Trasigt Bil-slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slatte

Trasigt Bil-slutsteg

Inlägg av slatte »

Jag har precis fått ett slutsteg av en kompis problemet är bara att det fungerar inte :-p
Steget skulle ha gått sönder under tiden som bilen har varit avställd och stått i ett garage en bra tid.
Problemet är att jag inte har en aning om vad jag ska börja felsökningen det räcker att man kopplar matningsspänning till steget så går strömmen i taket. Lite tips om vad jag kan börja att felsöka. Jag har hittat en kondesator som är lite uppsvälld och ett par motstånd som inte ser helt ok ut. Steget är ett Ligthning audio

Bilder kommer inom kort!

EDIT: Årsmötet med fiskevårdområdet tog längere tid än vad jag hade tänkt mig men här kommer lite bilder (stora bilder) :-)

Hela paketet:
Bild

Uppjäst elyt närmast till höger i bild (2200uF 63V)
Bild

Undersida kan inte se något speciellt här dock
Bild

Motstånd som inte ser ut att må bra
Bild

2 st motstånd och något kanske en zenerdiod eller liknade som inte heller mår bra!
Bild
Senast redigerad av slatte 27 mars 2009, 22:01:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trasigt Bil-slutsteg

Inlägg av Meduza »

Är kondensatorn en elektrolyt och sitter på matningingen in?

I så fall skulle jag kunna tänka mig att den har gått sönder i kortslutet läge...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

inte helt ovanligt fel på slutsteg heller av nån anledning.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Transistorerna i spänningsomvandlaren, eller kretsen som driver dem.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Nu har jag lagt upp en del bilder i första posten angående kondingen så vet jag inte om den går direkt till matningspänningen 12V vilket jag inte tror den gör. för det borde vara de två bruna elyterna till höger i bild 1.
Men den ser ialf inte frisk ut :-(

Norpan: var sitter dessa? sitter både hexfetar irfz46 i kanterna på kortet och power FETs TIP36C vilka jag antar att det inte är :-)

bah ser komplicerat ut!
Norpan

Inlägg av Norpan »

IRFZ46 är transistorerna till omvandlaren som styrs av vad som borde vara en TL454.
Dioderna ser lite lustiga ut, den högra ser ut till att ha varit varm och benen på den vänstra ser oxiderade ut.
Båda på första bilden.

Börjar steget dra ström med en gång om du höjer spänningen sakta?
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

"omvandlaren" som jag tror du menar är i sådana fall en TL494CN
Jag hänger inte med riktigt på vilka dioder det är som du pratar om kan du beskriva närmare :-)

Jag ska prova om steget drar ström direkt, återkommer

Edit: verkar som att den börjar dra mycket ström runt ca 6V om det kan vara till någon hjälp .-)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tyckte väl det kändes fel med 454. :oops:

Det är nånstans vid den spänningen som 494:an börjar jobba, så det kan vara kortslutning i slutsteget åxå.
Å andra sidan, hur mycket ström är det vi pratar om och är det utan spänning på remotekontakten.

Om du tar bort dioderna, de 2 som sitter på en egen silgummipad och den ena heter D3 drar den ström då åxå?
Om inte, är isåfall dioderna hela är det mest troligt nåt i själva slutsteget som drar ström.

Å andra sidan kan tomgångsströmmen i slutsteget vara ganska hög så då är vi tillbaka till hur mycket ström drar det på matningen.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag kör med strömbegränsning men Jag har provat ialf upp till 3A och då jobbar den på knappa 7V!

remotekontakten är det ingången mellan VCC matningen och GnD.
Om det nu är denna du menar så drar steget knappt ingen ström om denna inte är ansluten till vcc
men direkt när jag kopplar in denna så flödar strömmen igen :-)

Tack för att du tar dig tiden Norpan!
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Ohh det här blir ingen lätt upgift att löda väck 3 ton tenn på baksidan :-p

Tennsugen kommer att gå varm :-)
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Nu har jag fått bort dioderna och nu drar steget bara 0,15A så det är väll bara att leta vidare!
Gick faktiskt smidigare än vad jag trodde att löda bort dioderna :-)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Då är ju iallafall omvandlaren hel.
Du kan ju mäta dioderna innan du sätter tillbaka dem.

Sluttransistorerna är väl inte helt ovanliga som felkälla, oftast blir det varmt på den hela sidan när transistorerna där försöker dra utspänningen till 0V och det är kortslutning på andra sidan.
Det brukar bli spänning på utgången då, om inte det är kortslutning på båda sidorna.
Om inte alla är sönder brukar det gå att mäta över seriemotstånden till transistorerna, de stora vita motstånden.
Är det högre spänning över nåt av dem är transistorn som är kopplad till det motståndet misstänkt.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag provade nu att ha igång steget lite längre tid det som blev mest varmt var 2 av IRFZ46
om du kollar på bild 1 så var det transistorn till vänster om texten Q50 och Q226 på andra sidan, men efter en stund började även de andra bli varmare!

När jag mäter över motstånden får jag ca 0V överallt
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Troligt är då att dessa kortslutit, rätt vanligt på bilslutsteg har jag fått för mig.

Jag hade ett billigt (skit)steg och detta var precis vad som hände med det såklart hade jag inte gjort ett dugg med det utan det bara kände för att dö en dag :evil:

Köpte ett riktigt svetsaggregat sen ;)

Nåväl den krets du (troligen) behöver kostar 30 spänn på ELFA och det gäller att lista ut hur många som är paj, kanske byta alla rent preventivt :humm: Finns även på farnell i lite fler varianter med varierande pris.

Har ingen uppfattning om det är billigt eller dyrt steg heller, problemet är ofta att de får för sig att brinna igen (dvs pengar i sjön) :doh:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tror inte du behöver bry dig om omvandlaren längre, att det blir varmt där är för att ditt nätagg inte orkar driva steget så TL494:an har svårt att fungera som den ska.

Nästa steg är att löda bort och mäta alla TIP transistorerna.
Skriv svar