Hjälp med elektronikdel i hårdvaruprojekt
Re: Hjälp med elektronikdel i hårdvaruprojekt
Det här var nog den bästa fråga-om-hjälp-till-skoluppgift-tråd jag läst. Du lägger verkligen ner energi på att lösa det själv och alla hjälper till på en bra nivå. Bra jobbat!
Håller fullständigt med Gunne! Det är riktigt roligt att läsa om hur du kommer fram till sak efter sak på egen hand eller med små ledtrådar. 
Ja, det känns mer motiverat och roligt att hjälpa någon som verkligen tar till sig och anstränger sig för att förstå.
Det är ju tyvärr rätt vanligt med raka motsatsen.
Sådant här duktigt forumbeteende ska uppmuntras
Det är ju tyvärr rätt vanligt med raka motsatsen.
Sådant här duktigt forumbeteende ska uppmuntras
Hej alla!
Vad glad jag blir!
Massor med snälla ord!
Väldigt kul att höra också, för jag försöker verkligen!
Och jag vill verkligen lära mig och förstå, inte bara ha svaren.
Har iaf varit på mötet nu och det var faktiskt rätt givande.
Det här är tanken med uppgifterna:
1. Här blev han rätt förvånad och erkände att han kanske hade tagit för lätt på uppgiften och att det kanske inte var så enkelt som han trodde att räkna ut frekvensen. Sen blev han precis som ni förvånad över hur pulsen såg ut med dioden.
Slutliga tipset var att kolla igenom lite fler datasheets för 555-kretsen.
2. Här var jag inne på helt rätt spår. Man ska kunna driva en motor som behöver runt 9V med en krets som bara kan leverera 5V TTL. Förbrukning (ström) skulle vi uppskatta, troligtvis runt 1A. TTL-kretsen skulle man räkna med kunde lev. ca 1mA. Darlington kanske?
3. Detta är uppg. 2 fast "åt andra hållet" så att säga, kretsen kan ta emot 5V TTL men det som ska ge en signal ger runt 9V. "Spänningsregulatorn" i detta fall ska kunna lev. minst 0,1mA (försumbart?).
4. Har har jag rätt klart för mig vad som behöver göras. H-brygga. Funderingen här är om jag ska driva den (har bara 2 insignaler) med OP-ampar eller transistorlogik.
Så, nu ska jag designa något för uppg2.
Så får ni risa och rosa sen.
Tack igen!
/Anna
Vad glad jag blir!
Massor med snälla ord!
Väldigt kul att höra också, för jag försöker verkligen!
Och jag vill verkligen lära mig och förstå, inte bara ha svaren.
Har iaf varit på mötet nu och det var faktiskt rätt givande.
Det här är tanken med uppgifterna:
1. Här blev han rätt förvånad och erkände att han kanske hade tagit för lätt på uppgiften och att det kanske inte var så enkelt som han trodde att räkna ut frekvensen. Sen blev han precis som ni förvånad över hur pulsen såg ut med dioden.
Slutliga tipset var att kolla igenom lite fler datasheets för 555-kretsen.
2. Här var jag inne på helt rätt spår. Man ska kunna driva en motor som behöver runt 9V med en krets som bara kan leverera 5V TTL. Förbrukning (ström) skulle vi uppskatta, troligtvis runt 1A. TTL-kretsen skulle man räkna med kunde lev. ca 1mA. Darlington kanske?
3. Detta är uppg. 2 fast "åt andra hållet" så att säga, kretsen kan ta emot 5V TTL men det som ska ge en signal ger runt 9V. "Spänningsregulatorn" i detta fall ska kunna lev. minst 0,1mA (försumbart?).
4. Har har jag rätt klart för mig vad som behöver göras. H-brygga. Funderingen här är om jag ska driva den (har bara 2 insignaler) med OP-ampar eller transistorlogik.
Så, nu ska jag designa något för uppg2.
Så får ni risa och rosa sen.
Tack igen!
/Anna
Nu kommer jag, med risk för att få pisk, fråga ett par frågor som jag inte sökt efter först.
När det gäller transistorer så finns det ju säkert 10000 olika modeller.
Hur ska jag gå tillväga för att välja en lämplig? Jag tror mig veta vad jag behöver i form av värden.
Finns det något bra alternativ till Elfa? Lyckas inte göra en sökning där som jag vill, får den inte att sortera efter pris.

/Anna
När det gäller transistorer så finns det ju säkert 10000 olika modeller.
Hur ska jag gå tillväga för att välja en lämplig? Jag tror mig veta vad jag behöver i form av värden.
