Lödstation - Kass lödspets...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Lödstation - Kass lödspets...

Inlägg av squiz3r »

Ok.. Drog upp den till 340 grader nu, och nu fungerar det. Men jag tycker att det fortfarande går lite trögt :/

Jaja.. Jag får väl gå och öva till alla proven jag ska ha i veckan :(
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att tänka på är att lödfläta är färskvara och 10/20-packen levereras i konservburk.

När de blir lite gamla så måste man kanske hjälpa till med lite extra lös fluss från spruta eller som andra redan nämt - förtenna den en smula då flusset från lödtennet är det som bidrar mest till förbättringen...

Man kan visst höja lödspesen till bit över 400 grader om man vet att det är mycket massa som skall värmas på kort tid (lödfläta + lödpunkt) - men det viktiga är att man ställer ned temperaturen igen efter operationen om man är rädd om spetsen.

Kom ihåg att en het lödspets som gör jobbet snabbt (sekunders uppvärmning ) är mycket bättre än att värma på länge med alldeles för sval lödspets då den totala värmemängden som går in i kretsen blir mycket större med lång uppvärmningstid pga. för sval spets.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Temperaturen vid lödning är ju omdiskuterad, själv kör jag 320 grader (med vanligt bly/tenn) vilket folk säger är för högt, men det är vad jag tycker funkar bäst rent generellt.

Sen så har jag gått ifrån kin extralånga lödspets för "generellt" bruk då den kyldes ner för mycket, nu har jag en betydligt kortare och samma temp, men det "känns" varmare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag måste ju vara världens mobboffer som bara har en enkel lödpenna och tycker den är tiptop. :glasogon:

Såhär porrigt ser den ut (240 volt kontakt i andra änden):
Bild

Placerad i superstället:
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det bra lödkolvar så fugerar de som de skall och de går att löda bra med. Har dock tex bla en 100W lödkolv ej reglerbar där spetsen gissningsvis blir runt 500 grader varm och där värmedelen i den blir lite lätt glödande vilket syns bra i mörker. Även om den går att använda till elekrtronik om det skulle knipa ordentligt någon gång om man bara har kontakten inne några minuter eller så för rätt temp så fungerar den däremot ypperligt till att löda kopparrör och dylika grejer med vilket den förstås är mer till för. Väldigt smidig så man slipper ta fram gasolbrännaren och skulle tex någon komponent som sitter genom 8 lager med jodplan varannat så klarar denna av det utan tjafs. :)
einar

Inlägg av einar »

Jag har också en vanlig lödkolv på 30W men en riktig lödstation skulle inte sitta fel. Den är lite för varm för kretskort. Däremot så har jag inget ställ till den och med en stenhård plastkabel så blir det spännande att ha den liggandes på bordet :) Jag har bränt hål i ett par byxor :lol:
Och sen så har jag hittat en ca 50 år gammal lödkolv i uthuset som jag lär se hur många watt den ligger på. Jag lär nog säkra upp huvudsäkringarna om jag ska kunna köra igång den till döma av utseendet :lol:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

När jag var mindre knyckte jag morsans kastruller att ha pennan i. Kabeln på denna är också stenhård, såpass att "originalvecken" fortfarande är kvar. :D

Hur varm den blir har jag ingen aning om men det är nog ganska lagom, man ser ju när tennet börjar smälta och av IR strålningen att dömma så blir den inte så våldsamt mycket varmare än så.

Stället kostar 50 spänn på CO eller biltema så det är inte mycket att bråka om. Har spart mina korkmattor mycket faktist ;)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Måste bara dela detta minne från min barndom:

Hade en sådandär hållare av plåt, skruvad underifrån i bordet. Kolven gled ur, men snabb som man var så greppde jag den i flykten, dessvärre i den varma änden...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

AndersG: Det där känner jag igen välldigt väl! Av samma fenomen som smörgåsar alltid landar med smöret ner fångar man alltid lödkolven i fel ända :doh:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Varför köpte du en sprojlans ny station när det bara var lödpennan som krajjat? Finns ju reservpennor på Electrokit till den stationen tror jag. :)

Edit:
http://electrokit.se/item_show.php?code_no=41003308
Skriv svar