Potentiometerfråga
Potentiometerfråga
Hej!
Jag har en blyackumulator på 12 V (1,3 Ah), men vill ha ut 9 respektive 6 volt till två strömsnåla apparater (en övervakningskamera på 80 mA och radiostyrningen till en liten radiostyrd bil.) Kan man lösa det med två potentiometrar? Vilka motståndsvärden kunde i så fall vara lämpliga? Jag är för övrigt begränsad till Kjell&Co:s utbud.
Hälsningar
Zeb
Jag har en blyackumulator på 12 V (1,3 Ah), men vill ha ut 9 respektive 6 volt till två strömsnåla apparater (en övervakningskamera på 80 mA och radiostyrningen till en liten radiostyrd bil.) Kan man lösa det med två potentiometrar? Vilka motståndsvärden kunde i så fall vara lämpliga? Jag är för övrigt begränsad till Kjell&Co:s utbud.
Hälsningar
Zeb
Re: Potentiometerfråga
9 Volt 1A
Spännings reg 9v 1A
Om du klarar dig på 5 volt 1A
Spännings reg 5v 1A
Annars + lämpligt motstånd
Spännings reg variabel
Spännings reg 9v 1A
Om du klarar dig på 5 volt 1A
Spännings reg 5v 1A
Annars + lämpligt motstånd
Spännings reg variabel
Problemet med att använda motstånd för att reglera spänning är att en apparat som har märkströmmen 80mA i verkligheten ibland drar kanske bara 1mA i vissa lägen. Då går spänningen upp (ohms lag) och kameran förstörs.
Alltså behövs någon form av mer aktiv spänningsreglering. 78L09 och 78L05 bör kunna göra jobbet (max 100mA). Du behöver också ett par små kondensatorer (1µF). Har du inga sådana hemma kan du ta en valfri NPN-transistor (BC548B), ett motstånd och en zenerdiod med önskad spänning + 0.6 volt. (vill du ha 5 volt så välj 5.6V zenerdiod)
Alltså behövs någon form av mer aktiv spänningsreglering. 78L09 och 78L05 bör kunna göra jobbet (max 100mA). Du behöver också ett par små kondensatorer (1µF). Har du inga sådana hemma kan du ta en valfri NPN-transistor (BC548B), ett motstånd och en zenerdiod med önskad spänning + 0.6 volt. (vill du ha 5 volt så välj 5.6V zenerdiod)
Där ser man... Helt kört med potentiometrar alltså...? Kjell har ju inte de komponenter jesse talar om och dessutom vet jag inte om jag klarar av att koppla något så avancerat... Förslaget om spänningsregulatorer då? Funkar det utan ytterligare komponenter?
Tack för era svar!
Zeb
Tack för era svar!
Zeb
letade upp några illustrativa bilder på nätet:

Fast 100nF var inte någon bra idé. Det ska helst vara t.ex mellan 1 och 100 µF (mikrofarad) vad du nu råkar få tag på. plus på kondensatorn måste vara vänd mot plus på batteriet.

Elektrolytkondensator.
Den kortaste pinnen är minus och det står även tydligt på plasthöljet. Den långa är plus.

Fast 100nF var inte någon bra idé. Det ska helst vara t.ex mellan 1 och 100 µF (mikrofarad) vad du nu råkar få tag på. plus på kondensatorn måste vara vänd mot plus på batteriet.

Elektrolytkondensator.
Den kortaste pinnen är minus och det står även tydligt på plasthöljet. Den långa är plus.
.....och som en parantes, allt detta hittar du ju på kjell&Co.
Lösningen serverad och klar.
/ Tompa
Lösningen serverad och klar.
/ Tompa
..fuska inte med kondingarna heller, regulatorer kan göra en del "lustiga" saker om dom inte har sina kondingar..