Finns det något bra alternativ till Elfa? Lyckas inte göra en sökning där som jag vill, får den inte att sortera efter pris.
/Anna
http://se.farnell.com/
Det är en konst att kunna söka fram vad man vill ha, men en uppenbar fördel med Farnells sökfunktioner är parametersökningen.
Det är en konst att kunna söka fram vad man vill ha, men en uppenbar fördel med Farnells sökfunktioner är parametersökningen.
Nu börjar jag snart gråta...
Sitter med QUCS och MultiSim7 och inget av program vill som jag vill...
För att testa min kunskaper och min teori så sitter jag och labbar med något som jag trodde
var mättnadsströmen (Saturation current, Is).
Men det följer ingen logik!!!
Om Is=1e-16 och och Ib=1mA då förstärker den med Bf (antar att det är Hfe) ?!?!!?
Borde den inte vara mättad i det läget och bara agera switch?
/Anna
Sitter med QUCS och MultiSim7 och inget av program vill som jag vill...
För att testa min kunskaper och min teori så sitter jag och labbar med något som jag trodde
var mättnadsströmen (Saturation current, Is).
Men det följer ingen logik!!!
Om Is=1e-16 och och Ib=1mA då förstärker den med Bf (antar att det är Hfe) ?!?!!?
Borde den inte vara mättad i det läget och bara agera switch?
/Anna
-
Mindmapper
Bra feedback från läraren verkar det som!
Anna>När det gäller transistorer så finns det ju säkert 10000 olika modeller.
Tyckte du inte de var bra som jag hänvisade till tidigare?
Hur har du kopplat! Jag skulle sätta in ett motstånd på kollektorn som ger 1A (motorströmmen), mät Vce så att du ser att den bottnar. Sedan ökar du Ib tills transistorn bottnar.
Anna>När det gäller transistorer så finns det ju säkert 10000 olika modeller.
Tyckte du inte de var bra som jag hänvisade till tidigare?
Hur har du kopplat! Jag skulle sätta in ett motstånd på kollektorn som ger 1A (motorströmmen), mät Vce så att du ser att den bottnar. Sedan ökar du Ib tills transistorn bottnar.
Mindmapper:
Ja, han är bra att ha och göra med så länge man kommer förbered med bra frågor.
Sorry, jag har inte tittat på dom än. Vill förstå det här ordentligt och ha fått ut lite ordentliga värden så jag har något att gå på.
Ja, precis så har jag kopplat, vad jag däremot verkar ha missförstått är det här med bottningen. Jag trodde det var Ib som bestämde om den bottnade eller ej, inte Vce.
När Vce=0 då har den bottnat?
Edit: Det där är ju i det ideala fallet, i verkligheten borde det ligga runt 0,7V för en enkel och 1,4V för en darlington. Eller?
Jag får ju endast belasta b-sidan med 1mA och vill kunna belasta motorn med 1A, eftersom jag har en tight budget så måste jag använda en darlington-koppling va? (Men reservation för att den du rekommenderade funkar utan att behöva göra det.
)
Ja, han är bra att ha och göra med så länge man kommer förbered med bra frågor.
Sorry, jag har inte tittat på dom än. Vill förstå det här ordentligt och ha fått ut lite ordentliga värden så jag har något att gå på.
Ja, precis så har jag kopplat, vad jag däremot verkar ha missförstått är det här med bottningen. Jag trodde det var Ib som bestämde om den bottnade eller ej, inte Vce.
När Vce=0 då har den bottnat?
Edit: Det där är ju i det ideala fallet, i verkligheten borde det ligga runt 0,7V för en enkel och 1,4V för en darlington. Eller?
Jag får ju endast belasta b-sidan med 1mA och vill kunna belasta motorn med 1A, eftersom jag har en tight budget så måste jag använda en darlington-koppling va? (Men reservation för att den du rekommenderade funkar utan att behöva göra det.
-
Mindmapper
Styrströmmen måste vara tillräkligt stor för att styra transistorn till bottning. Bottningen sker ju då Vce inte kan bli lägre, ca 0,1V beror på transistor, darlington sämre. De värden du angav är för Vbe.
Bipolära transistorer används nästan inte längre för nykonstruktioner i switch-sammanhang, utan FET har fördelar i dessa sammanhang.
Bipolära transistorer används nästan inte längre för nykonstruktioner i switch-sammanhang, utan FET har fördelar i dessa sammanhang.
Tyvärr tror jag att FET inte ryms i budgeten, den är ju som bekant inte så FET, hahaha.. hrm...
