Radiovågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Radiovågor

Inlägg av Oblivion »

Ytterligare ett trollhelvette eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Börjar fundera efter sista posten.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Visst är Internet fantastiskt. Det är ju så lätt och hitta information, man behöver inte ens tänka längre.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag undrar ju varför man får för sig att linda kabel runt ett papprör?

Steg 1 (om man inte kan nånting om antenner) borde väl vara att titta på hur andra antenner ser ut? Och hur många antenner ser ut så?

Tittar man på bilar eller en vanlig radio är det ett spröt, tittar man på hus är det yagi-antenner (för TV).

Sen kan man ju läsa lite på t.ex. Wikipedia (svenska wikipedia var lite spartansk, men på engelska finns det en lång artikel)
http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_(radio)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nerre: gamla AM antenner såg ju ut ungefär sådär med lite fantasi.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och det finns faktisk helical-antenner.
xxargs

Inlägg av xxargs »

även om det är ganska bökigt, speciellt runda och lindade objekt, så kan man göra ganska trovärdiga simuleringar med NEC2 - kort sagt så fins det väldigt mycket info och nördinformation om antenner via google om man ger sig tid att leta.
Ion

Inlägg av Ion »

Jaja,jag visste inte vad jag skulle söka på.Och kanske någon skulle kunna ge tips om sånt här.

Jag fick för mig av det här:

Jag gissar väl radiovågor är nåt annat då OCH jag trollar inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Radiovågor är INTE "något annat" men den WLAN-antenn är till 2,4GHz, 27MHz har ca: 89 gångar längre våglängd.

Men originalantennen är vad som ska till, visst kan man göra en helical-antenn som inte är riktat men det kräver en del plats med 27MHz.

Så blanda inte ihop olika frekvenser och tro att allt blir bra, samla gärna mer information innan du börjar om du är det minste osäker.

Jag har i övrigt testat att räkna på en riktat helical-antenn på 433MHz och den blev ganska stor redan då, på 27MHz ville den fylla en hel del (typ 89 gg den du länkar till på alla håll och kanter) men helical-antenner kan även tillverkas som förkortade dipoler och därmed inte ha samma riktningskänslighet men även den vill bli stor på 27MHz.

Så för räckvidd: se till att ha fräsha batterier i sändaren och originalantennen på mottagaren.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är mottagarantennen som man skall jobba på att få den bättre - dvs. den som sitter i planet och är mest krympt och nedskalad och har dålig/ickeexisterad jordplan/spegelbild att jobba emot. - en 2 dm sladdstump är liksom ingen bra antenn vid 27 MHz och har säkert 10 - 20 dB lägre känslighet gentemot en 5 meter lång 27 MHz dipolantenn som det borde vara om man vill ha max känslighet...

skarvar du på antennstumpen (med metallisk kontakt) från mottagaren med tunn metalltråd (max 2.5 meter total längd) som får släpa efter planet så får du säkert minst dubbla räckvidden - mycket större förbättring än vad som går att åstadkomma med olika antenner vid din sändare.

finns det vettig koax/dipoluttag på mottagaren så skulle jag säga att sätt det som kopplas in på skärmen på koaxuttaget med en tunn metalltråd efter ena vingen och mittenstiftet till motsvarande tunn tråd till den andra vinghalvan - bara en sådan grej så kanske man har gått ifrån 2 dm utsträckning till 1 meter utsträckning på antenn och dessutom får en spegelbild (dipol) och sådant gör skillnad.

givetvis måste din sändares antenn vara i ordning och rätt längd - dvs använda orgialantennen då den är bäst ihopoptimerad med sändaren.

---

ytterligare sak som man inte får glömma är att med alla switchade nätaggaggregat i omgivning typ energisparlampor, frekvensomvandlare , ADSL och annan typ av modulation på tele och elkraftledningar i alla riktningar i omgivningen gör att 27 MHz är mer utsatt för störningar utifrån än det var förr och kan vara en förklaring till din upplevda försämring av radiokommunikationen. Det är detta som kallas elektromagnetisk smog och i prinsip har dödat det mesta i området 0 - 200 MHz med stor okänlighet i mottagarna som följd om man inte kör med jättesändare...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev:Radiovågor är INTE "något annat" men den WLAN-antenn är till 2,4GHz, 27MHz har ca: 89 gångar längre våglängd.
Vilket med andra ord innebär att hans papprör var för litet, det skulle varit 4,5 meter i diameter! :-)
Så för räckvidd: se till att ha fräsha batterier i sändaren och originalantennen på mottagaren.
Ja, det är så sant, det är ju antagligen mottagarens antenn som är sämst i det här fallet. Sändaren brukar ju ha en utdragbar teleskopantenn, medans mottagaren oftast bara har en trådsnutt (som folk oftast inte fattar att man INTE ska kapa eller snurra ihop).
Ion

Inlägg av Ion »

Ah,Förklarar en del,jag ska byta batterier.
Men jag har tur att planet behöver extra vikt för att kunna flyga stabilare,så skulle nog kunna hänga en tråd efter.
Den som sitter där just nu är runt 1.5dm liten tunn koppar tråd.Också,skulle jag kunna testa vira sladden runt på planets delar och sen hänga en del efter.Men jag bor inte i nån tätort så det är nog inte så dåligt.

