Logger för nätspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Logger för nätspänning

Inlägg av nlinus »

På företaget där jag jobbar får vi alltid problem i samband med strömavbrott. På många platser i vårt avlånga land kanske detta inte gör så mycket då man kanske inte har så många avbrott per år, men vi har nog 5-6 st av varierande längd.
Varje gång detta inträffar så går det sönder saker. Det kan handla om ex. datorer, motordrifter och övrig elektronik. Får byta någon nätverksswitch i princip varje gång.

Det är svårt att veta vad det är som orsakar dessa skador. Skulle ju kunna vara någon extern störning via elnätet, eller någon intern störning som uppstår i samband med att strömmen kommer tillbaks. Med alla anläggningar igång så ligger vi på runt 1000A per fas, så det skulle ju kunna hända en del om alla dessa anläggningar startade samtidigt. De flesta anläggningar är programmerade för att starta upp del för del under en viss tidsrymd för att minska risken för störningar. Har dessutom börjat montera överspänningsskydd och UPS på vissa delar, men stora anläggningar är förstås lite knepigt att skydda på det viset.

Det jag efterlyser är någon form av logger som kan logga nätspänningen på alla tre faserna med ganska hög frekvens, så att man i efterhand har en chans att se vad som hänt. En trevlig funktion vore förstås om den endast loggade de senaste x dygnen, så att man slipper ha oändligt med minne. Man vet ju aldrig när nästa avbrott inträffar.

Någon som har något bra förslag? Får gärna vara en fristående enhet, som inte är beroende av en PC. Den ska dessutom köras på batteri och nätspänning, så att den fortsätter logga även vid strömavbrott.
blueint
Kontakt:

Re: Logger för nätspänning

Inlägg av blueint »

Färdiglösning eller byggprojekt?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vi har en Dranetz 4300 på jobbet, den loggar i princip allt, spänning, ström , skenbar/reaktiv effekt,
power factor, faslägen, övertoner, negativa spikar på positiv sinusvåg, m.m.

Ett 32 Mbyte mineskort räcker länge för t.ex 1 veckas loggning med status var 10 min.
Dock när gränsvärdena överstigs fylls kortet snabbt.

Skall du seriöst söka fel på en anläggning måste du ha något liknande instrument.

Instrumentet är värdefullt för energiloggning och jag brukar logga ständigt
och presentera resultat för chefen för ev. åtgärder angående energibesparning .

Hör med Trinergi om du kan få låna ett instrument på kanske några veckor.

Kjelle
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad kostar sådana här loggers i inköp / hyra?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Den var mycket dyr när den köptes in 1999, tror det var runt 80 kkr.

Inget för hobbyisten, men jag tror den går att leasa från generalagenten i Sverige.

Jag har haft stor hjälp av instrumentet vid letandet av störningar på nätet, störningar
som bäst har åtgärdats med störskyddstrafo/magnetstabilisator.

Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 27 mars 2009, 15:00:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vettiga 230/400v loggrar syncar sig med frekvens/spänning och loggar allt som inte stämmer , spikar och småavbrott med
då klarar man sig mer rimligt mycket minne

kolla först med erat elbolag om dom har till utlåning / hyra
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Är alltså en färdiglösning som jag är ute efter. Att hyra kunde ju vara ett alternativ, men ett inköp av en sådan skulle resultera i att vi lyckas eliminera de störningar vi har så tjänar vi in 80kkr ganska snart, både på ren materialkostnad, arbetstid och det produktionsbortfall vi alltid får efter ett strömavbrott.

Ska kolla upp instrumentet från Dranetz
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

En PQube såg ju ut att vara en enklare pryl som kanske kan vara ett lite billigare alternativ. Har dock inga som helst analysfunktioner, utan det är upp till en själv att göra eventuella analyser.
http://www.trinergi.se/Produkter/Natsto ... orer/PQube
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Den är väl mer tänkt för fast installation, skall man mäta ström tillkommer det en strömmätarmodul.
Ser inte ut som den använder strömtänger, utan här får man öppna upp fasledarna och dra dom igenom strömtransformatorer,
någonting som i dag är praktiskt tagit omöjligt med 24/7 drift.
Men till att enbart använda den för spänningsmätning/loggning tror jag att den fyller sin funktion.

Såg att den ligger på runt 1400 $ ute på nätet, ligger väl på ca 20 000 kr här i Sverige.

Kjelle
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Är väl spänningen man främst är ute efter att logga. Kunde ju vara fint att flytta omkring denna mellan olika platser under en längre period. Vore fint att efter varje avbrott kunna kolla loggarna för att se vad som hänt. Om man köper till ethernet-modulen så blir ju detta smidigt.
Sen skulle man ju kunna låna/hyra ett lite finare instrument att göra lite mätningar med under en kortare tid.
_Db_

Inlägg av _Db_ »

Unipower kanske har det du söker. http://www.unipower.se/
Skriv svar