Stegmotor och PIC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jorgenp

Stegmotor och PIC

Inlägg av jorgenp »

Jag ska bygga en UV-låda av en gammal UMAX scanner. Jag tänker styra display och LED'ar och annat med en PIC-processor. Jag har tänkte först bara plocka ur innehållet helt och ersätta botten med en UV-LED-matris men jag tänkte att det kan vara bra kanske att dra matrisen fram och tillbaka nån centimeter för att få jämnare belysning. Plus att det är roligare att få leka med en stegmotor också. Stegmotorn som satt i scannern är en bipoär motor enligt vad jag kan se på nätet. Och sen satt det en Toshiba TA8435H stegmotordrivare på moderkortet. Så dem tänkte jag återanvända på nåt sätt.

Bild
Denna bild kommer från manualen till TA8435 så om man kopplar in den så, borde det ju fungera.

Bild
Mitt försök till schema över kopplingen. Här har jag enbart ritat kopplingen mellan PIC och stegmotordrivare.
Kommer detta att funka eller kommer jag att bränna nåt om jag gör så här? Jag har aldrig sysslat med stegmotorer innan så det är helt nytt för mig.

Bild
Stegmotorn. Den är bara ratad till 5.1V och Toshiban verkar driva motorn med 24V. Men eftersom denna koppling fanns i scannern så antar jag det fungerar ändå på nåt sätt. (Som sagt, jag är inte klar över hur stegmotorer fungerar.)

Bild
Sen antar jag att jag bara ska skicka rätt signaler från PIC'en till drivaren enligt databladet till Toshiban. Så ska den automagiskt styra motorn rätt?

Så min fråga är, har detta en chans att fungera eller har jag glömt nåt väsentligt i kopplingen?

Edit: ImageShack verkar lite kasst, ser jag nu. Man får klicka två gånger första gången innan den visar bilderna. Iaf för mig)
victor_passe

Re: Stegmotor och PIC

Inlägg av victor_passe »

hmm, varför ska du kortsluta 5V till 0v via en säkring?

Och att den ska ha 5,1V är inga problem då det är strömmen som ska vara konstant., spänningen är i snitt 5,1V men ibland 24V och ibland 0,1V.
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

victor_passe skrev:hmm, varför ska du kortsluta 5V till 0v via en säkring?
Oj då, det ska vara en kondensator där. Fel av mig.
victor_passe skrev: Och att den ska ha 5,1V är inga problem då det är strömmen som ska vara konstant., spänningen är i snitt 5,1V men ibland 24V och ibland 0,1V.
Ok, så då borde jag inte bränna motorn iaf.
Jag antar att det är väldigt korta pulser som spänningen är 24V. I scannern var motorn kopplad till ett dotterkort. Och på dotterkortet satt kondensatorer för varje A, A-, B och B-ledare. Jag antar för att jämna ut signalen. Och sen på huvudkortet satt drivaren. Men jag ser inga skyddsdioder någonstans. Men det känns som en dålig sak att utelämna på mitt kort sedan med tanke på att motorn inducerar ström?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Stegmotorn. Den är bara ratad till 5.1V och Toshiban verkar driva motorn med 24V. Men eftersom denna koppling fanns i scannern så antar jag det fungerar ändå på nåt sätt. (Som sagt, jag är inte klar över hur stegmotorer fungerar.)
"

Det kallas chopperstyrning. Den kollar med jämna mellanrum hur hög strömmen är och bryter när den blir för hög. En sågtandsformad ström kommer att flyta igenom motorn ifall du kollar på det i ett oscilloskop. Motorn i sig skiter fullständigt i vilken spänning den matas med, bara det är under den specade strömmängden. Den högre spänningen är till för att snabbare bygga upp strömfält, som i sin tur ger ger magnetfält, och avtar med att strömmen genom motorn stiger.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Är det någon som vet ungefär för komponenter man behöver för att bygga sin egna chopperstyrning? Schema går också bra ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här har du allt serverast på ett silverfat. :D
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Wow... en tråd jag missat. Personligen trodde jag du hade hade länkat till allegros krets, men där hade jag fel. Ser dock att tråden är sjuttioelva sidor lång, så om någon har lust att sammanfatta det hela på ett par rader?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Utan att ha läst tråden så tror jag den handlar om utvecklingen av geckodrive:s serie för hobbybruk
G250, G251 & G540 som alla bygger på samma krest.
Den var väll tänkt att kosta 29usd/kanal i det enklaste utförandet men det blev 61 ser det ut som.
Skriv svar