angående inköp från utlandet-
Ja, för företag men inte för privatpersoner så vitt jag vet och speciellt inte om det är en återförsäljare i Tyskaland tycker man. Men för USA så är det enklare att säga nej istället för att riskera något.
Tillverkaren finns någonstans utanför EU (USA). Dom har en åteförsäljare i Tyskland som säljer en del av deras produkter som är CE-märkta.
Skulle dom ta in en produkt som inte är CE-märkt och sälja i Tyskland eller Sverige så kan dom råka ut för en del trubbel, se andra trådar om CE.
Däremot kan du själv köpa den från USA om du inte ska sälja den vidare, förutsatt att Laser Drive skickar till utlandet. Annars kan du använda en tjänst som jetcarrier.
Skulle dom ta in en produkt som inte är CE-märkt och sälja i Tyskland eller Sverige så kan dom råka ut för en del trubbel, se andra trådar om CE.
Däremot kan du själv köpa den från USA om du inte ska sälja den vidare, förutsatt att Laser Drive skickar till utlandet. Annars kan du använda en tjänst som jetcarrier.
Okej.. Om vi säger så här.. Jag har lite planer på att eventuellt starta eget.. Om jag köper in något som inte är RoHS certifierat eller vad man kallar det, innan jag startar eget, får jag inte använda det sedan när jag startar en verksamhet?
Något som hör till saken är att jag har hittat ett lika dant begangat(?) aggregat... Är det svårt ändå att "få hem" det??
Något som hör till saken är att jag har hittat ett lika dant begangat(?) aggregat... Är det svårt ändå att "få hem" det??
man får väl afaik fortfarande använda icke-RoHS prylar som företag, men inte i saker man säljer, för utveckling ska det vara ok.
Med reservation för att det var ganska länge sen jag läste direktiven.
Med reservation för att det var ganska länge sen jag läste direktiven.
> Är det svårt ändå att "få hem" det??
Du får nog köpa nästan vad du vill. Det är en annan sak vad du får/kan *sälja*.
Men vad är problemet igentligen ? Det är väl bara att skaffa RoHS prylar...
Du får nog köpa nästan vad du vill. Det är en annan sak vad du får/kan *sälja*.
Men vad är problemet igentligen ? Det är väl bara att skaffa RoHS prylar...
Gott att höra... Då kan jag slappna av.
---> Sodjan: Det är inte så lätt (för mig i alla fall) att hitta en sådan laserdrivare + att de inte är gratis precis, så att köpa ett icke RoHS aggregat begagnat till ett rimligt
pris föredrar jag framför att lägga ut några tusenlappar till på ett eventuellt nytt som uppfyller RoHS... Flummigt kanske, men det är ett hyffsat enkelt aggregat som uppfyller mina krav.. Därför vill jag ha det..
---> Sodjan: Det är inte så lätt (för mig i alla fall) att hitta en sådan laserdrivare + att de inte är gratis precis, så att köpa ett icke RoHS aggregat begagnat till ett rimligt
sen kan man ju fråga sej hur det gynnar miljön att skrota fullt fungerande saker och sen tillverka nya utan bly.. inte alls skulle jag säga.
Det tillverkas/importeras väl inte mer icke-RoHS delar i Europa längre. Min uppfattning är att de komponenter som fortfarande finns till salu är gamla lager de vill göra slut på och alltså ofta reas ut billigt. Bra för utvecklare kanske som vill testa flera olika komponenter till ett lågt pris.
- prototypen
Är det beg utrustning så är det OK att handla med icke RoHS, men inte nya grejor, sedan är en del branscher undantagna, t.ex. militären och sjukvården.
Det är när den sätts på marknaden som den ska vara RoHS, beg utrustning är ju redan satt på marknaden.
Protte
Det är när den sätts på marknaden som den ska vara RoHS, beg utrustning är ju redan satt på marknaden.
Protte
Jag vill minnas att ny utrustning också är ok så länge den används för labbändamål.. men jag har ingen dokumentation att tjuvkika i här.
F.ö är väl flyget också undantaget från reglerna vill jag minnas.
F.ö är väl flyget också undantaget från reglerna vill jag minnas.
"Kommunikationsutrustning" är också undantaget har jag för mig 
Så du menar att mobiltelefontillverkarna inte behöver förlja RoHS?
- prototypen
Telefoner ramlar nog in under rubriken konsumentprodukter.
Kommunikation är nog mera åt basstation och ledningsbunden kommunikation
Protte
Kommunikation är nog mera åt basstation och ledningsbunden kommunikation
Protte