Men orginal antennen på sändaren är böjd och den verkar inte hålla så bra.Jag skulle kunna ta och använda tejp för att hålla ihop den,men annars så skulle väl en annan antenn från nån gammal radio funkar lika bra även om den skulle vara längre?

Om jag bara frågar självklara saker så får jag väl läsa mer om radio då :mrgreen:
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ion skrev:
Men orginal antennen på sändaren är böjd och den verkar inte hålla så bra.Jag skulle kunna ta och använda tejp för att hålla ihop den,men annars så skulle väl en annan antenn från nån gammal radio funkar lika bra även om den skulle vara längre?
Nej den kommer inte fungera lika bra om den är längre! Har du inte läst någonting av vad som sagts? Antennen ska vara avstämd för avsedd frekvens, alltså varken för lång eller för kort. Har du entrasig antenn bör du byta ut den emot en likvärdig.

Liksaå är det inte alls säkert att det hjälper med att förlänga mottagarantennen, den kan mycket väl ha en förkortningsspole i mottagaren som "kompenserar" sladdstumpen, i ett sådant fall lär det troligen inte bli någon fördubblad räckvidd som påståts...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Låt bli att vira antenn/trådar - dessa skall sträckas rakt ut.

Det här att göra spolar som antenner hör tid tiden när man lyssnade med lång och mellanvåg med några 100 kHz till några MHz frekvensområde och överföringen främst arbetade på magnetiska fält mellan sändare och mottagare och inte elektrostatiska fält.

Högre upp som från 27 MHz och uppåt så används elektromagnetiska fält (både elektrostatisk och elektromagnetiska komponent samtidigt i överföringen) vilket innebär i de flesta fall raka antennspröt. Man kan göra helixantenner mm. komplicerade strukturer för att få riktverkan - men där är väldigt noggranna mått på diameter, stigning mellan varven och total längd om man skall få den verkan man avser - och för 27 MHz så är diameter förmodligen flera meter...

Små fel där på några mm-område i dimensioneringarna så fungerar inte antennen längre på önskad frekvensområde. Det är alltså inte att bara vira ihop en sladdstump lite planlöst och tro att det fungerar bättre - till 99.9% sannolikhet så blir det sämre....

Du kan ersätta din befintliga teleskopantenn med något motsvarande i samma uttag/fäste - det som är viktiga är att du har samma längder när dom är utdragna - vilket innebär för det mesta att FM-radioantenn är för kort...

---

Har man förkortningsspolar i mottagaren så är det inte 50/75 Ohm ingångar längre och man har 'köpt' en situation med lägre känslighet.

En förkortningspole kan inte kompensera för en lägre antennarea ( = mindre antenn) och därmed känslighet hur man än önskar, det enda man gör med förkortningspolen är att matchningen mellan den högimpediva antennen (som korta antenner ger) och lågimpediva ingången blir bättre så att den lilla energin som fångas upp av stumpen inte reflekteras ut igen - men i mottagarsammanhang har det mindre betydelse med hög missmatch än i sändarsammanhang då det i sistnämda fallet så kan hög reflektion bränna slutsteget. - har man så extremlåg returdämpning som 3 dB mot antenn så ger det fortfarande 'bara' 3 dB sämre känslighet för en mottagare gentemot en välmatchad antenn, medans för en sändare så betyder det att halva effekten som sänds ut kommer tillbaka och värmer slutstegtrissan med extra värme och går sönder.

man får alltså trada mellan kanske sämre matchning i mottagaren för att den har förkortningsspolen gentemot längre antenner där uppfångade ytan ökar kvadratisk med öka längd - och så mycket straffar inte den sämre matchningen som den större ytan bidrar med högre infånga effekt.
Senast redigerad av xxargs 3 april 2009, 15:48:33, redigerad totalt 1 gång.
Ion

Inlägg av Ion »

Okej så jag fixade orginalantennen.Jag ska iallafall TESTA med att lägga till lite mer små koppar tråd ifall den blir något bättre.

Annars så tror jag denna tråd är avslutad,Tack för er hjälp.
Skriv svar