Lite problem med G251
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Lite problem med G251
Varifrån får du detta att 5V inte behövs? Var står detta i manualen?
-
Vänd på det hela, tecno: VART står det i manualen att det behövs +5V?
http://www.geckodrive.com/product.aspx?c=3&i=14471 för att du snabbare skall hitta manualen.
Jag hittar inget sånt iallafall.
http://www.geckodrive.com/product.aspx?c=3&i=14471 för att du snabbare skall hitta manualen.
Jag hittar inget sånt iallafall.
- tecno
- Kontakt:
Ok då vänder vi på det igen då, var finns 5V att tillgå i skrivarporten?
edit/
DIRECTION (TERM 9): This is the DIRECTION input to the drive. It can be driven with 3.3V or 5V logic. The input current is -1mA for logic a ‘0’ and zero for a logic ‘1’ if 3.3V logic is used. It is –1mA and +0.67mA if 5V logic is used. The input is Schmitt triggered and low-pass filtered (1uS). Use SIGNAL GND (TERM 12) for the logic ground.
STEP (TERM 10): This is the STEP input to the drive. It can be driven with 3.3V or 5V logic. The input current is -1mA for a logic ‘0’ and zero for a logic ‘1’ if 3.3V logic is used. It is –1mA and +0.67mA if 5V logic is used. The input is Schmitt triggered and low-pass filtered (1uS). Use SIGNAL GND (TERM 12) for the logic ground.
edit/
DIRECTION (TERM 9): This is the DIRECTION input to the drive. It can be driven with 3.3V or 5V logic. The input current is -1mA for logic a ‘0’ and zero for a logic ‘1’ if 3.3V logic is used. It is –1mA and +0.67mA if 5V logic is used. The input is Schmitt triggered and low-pass filtered (1uS). Use SIGNAL GND (TERM 12) for the logic ground.
STEP (TERM 10): This is the STEP input to the drive. It can be driven with 3.3V or 5V logic. The input current is -1mA for a logic ‘0’ and zero for a logic ‘1’ if 3.3V logic is used. It is –1mA and +0.67mA if 5V logic is used. The input is Schmitt triggered and low-pass filtered (1uS). Use SIGNAL GND (TERM 12) for the logic ground.
-
Driver du med oss?
+5V finns att tillgå på step och dir pinnarna i skrivarporten tillsammans med GND/0V förstås.
Step och dir pinnarna pendlar mellan låg och hög vid stegning dvs mellan 0 och +5V eller 0 och +3,3V om det är en nyare dator precis vad Geckon vill ha.
+5V finns att tillgå på step och dir pinnarna i skrivarporten tillsammans med GND/0V förstås.
Step och dir pinnarna pendlar mellan låg och hög vid stegning dvs mellan 0 och +5V eller 0 och +3,3V om det är en nyare dator precis vad Geckon vill ha.
Det behövs inga "extra" 5V bara step/dir
Provar du med samma dator som du hade när det funkade med det gamla kortet?
Provar du med samma dator som du hade när det funkade med det gamla kortet?
- tecno
- Kontakt:
Driver inte alls limpan, VET du ATT hans skrivarport kan sänka denna ynka 1mA?
Jag bara ställer frågan OM step/dir signalerna är OK redan tidigare i tråden!
Jag bara ställer frågan OM step/dir signalerna är OK redan tidigare i tråden!
-
Under förutsättning att hans parallellport inte har gått sönder så skall den kunna sourca minimum -2,6mA och upp till -6,5mA samt sinka 26mA. Ty detta är kraven som kommer från referensdesignen dvs den ursprungliga IBM PC där det satt en 74LS374 http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls374.pdf som portdrivare.
Det är lite skillnad mellan att fråga om pinnarna verkligen togglar mellan hög/låg och vilja ha +5V såsom du har skrivit.
Man får extremt lätt intrycket att du hittat något i Geckos datablad som kräver att den skall ha +5V som matningsspänning utöver +VDC som går till intern logik och stegmotorn.
Det är lite skillnad mellan att fråga om pinnarna verkligen togglar mellan hög/låg och vilja ha +5V såsom du har skrivit.
Man får extremt lätt intrycket att du hittat något i Geckos datablad som kräver att den skall ha +5V som matningsspänning utöver +VDC som går till intern logik och stegmotorn.
- tecno
- Kontakt:
Visst är det så limpan,
Vad jag menar är om step/dir signalerna togglar rätt som jag redan frågade om tidigare i tråden, detta vet vi inget om.
Det finns skrivarportar och skrivarportar......
Vad jag menar är om step/dir signalerna togglar rätt som jag redan frågade om tidigare i tråden, detta vet vi inget om.
Det finns skrivarportar och skrivarportar......
Hmm ska funka med denna datorn. Men jag testar med en annan imorrn. Ska man kanske köra skärmade kablar till respektive step/dir? I och med att signalen är så svag.
/Janne
/Janne
Det lät ju inte för långt för att det borde funka.
Det står en hel del om G540, G251 i den här tråden, kanske du kan hitta nått nyttigt där:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 36&start=0
Det står en hel del om G540, G251 i den här tråden, kanske du kan hitta nått nyttigt där:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 36&start=0
Inget där. Men jag hittade att man inte bör köra step/dir i samma tp-par utan step/signaljord dir/signaljord i två olika par. Sen hade jag daisychainat signaljorden också, vet inte om det påverkar men det blir till att ta bort.
/Janne
/Janne
Enligt manualen och en massa inlägg på CNC-zone ska man *aldrig* "daisy-koppla"
Sen behöver ju inte detta vara orsaken till felet du upplever men ändå...

Jag blir inte klok på skrotet
Nu verkar step/dir funka hyfsat går åt rätt håll vänder och missar inte. Kör dir/step i olika TP par.
Men motorerna vill inte starta om jag inte kör fullt dvs 3.5A utan strömbegränsningsmotstånd?
Men då går det som fan oavsett hur faserna är kopplade??
Det lustiga är att jag har testat med 1omh, 2ohms och 3 ohms motstånd utan resultat, dvs det låter fint men det rör sig inte:-)
Har jag fattat rätt att A och /A skall gå till en motorlindning och B och /B till den andra?
Jag vågar inte testa imellan dessa två då jag gissar på att kortet brinner omedelbart.
Jag har bara testat mot en vad jag vet frisk 4 trådig stegmotor (samma storlek som mina sextrådiga som är märkta 1.2 A)
/Janne

Nu verkar step/dir funka hyfsat går åt rätt håll vänder och missar inte. Kör dir/step i olika TP par.
Men motorerna vill inte starta om jag inte kör fullt dvs 3.5A utan strömbegränsningsmotstånd?
Men då går det som fan oavsett hur faserna är kopplade??
Det lustiga är att jag har testat med 1omh, 2ohms och 3 ohms motstånd utan resultat, dvs det låter fint men det rör sig inte:-)
Har jag fattat rätt att A och /A skall gå till en motorlindning och B och /B till den andra?
Jag vågar inte testa imellan dessa två då jag gissar på att kortet brinner omedelbart.
Jag har bara testat mot en vad jag vet frisk 4 trådig stegmotor (samma storlek som mina sextrådiga som är märkta 1.2 A)
/Janne