Universaltips för tjutande ATX-agg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish

Universaltips för tjutande ATX-agg?

Inlägg av Tottish »

Hallå!
Mitt nätagg i PCn verkar sjunga på sissta versen så jag tänkte bara höra i fall någon upplevt något liknande och fann en enkel/billig lösning.

Problembeskrivning: Har haft ett störande högfrekvent tjutande/gnolande (lite svårt att beskriva, låter definitivt inte som ett fläktljud) ljud ifrån agget det senaste halvåret men bara under uppvärmningen. Efter typ tio minuter så har det låtit lika tyst och snällt som vanligt igen. Nu verkar det som att det inte kan leverera tillräckligt med ström när det är kallt.
Om jag bara slår på datorn och låter den ladda på så tvärdör den medan botskärmen för XP laddas (då man hör att alla enheter kommer igång). Går man däremot in i BIOS eller botskärmen och hänger där i typ fem-tio minuter och sedan släpper loss XP-startandet så går det som en dans. Funkade inte med den metoden förrut heller men nu har jag tagit bort ljudkortet för att spara lite ström och då funkar det... forfarande. :D

Någon som haft problem med tjutande/klent nätagg som lösts på ett smidigt sätt?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
dar303

Re: Universaltips för tjutande ATX-agg?

Inlägg av dar303 »

Kolla kondensatorerna och byt de som buktar ut!
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det låter som att en eller flera elektrolytkondensatorer har tappat kapacitans. Titta efter svullna eller läckande kondensatorer.
Alternativt kan det vara dåliga lödningar på transformatorn eller andra komponenter med hög ström i benen. Titta efter sprickor i lödningar.
Båda problemen är temperatur och belastningsberoende och kan skapa instabilitet i regleringen som gör att det kan låta illa.

Edit: Långsam att skriva som vanligt.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

När jag fick mitt nätagg på 650W från corsair tjöt det ifrån det när man spelade, men inte annars. Lämnade in det och fick ett nytt. Frågade på sweclockers och fick svaret att jag skulle limma över kondensatorerna. Gjorde aldrig detta å ljudet försvan efter ett tag.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

som sagt kan det vara kondisar som tjuter och ger oljud brukar kunna hjälpas med lite lim klick över de (sitter ibland så från fabrik) dock är det ny inköpt så tycker jag man ska Göra en RMP har även hört att vissa nätagg tjuter vid scrolland med musen. varför vet jag inte.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

På min laptop så kan man ibland höra vad man gör..
Antar att det är under/övertoner från PWM regleringen till transformatorspolen. Då denna lär regleras till olika breder beroende på belastning.
JohanF

Inlägg av JohanF »

Kan vara en spole som tjuter av switchningen.
Tror någon här droppade i lite epoxy i lindningen så blev den tyst.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Som Johan F skriver så brukar det vara transformatorn eller någon drossel som vibrerar, fixas med plastspray eller epoxy.

Protte
Skriv svar