Förslag på smidig 230V-elmotor?
Förslag på smidig 230V-elmotor?
Jag ska bygga mig ett enkelt "ställdon" (mutter på M8-gängstång) för att styra låsen till min hangarport. Jag behöver minst 500 rpm för att få hyfsad öppnings-/stängtid på låsen. Och linjärkraften behöver vara minst 50 N (har inte räknat på vilket moment som behövs på gängstången för att uppnå detta).
Någon som har bra tips på en liten (växlad?) 230V-elmotor som skulle kunna funka? Gärna hyfsat billig, förstås.
Plan B är att köpa två billiga skruvdragare, slakta dem och koppla in via trafo. Men det känns sisådär...
Någon som har bra tips på en liten (växlad?) 230V-elmotor som skulle kunna funka? Gärna hyfsat billig, förstås.
Plan B är att köpa två billiga skruvdragare, slakta dem och koppla in via trafo. Men det känns sisådär...
Re: Förslag på smidig 230V-elmotor?
http://www.biltema.se/ art# 17-020
Enklare blir det knappast.
Billig, reversibel, anpassad för nätspänning och ingen axelkoppling krävs för att sätta fast M8-stången. Tror att den där ratten på avtryckaren kan ställas in på önskat varvtal och sedan är det väl bara att tejpa in avtryckaren om man inte vill göra något snyggare...
MVH
/Tottish
Enklare blir det knappast.
Billig, reversibel, anpassad för nätspänning och ingen axelkoppling krävs för att sätta fast M8-stången. Tror att den där ratten på avtryckaren kan ställas in på önskat varvtal och sedan är det väl bara att tejpa in avtryckaren om man inte vill göra något snyggare...
MVH
/Tottish
Har funderat på det också, men det blir lite för stort - även om man kapar bort handtaget. En skruvdragare, med sin mindre motordiameter, hade kunnat funka. Men då får det bli via trafo...
-
Se upp med billiga skruvdragare. Många av dom håller du kvar med fingrarna.
(Mox2pi)/s=F -> Fxs/(2pi)=Mo : 50x0.00123/2pi =0,01Nm Låter inte helt orimligt, även med den sämsta verkningsgrad, typ 10%, med den sämsta skruvdragaren.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=73531547 149kr och ger upp till 2.5Nm
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=73531547 149kr och ger upp till 2.5Nm
-
MattiasJ Jag har ett begagnat ställdon för ventilationsspjäll, matning 230V slaglängd ca 150mm
ligger på jobbet. Du får skrotet för fraktkostnaden (bussgods från Orebro) om du vill ha eländet
ligger på jobbet. Du får skrotet för fraktkostnaden (bussgods från Orebro) om du vill ha eländet

Tack för erbjudandet! Dock behöver jag två likadana...
På väg hem från Idre för någon vecka sedan svängde jag inom Nora och köpte två riktigt fina ställdon av en kille. Tyvärr visade det sig att de är alldeles för långsamma... Så om någon behöver två st 230 V (440 N, 150 mm, 0.6 mm/s) precisionsställdon, bara hojta till!
Någon som vet var man köper såna där "noname" vinklingsbara skruvdragare? Det hade varit perfekta, bara att kapa bort handtagsdelen nedanför gångjärnet.
På väg hem från Idre för någon vecka sedan svängde jag inom Nora och köpte två riktigt fina ställdon av en kille. Tyvärr visade det sig att de är alldeles för långsamma... Så om någon behöver två st 230 V (440 N, 150 mm, 0.6 mm/s) precisionsställdon, bara hojta till!
Någon som vet var man köper såna där "noname" vinklingsbara skruvdragare? Det hade varit perfekta, bara att kapa bort handtagsdelen nedanför gångjärnet.