Programmera Atmel 89C51

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Foffe_87

Programmera Atmel 89C51

Inlägg av Foffe_87 »

Jag har kommit över några stycken sådana här komponenter:
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc0265.pdf i utförandet PQFP/TQFP
Jag undrar hur vad man ska ha för att programmera dessa, program och anslutningar etc. Vilka språk kan man programmera de med? Jag läser nu lite assembler och ska senare lära mig C/C++ för detta ändamål. Jag har AVRstudio. Kan man använda det?

Tacksam för all hjälp jag får :)
Användarvisningsbild
speakman

Re: Programmera Atmel 89C51

Inlägg av speakman »

Nej AVR Studio funkar inte för 8051:or. Däremot har jag använt SDCC till några såna projekt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är ju en utgången modell så du har väl någon speciell anledning att använda dom.
Bara att man har "kommit över" brukar inte räcka, själva processorerna kostar
ju i princip ingenting idag...
Foffe_87

Inlägg av Foffe_87 »

har flera stycken och det skulle ju vara kul om man kunde använda de till lite enklare experiment och konstruktioner. jag fick de från ett sommarjobb jag haft för de hade ett överskott och de används tydligen fortfarande, men kan ju vara så att de är som reservdelar i nån gammal konstruktion där. Kom på nu när jag börjat läsa assembler att jag skulle kolla igenom vilka komponenter jag har o se om några var användbara
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En bra PIC eller avr kostar 50 spänn. Mikroprocessorn tenderar alltid att vara den billigaste komponenten i de flesta lösningar så argumentet gratis är inte så relevant i det sammanhanget. Programmeraren till PIC kostar lite för en bra, till avr kan man köra med några motstånd (även om det kanske inte är 100 alla gånger). Utvecklingsverktygen till båda är gratis.

Har du programmerare, utvecklingsverktyg osv kanske saken är en annan men som nybörjare att ge sig på en död processor för att spara 50 spänn då tror jag man är på tunn is. Dessutom är arkitekturen långsam precis som att jämföra en 286:a med en ny dator.

Mitt tips är att rama in de dära och köpa en modern mikrooprocessor där datablad och utvecklingverktyg är up to date.

Möjligheten för support härifrån är också 100x den du får om du försöker med de du har.

P.S. Han ovanför dig har rea på PICar nu ;)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har du tur finns en bootloader inprogrammerad så du kan programmera om den via en serieport. Annars kan det vara kostsamt med programmerare till dom där.

Samma sak när det gäller In-Circuit Debuggers. Snordyra.

Med en AVR + AVR Dragon så har du ICD:n för en femhundring. :)
Foffe_87

Inlägg av Foffe_87 »

Jag ska skaffa material för att programmera AVR oxå, men jag tänkte att dessa kunde vara kul att ha till något då jag tänkte göra diverse grejer utan speciella prestandakrav. tex så ska jag göra några enklare styrsystem till modelljärnvägen :P så jag vill gärna tillämpa de om det går :P

Annars har jag även SAF-XC164-32F om det kan vara nått bättre?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

speakman:ICD (In Cirkuit Debugger) har jag aldrig behövt. Känns som det går ganska bra med lysdiod, display eller serieport. En redig programmerare däremot det är A & O.

Foffe_87:Enklare styrning, typ den du pratar om, klarar en PIC/AVR för 50 spänn galant fast då till HELA din modelljärnväg, samtidigt som den visar infon på en display och skickar det till datorn för utvärdering ;)

Betänk att din bilmotor på fulla varv (6000rpm) bara motsvarar 100Hz och en vanlig µc snurrar i 4-40MHz (Notera M:et ;) ) så kanske du förstår hurpass långsam verkligheten är för en µc.

Jag höll också på med gammal skit men la av i tid och köpte mig en bra programmerare (WISP628 numera 648) till PIC och har sedan dess inte tittat åt det gamla junket eller BasicStamp2 som också är en styggelse ;) Ska vara nostalgi då men det är ett annat område.
Foffe_87

Inlägg av Foffe_87 »

okej man kanske skulle satsa på det. är denna programmerare okej att ha då? http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=18
I skolan ska vi använda ATmega644, är den nått att rekommendera att ha hemma eller vad ska jag satsa på? man kanske skulle ha nån billigare för mindre projekt o nån dyrare för större.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Atmega88 är en liten billig MCU som har det mesta, rekommenderas starkt. Inget fel på Atmega644 heller, förutom priset.
Graj

Inlägg av Graj »

Atmega88 är ju bra.
Dock tyckte jag att atmega8 var lättare som första MCU. Inte lika rörigt med portarna så databladet var mera lättförståligt (och till högre grad funkade kodexempena rakt av). Inga stora problem egentligen, men eftersom jag ändå hade en atmega8 liggande testade jag en del på den först och anpassade det sedan till atmega88 när man skulle testa vissa av MCUns funktioner.
Sen funkar ju exempelvis inte debug wire på atmega8 så därefter var atmega88 mycket trevligare till det mesta.
Foffe_87

Inlägg av Foffe_87 »

En bra motivering till att ha flera mindre processorer är att jag ska bygga järnväg i form av moduler där varje modul ska vara en separat enhet som ska kunna arbeta själv. Då ska de kunna kommunicera med varandra genom några enkla signaler mellan modulerna men det ska även kuna fungera helt fristående.

Jag nämnde tidigare SAF-XC164-32F oxå, är det nått man kan använda då? Eller är inte det heller nåt att rekommendera? Har en hel del sånna med så vore ju kul om man kunde dra nytta av de.
Skriv svar