-
Mindmapper
Även om det inte är så FETT kan det vara bra att tänka i FET'a banorMindmapper skrev:Visst kan man, men.... 50mA är det inte säkert att IC-kretsen som driver ut signalen kan lämna. Ska man ha ut så mycket som 1A med marginal, är det svårt att hitta bipolära transistorer med nog mycket förstärkning för ett vettigt pris. För lägre strömmar är det inte lika besvärligt.
Titta på IRLZ14 istället.... finns i ELFA's sortiment. Eller IRLL110 med tanke på budget.
Haha... 
Nåväl, inte för att vara sån, men jag har ingen ork för tillfället att sätta mig in i ännu ett nytt koncept.

Så där ser min koppling ut nu iaf.
Nu få jag ca 1mA som Ib, 1A på Ic.
V2 ska vara 5V och R2 är min "motor".
Dock när jag mäter Vce så ligger den på 1V och jag kommer banne mig inte under den.
Vad tror ni? Duger detta?
Sen en fråga: Varför i h-vete(!!!) använder man inte samma beteckningar i QUCS och MultiSim som man gör i Datasheets och överallt annars?!
Edit: Insåg att detta inte kommer funka. Kretsen ska vara "död" om Insignalen är 2V eller mindre.
/Anna
Nåväl, inte för att vara sån, men jag har ingen ork för tillfället att sätta mig in i ännu ett nytt koncept.
Så där ser min koppling ut nu iaf.
Nu få jag ca 1mA som Ib, 1A på Ic.
V2 ska vara 5V och R2 är min "motor".
Dock när jag mäter Vce så ligger den på 1V och jag kommer banne mig inte under den.
Vad tror ni? Duger detta?
Sen en fråga: Varför i h-vete(!!!) använder man inte samma beteckningar i QUCS och MultiSim som man gör i Datasheets och överallt annars?!
Edit: Insåg att detta inte kommer funka. Kretsen ska vara "död" om Insignalen är 2V eller mindre.
/Anna
-
Mindmapper
En av nackdelarna med darlington är att Vce-sat är hög. Det går idet här fallet, men det är ingen bra design. Ger onödig värme i transistorn som måste kylas bort. Mindre viktigt i det här fallet, 1V mindre till motorn.
Med en transistor blir det betydligt bättre Vce-sat. Prova med den du hade först och öka Ib tills den bottnar.
Läs sedan databladen för FET'en. Härligt koncept!
Edit. Har du tänkt på att transistorn ska bottna redan vid ca 3V ut från kretsen. Och att du då har ca1,6V över resistorn.
OBS! Titta även på logiknivåerna för utsignaler från TTL-kretsar. Vad är 1'a resp 0'a? Då ser du att det löser sig med din 2V.
Med en transistor blir det betydligt bättre Vce-sat. Prova med den du hade först och öka Ib tills den bottnar.
Läs sedan databladen för FET'en. Härligt koncept!
Edit. Har du tänkt på att transistorn ska bottna redan vid ca 3V ut från kretsen. Och att du då har ca1,6V över resistorn.
OBS! Titta även på logiknivåerna för utsignaler från TTL-kretsar. Vad är 1'a resp 0'a? Då ser du att det löser sig med din 2V.
Vad var det för budget på upg 2?
Jag kommer inte in i länken på första sidan längre, men det kanske bara är jag som har det problemet?
Jag tycker också att du ska ta en FET transistor finns ganska billiga < 10kr ialf, dessa är inte så krångliga att styra heller, istället för att styra basströmmen på en bipolär transistor så styr du en FET genom spänningen till gaten.
lite andra bekymmer kommer in om du ska göra en H-brygga med enbart N-FET eftersom gate_source spänningen måste vara tillräckligt hög.
Men i upg 2 är det inga problem för dig att använda en FET det löser du säkert
Du har nästan redan löst det faktiskt
EDIT: Nu kom jag in på länken! 30kr borde inte vara några problem
Jag kommer inte in i länken på första sidan längre, men det kanske bara är jag som har det problemet?
Jag tycker också att du ska ta en FET transistor finns ganska billiga < 10kr ialf, dessa är inte så krångliga att styra heller, istället för att styra basströmmen på en bipolär transistor så styr du en FET genom spänningen till gaten.
lite andra bekymmer kommer in om du ska göra en H-brygga med enbart N-FET eftersom gate_source spänningen måste vara tillräckligt hög.
Men i upg 2 är det inga problem för dig att använda en FET det löser du säkert
Du har nästan redan löst det faktiskt
EDIT: Nu kom jag in på länken! 30kr borde inte vara några problem