Nybörjar frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman

Nybörjar frågor

Inlägg av ekman »

Hejsan

Jag har grävt fram 2st sådanna här motorer:

Bild

Jag undra hur man skulle göra ett schema, där båda motorerna är igång och med en knapp tryckning (så länge knappen hålls inne) så slutar en av motorerna att gå
tills man har släppt knappen.
Sedan en till knapp för att kunna göra likadant med den andra motorn.

jag undrar om det går att lösa med transistorer? jag kan knappt nått om dom, så jag skulle vilja se hur det skulle funka att lösa det här med dom.
Så man kanske lär sig lite :)
Jag är ganska säker på att jag kan lösa det med små relä'n. men jag undrar om det går att lösa med transistorer, och hur funkar det?

Jag tänkte ha en matnings spänning på 9v, alltså en 9v batteri.
Sedan har jag en fråga till:
Vad är volt? strömmen är ju den el som går igenom ledningarna. Men vad gör volt? har volten med hur länge ett batteri räcker? alltså ett 24volts batteri kan skicka ut ström i
en mycket längre tids period än 12volts batteri?

Jag kan inte så mycket om el så den som orkar ta sig tid får gärna förklara grundlikt :)
(ps. behöver inte förklara alla transistor typer men helst den som kan få det här att funka.ds)
Användarvisningsbild
slatte

Re: Nybörjar frågor

Inlägg av slatte »

Spänning
Ström
har volten med hur länge ett batteri räcker?
Detta står betecknat på batterier som Ah (Ampere timmar)
Alltså om det står 12 V 2Ah på ett batteri så kan du teoretiskt dra 1A ur batteriet i 2h innan det är slut
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Nybörjar frågor

Inlägg av Glenn »

Det behöver du inga transistorer till, det räcker med två switchar som är växlande normalt slutna. sen kopplar du varisn motor med varsin knapp till batteriet, iaf om jag fattade din beskrivning rätt.

Annars kan du använda transistorer till det också om du vill.

Volt är spänning, och det har ingenting med hur länge batteriet räcker att göra, det styrs däremot av hur mycket kapacitet batteriet har,
vanligen angett i Ah, alltså Aperetimmar, eller mer vanligt mAh, Milliamperetimmar. (sällan angivet på vanliga batterier, men normalt på laddningsbara)
Skriv svar