Automatisk toppning av bilbatteriet nattetid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Kontakt:

Automatisk toppning av bilbatteriet nattetid

Inlägg av matseng »

Som en spinoff från bilbatteri och laddningsdiskussionen i "Kondensator"-tråden vill jag ta upp följande ide och höra om någon har tankar eller erfarenheter om det.

Vintertid brukar mitt batteri bli lite trött emellanåt eftersom jag mest åker korta sträcker inom stan så att batteriet inte hinnar laddas ordentligt efter att ha startat bilen med -30 gradig olja. (Jo jag har motorvärmare, men den kör jag så lite som möjligt med tanke på elpriserna.)

Men dom gåner jag har motorvärmaren inkopplad skulle jag vilja ha en batteriladdare inkopplad som ser till att fylla på lite energi i batteriet under dom timmarna som motorvärmaren är igång.

Törs man koppla in en vanlig laddare tvärs över ett batteri som är anslutet i bilen? All ellektronik (nästan iallafall) är ju urkopplad när tändningen är av. Och en batteriladdare har väl ett relä i sig så att det kopplar ur helt från batteriet när nätspänningen försvinner?

Frågan är förståss om det går att montera den "vattensäkert" och om den kommer att gå sönder i nolltid av värmen i motorutrymmet...

Tanken är alltså att stoppa in en liten billig laddare permanent under motorhuven och koppla den så att den matas från motorvärmarkabeln automatiskt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan inte vara några problem. Sätt den i kupen eller under insrumentpanelen så klarar den miljö. Något relä har dom nog inte. Det har inte dom jag har öppnat haft iafa. Men likriktarbryggan ser till att den inte belastar batteriet. Den enda reservationen är att de flesta laddare laddar med för hög spänning för att det ska vara bra i längden. Men om den bara är inkopplad när motorvärmaren är på så är det ingen risk.
göcke

Inlägg av göcke »

Tanken är alltså att stoppa in en liten billig laddare permanent under motorhuven och koppla den så att den matas från motorvärmarkabeln automatiskt.
går alldeles utmärkt att göra , tänk bara på att kolla syravikten med jämna mellanrum så inte batteriet kokar torrt. det du underskrider i cellerna med syranivån kan du aldrig ta tillbaka.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

vad har syravikten med torrkokning att göra? Dessutom handlar den nog om att batteriet gasar. Batterisyra har en hög kokpunkt.
göcke

Inlägg av göcke »

danei skrev:vad har syravikten med torrkokning att göra? Dessutom handlar den nog om att batteriet gasar. Batterisyra har en hög kokpunkt.
syravikten är det ända sättet att kontrollera batteriets kondission på för en lekman. när det har nått det värdet som du kallar gasar på skall man avbryta laddningen. för att batteriet kan ej ta emot mer i laddning. alltså syran har frijorts från blyet och förenats med vattnet. och du har nått din maximala syravikt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tanken var ju att ha en inbyggd laddare som går när motorvärmaren går. Utan att man ska behöva bry sig om den så mycket. Tanken med det hela försvinner om man ska behöva spring och kolla syravikten för att avbryta laddningen. Då är det nog bättre att skaffa en bättre laddare, som avbryter när det är klart. Men jag tror inte att det är någon fara. En bil generator är inte heller helt snäll mot batteriet. Men visst som vanligt ska man kolla syranivån ibland.

" alltså syran har frijorts från blyet och förenats med vattnet." Det stämmer inte alls Det är blyet som går ut i syran och bildar en förening. Syran är helatiden löst i vattnet.
göcke

Inlägg av göcke »

:?: varför fryser då den så kallade syran när batteriet blir kallt. och urladdat
generatorn är byggd att jobba i de svåra miljöer som är i en bil. och ska klara av att ladda batteriet rätt om den är hel. och sedan om man har tex. kört i många mil ska man inte behöva ladda batteriet ytterligare bara för att kupevärmaren skall igång. lika så om man startat och kört en kort bit efter att batteriet har laddats. det är bra att batteriet får jobba oxo.
och där kommer syravikten in som ett sätt att se hur batteriet mår.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är inte expert på kemin i blyackar. Men det går säkert att hitta info om varför det fryser. Jag hittar den dock inte nu. Men jag hittade det här. "Ett urladdat batteri fryser omkring -6C och ett fulladdat batteri fryser vid cirka -67C" Kan ju vara bra att veta.

Visst genaratorn klarar jobbet. Den brukar ligga på 14,4 V. Om det funkar som det ska. Men det är mer än vad som är rekomenderat för underhålls laddning. Det ä det jag menar, ett bil batteri håller inte lika länge som ett batteri som sköts bättre.

Kan du förklara vad du menar? " och sedan om man har tex. kört i många mil ska man inte behöva ladda batteriet ytterligare bara för att kupevärmaren skall igång." jag förstår inte vad du syftar på.

Om man kör korta sträckor hinner inte genratorn ladda upp så mycket som gick åt till starten. Då kan det bli problem. Det var det matseng pratade om. Då kan det vara en bra ide att ladda lite mellan körningarna. Men problemen kan också bero på att batteriet börgar bli gammalt.

Ett batteri mår inte alls bra av att jobba. Det trivs bäst med att stå kallt och full laddat

Även ett dåligt batteri kan ha en hög syravikt. jag har stött på det några gånger. Antagligen sulfaterat, det orkar inget men har ok syravikt.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Vad sägs om en underhålls laddare från biltema för ca 400kr
Citat
"Kan vara påkopplad i obegränsad tid och underhållsladdar då batteriet"
sök på
37-710
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Visst kan du ladda batteriet i bilen på natten men tänk på att många laddare inte är tillverkade för utomhusbruk, en jordfelsbrytare är väl alltid att rekommendera.
Har du ett Calix värme system i bilen ska du nog titta på http://www.calix.se/ dom har en laddare, finns säkert till andra system också.

Bilelektrikern
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var ett bra pris för en helautomatisk. Frågan är hur bra den är. Gör den det den ska är det ett klipp. Jag har ett par som gör samma sak, men med en prislapp på 1500kr.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ELfa har en ladddregulator för blybatterier. 73-390-62. Den funkar bra till sådanna här aplikationer. Men tyvärr är det en resistiv reglering på den. så den är inte så bra till Kraftiga laddare. iafa inte om man inte har en inspänning som är väldigt lagom. dvs. bara lite högre än den behöver vara. Det kan bli lite väl varmt annars.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tror jag ska köpa en såndär biltema-laddare nästa gång jag svänger förbi.

Om man sen kunde bygga in batteriet i frigolit tillsammans med en termostatstyrd värmeslinga som håller batteriet vid 20+ om nätterna så vore allt optimalt :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför det? batteriet mår bättre av att stå i frysen. Att bilen är seg när det är kallt beror mer på att oljan är seg som sirap, Och kalla motorer är svårare att starta. Bensinen tänder heltenkelt inte lika lätt. Varm motor med kallt batteri är inga problem att starta.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Ang. "gasning" av batteriet: Det är vätgas (aka "knallgas") som frigörs. Den är VÄLDIGT explosiv och du vill INTE ha sånn i motorrummet!!
Eftersom det enbart rör sig om underhållsladdnig bör inte laddspänningen vara mer än 13.6V. Fortsatt förutsatt att batteriet är i hyfsat god kondition, så behöver inte strömmen vara mer än några hundra mA, upp till 1 A.
Skriv svar