Varför stänger inte min Mosfet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Varför stänger inte min Mosfet?

Inlägg av PHermansson »

Har sökt runt en bra stund nu men hittar ingen bra lösning... Börjar med att beskriva kretsen.
Har en Pic 12F675 som ska PWM'a ett gäng lysdioder. Från GP2 på Pic'en går ett 100 ohms motstånd till gate på en FDN335, denna är även kopplad till jord via ett 10k motstånd. Source är kopplat till jord, och mellan matningen på ca 18V och drain sitter ett 330 ohms motstånd och fem seriekopplade vita dioder. Pic'en drivs av en 78L05.
Första testprogrammet blev ett som slår av och på dioderna med en sekunds intervall, och det är detta som inte fungerar, mosfet'en verkar inte slå av ordentligt. Lysdioderna växlar alltså i styrka mellan svagt och starkt (troligen full styrka) istället för att slå av helt och helt på.
Kan det vara något annat fel än fel resistorvärden?
(Och ja, detta projekt finns i idébanken för den som tycker han känner igen det).
Användarvisningsbild
slatte

Re: Varför stänger inte min Mosfet?

Inlägg av slatte »

Jag hade provat att manuellt föra sladden till gaten och prova att koppla denna till GND och då borde den stänga!
har du provat med lägre motstånd än 10k inte för att detta borde behövas men men.

Det är vad jag hade provat ialf.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Håller med slatte, en tråd till jord för att se om de slocknar då.
Enligt databladet på transistorn ifråga kan det räcka med 0,4V för att den ska börja leda, så går inte utgången ned helt så kan transistorn leda igenom lite.
Det borde isåfall lösa sig med en mindre resistans mellan gate och jord kanske 500Ω om du matar genom 330.
Alternativt att det blir korta pulser på utgången från pic:en, ett oscilloskop är bra att ha för att kolla det.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

0.4 volt, det hade jag missat. En låg signal från 675'an specas som max 0.6 volt...
Får prova att koppla gate direkt till jord, och även att använda mindre motstånd.
Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sätt en diod mellan source och GND så tjänar du 0.6 volt, fast då får du kanske räkna om motstånden till lysdioderna också.

Du kan ju givetvis också sätta dioden mellan pic-utgången och gatemotståndet, men då finns det inget annat än motståndet mellan gate och jord som drar ner gaten till noll, vilket kan ta lite tid om du kör höga frekvenser och har så små marginaler. Men om du pwm-ar lysdioderna lagom långsamt bör det inte vara ett problem.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kopplade bort resistorn från Picen och kopplade gate direkt till jord, men dioderna lyser ändå, ser ut att vara lika starkt som när Picen fick styra... hmm?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har du provat en annan transistor?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du har inte förväxlat drain och source???
EDIT: eller gate /source etc... kan ju bli lustiga resultat.
Senast redigerad av jesse 29 mars 2009, 14:20:52, redigerad totalt 1 gång.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det är inte en tyristor du har?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Enligt databladet ser det ut som en mosfet. :)

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 775_DS.pdf
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är en Mosfet ja. Dubbelkollade och trippelkollade benanslutningarna, inga fel. Misstänkte dock att 18 volt är lite för nära transistorns max som är 20 volt. Hade ingen mer FDN335 i närheten här, så jag testade en 2N7000 istället och då fungerar det som det ska. Kan tänka mig att jag vart lite väl elak mot min FDN335, en batterieliminator på runt 18 volt kan nog döda en FDN335 när spänningen kopplas på...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det dessutom en ostabiliserad så är där inga 18V vid låg belastning. Snarare 25. :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ja, utan oscilloskop kan sådana där saker vara svåra att upptäcka. I det här fallet så går det ström genom transistorn varje gång spänningen överstiger 20 volt, vilket inträffar 100 ggr per sekund och får lysdioderna att lysa. Hade ett liknande fenomen på en strömmätare... den skulle reagera då strömmen översteg ett visst maxvärde, genom att lysa med en lysdiod + signalera med optokopplare. Den siganlerade vil mycket lägre strömmar än beräknat och det berodde på rippel och den signalerade på topparna. En fet kondensator och ett motstånd före mätingången löste problemet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Är det alltså så att det blir typ överslag i Fet'en när man går över maxspänningen? Den kan trots allt vara hel, bara att ripplet ger överslag?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är ju om avalanche grejen har tagit hand om dina överspänningar, var energin tillräckligt liten borde transistorn vara hel.
Skriv svar