Smörja som förhindrar oxidation av aluminium

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Smörja som förhindrar oxidation av aluminium

Inlägg av bearing »

Jag ska ska använda plattstänger i aluminium som ledare. Jag är rädd att aluminiumet kommer att oxidera i skarvarna så att ledningsförmågan successivt minskar.

Vilka pastor eller liknande finns att applicera i skarven så att aluminiumet inte oxiderar?
limpan4all

Re: Smörja som förhindrar oxidation av aluminium

Inlägg av limpan4all »

Jag vet inte säker men jag har för mig att det är mekanisk bearbetning innan sammanfogning som gäller och sen dras det ihop så hårt så att kallflytning uppstår, dvs det kan inte oxidera i skarvarna för det är inga skarvar längre...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller TIG-svetsa ihop alubitarna, då lär det knappast oxidera i skarven...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller lägg kanske silikon runt om så bör det bli lufttätt om inte annat finns att tillgå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lackering?, kanske t.om en sån där burk från en mack.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall även klara år av töjning från aluminiumet som kommer att röra sig under årets lopp pga tempförändringarna. Är det bra lack så bör det väl hålla men vissa kan ju spricka och minsta spricka släpper igenom luft om så i väldigt små mängder. Men är bitarna ihopdragna riktigt hårt så skall det inte vara några problem ändå tycker jag.

Hittade några kopparstöänger från något litet HV ställverkt. Dessa var riktigt korroderade så jag visste inte att det var koppar först men de var skarvade med ordentliga bultar och där bultarna tryckt ihop stängerna var det helt fin koppar som om det vore nytt.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har ingen TIG-svets och det är ett hobbyprojekt så jag tycker inte det är värt att betala en svetsare.
Lack och silikon blir aldrig helt tätt när jag håller i sprutan.

Profilerna är 20x5. Skarven kommer förmodligen blir en yta på 20x20mm minus arean för skruvhålet. Kanske kan en M10 12.9 skruv ge tillräcklig kraft? de kan ge en klämkraft på 40-50 kN. Typisk åtdragsmoment är då 60-80 Nm beroende på friktion och klämkraft.

Om 20x5-profilerna läggs omlott 20 mm och skruvas ihop med M10 12.9 så att klämkraften blir 45kN, kommer medelyttrycket bli ca 140 MPa, vilket förmodligen är större än sträckgränsen för legeringen. Fast trycket närmast hålet kommer ju bli betydligt högre än trycket närmast kanterna, så ytan närmast hålet kommer flyta, men inte kanterna. Den konduktiva ytan behöver vara 100 mm² för att skarven ska leda lika bra som profilen i övrigt. Kan det fungera?

Batteripolfett kanske funkar annars, fast det är väl gjort för blyoxid. Vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte också nämna vaselin, som ju detta är, men om det är utomhus så kommer det inte att klara av väder och vind utan det går bara att använda på något ställe där det är helt skyddat, inomhus så är det ju förstås ok. Vet dock ej om den kvaliten som är i dessa tuber är helt neutral annars så kan det istället orsaka korrotion i längden, annars så kan du köpa från apoteket i stället för den skall vara helt ren.
bearing

Inlägg av bearing »

Jasså, är batteripolfett bara vanligt vaselin? det visste jag inte. Innehåller vaselin något korrosionshämmande, eller är det bara just att förhindra syret att tränga in som är avsikten med att använda det på batteripolerna?

Jag skulle vilja ha någon smörja som löser upp aluminiumoxid men bevarar aluminium.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ml olja , tunnflytande rostskydds spray till bilar.

Se det som ett mellanting mellan vaselin och nån form av lack.

Ger en seg klibbig yta som är vädertålig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vaselin är just bara för att skydda så att inte syre kommer till det har inga korrosionshämmande egenskaper.

Finns så vitt jag vet inga oljor som löser upp aluminiumoxid, bara starka syror klarar detta. Däremot så är det bra enklare att först ta tex fint sandpapper så man får bort oxidhinnan och sedan direkt efter det sammanfoga och sedan kleta på tex lite vaselin eller någon klibbig olja som nämdes för att förhinda att syre kommer till.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Aluminiumpasta (Biltema) mellan och "flytande tape" ( Clas i sjön) över som skydd.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Aluminiumoxid är ett av naturens hårdaste ämnen, och som Korund ofta använt
i slipmaterial. Aluminium oxideras i fria luften mycket fort, och det man brukar göra
för att stoppa processen är att Eloxera ytan. Jag undrar om det finns någon säker
metod att undvika oxideringen, en sak att tänka på är att inte blanda metaller
så man får en galvanisk förbrukning av aluminiumet.
bearing

Inlägg av bearing »

Eloxering är väl just att belägga ytan med ett lager aluminumoxid så det passar inte så bra för det här.

Jag kommer nog göra så att jag slipar och sedan skruvar ihop, utan att dra till flytning, ev. med fett emellan.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Ett alternativ kan vara att löda.

http://www.durafix.se/
Skriv svar