Lagra bilder på kasettband
Re: Lagra bilder på kasettband
Ha en mavica är den enda digitalkameran jag äger och faktiskt använder varje gång jag ska fota något, batteriet är utbytt till en likriktare och ett par banankontakter för många år sedan så den funkar bara med ett externt nätagg och en lång sladd:P
dessutom låter den som ett tröskverk varje gång man fotar och man kan bara ta en 14 bilder per diskett ungefär, filma kan den också fast får ju såklart inte plats så mycket film på en 1,4Mb disk...
men det funkar för det lilla jag fotar
dessutom låter den som ett tröskverk varje gång man fotar och man kan bara ta en 14 bilder per diskett ungefär, filma kan den också fast får ju såklart inte plats så mycket film på en 1,4Mb disk...
men det funkar för det lilla jag fotar
Walle, kameran jag tänkte på var Canon ION, lagrade bilderna på en 2" floppy.
Hade en sån en gång i tiden.
Hade en sån en gång i tiden.
Aha! Canon ION! Ja, den är nog till och med äldre än Mavican
Den lanserades under första hälften av nittiotalet, Mavican under andra hälften.
Ooblivion: haha
Mina bilder från min kamera blir i storleksordningen ~60 MB styck
Fasiken vad jobbigt att försöka fota till diskett 
Ooblivion: haha
Apropå disketter så kopplade jag upp en gammal floppy-enhet häromdan för att se om man kunde se signalen ut och tolka den. I förlängningen vill jag kunna läsa av gamla amiga-disketter.
Efter lite pyssel fick jag igång motorn mm (fick luska lite för att hitta att diskarna som standard oftast är konfigurerade som B-drive och att kabeltvisten som normalt är på kablaget gör att den aktiveras som A).
Nästa sak att klura ut var att utgångarna var open-collector. Men sen fick jag faktiskt ut signal ur /RDDATA som jag kunde se på oscilloskopet (triggade på /Index-pulsen).
Frågan är bara hur man tolkar signalen. Men rätt typ av synkronisering och tolkning ska jag få en signal som är MFM-kodad, men än är jag inte där. Och hur avkodar man en MFM-signal?
Hittade på nätet att mycket av informationen skulle stå i en gammal IBM manual (XT Tech Reference manual) fast den hittar man ju inte så klart.
Kanske lägger upp mina tester som ett miniprojekt. Info och andra tips mottages gärna...
Efter lite pyssel fick jag igång motorn mm (fick luska lite för att hitta att diskarna som standard oftast är konfigurerade som B-drive och att kabeltvisten som normalt är på kablaget gör att den aktiveras som A).
Nästa sak att klura ut var att utgångarna var open-collector. Men sen fick jag faktiskt ut signal ur /RDDATA som jag kunde se på oscilloskopet (triggade på /Index-pulsen).
Frågan är bara hur man tolkar signalen. Men rätt typ av synkronisering och tolkning ska jag få en signal som är MFM-kodad, men än är jag inte där. Och hur avkodar man en MFM-signal?
Hittade på nätet att mycket av informationen skulle stå i en gammal IBM manual (XT Tech Reference manual) fast den hittar man ju inte så klart.
Kanske lägger upp mina tester som ett miniprojekt. Info och andra tips mottages gärna...
Där tror jag faktiskt inte att jag har fel - man låter lite av radesignalen överlagras på inspelningssignalen just för att komma över hysterensen på bandet och får det hela mer linjärare - annars får man en 'crossover-liknande' distorsion och det hela kan nog jämföra att man använder Halv bit hög genomsnittlig termisk brus för att minska kvantiseringsbruset för högre dynamik på låga nivåer när det gäller A/D-omvandlare.TomasL skrev:XX, "kassettspelarna har dessutom sin matade signal överlagrad med HF för att placera den magnetiska styrkan på lämplig nivå enlig LF-signalen - med bara sinus så hade det även här blivit ganska distorderad och fyrkantaktigt."
Där har du faktiskt fel.
olinjär distorsion är väldigt mycket svårare att ta bort i efterhand än frekvensgångsmässig distorsion
när det gäller digitala grejor så kör man däremot rakt på med ändläge till ändläge över den stackars tonhuvudet.
---
Finns det någon gammal analogljudsnubbe här som kan räta ut 'tvisten' här
Jag skulle vilja se en LP-ROM. Det vore macho. Skulle ju kunna fungera precis lika bra som kassettband, men MYCKET snyggare
Eller, ja... det krävs en rätt kvick styrning av start/stopp på skivtallriken, alternativt servodrift för att säkerställa att läsningen börjar och slutar på "rätt" ställe.
Eller, ja... det krävs en rätt kvick styrning av start/stopp på skivtallriken, alternativt servodrift för att säkerställa att läsningen börjar och slutar på "rätt" ställe.
Angående analog data på diskett kolla in denna:
http://hackaday.com/2009/04/24/analog-a ... more-10572
Kanske ett projekt för JimmyAndersson
http://hackaday.com/2009/04/24/analog-a ... more-10572
Kanske ett projekt för JimmyAndersson
- Electricguy
EXAKT vad jag har letat efter
har googllat som en dåre men inte hittat något