Gyro??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mickeprim

Gyro??

Inlägg av mickeprim »

Hej

E helt ny på sånt här med elekronik och sånt men har fått en liten ide. Håller på och bygger om en jeep för att köra med i skogen och ska ha luftfjädring på den, kommer kunna styra varje luftcylinder sepparat och tillsammans men fick en ide om att man borde kunna sätta in ett gyro som styr magnetventilerna så bilen alltid e rak och inte lutar så nu till frågan. Hur ska jag gå tillväga för att få de att funka och vilka komponenter behöver jag? Magnetventilrna jag har e på 24V och drar under 1 amp st vid påslag. Hur göra för att få de att funka?

MVH/Micke
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Gyro??

Inlägg av netrunner »

Det är jättelätt, allt du behöver är:

2 gyron
2 accelerometrar
1 mikrodator
1 dataprogram
Transistorer och annat krafs.

lycka till!
H.O

Re: Gyro??

Inlägg av H.O »

Det Netrunner så ellegant försöker säga är att det inte är så lätt som det först verkar. HUR svårt det är beror helt och hållet på vad du förväntar dig. Skall plattformen hållas horisontell under drift eller räcker det att den justerar sig när den står still.

Att bara använda ett gyro är problematiskt för att det "driver" dvs efter ett tag så har det "tappat bort" vad som är upp och ner. En acceleromter är rätt lätt att använda för att mäta hur mycket något lutar i förhållande till horisontalplanet men problemet med en sådan är att den påverkas av just acceleration, dvs om bilen accelererar eller bromsar, ja helt enkelt inte står helt still eller kör i konstant hastighet så "visar" den också fel. Ett elektroniskt vattenpass är ett typiskt exempel. Funkar bra om man inte viftar med det samtidigt som man mäter.....

Vad man normalt gör då är att kombinera ihop signalerna från gyro och accelerometer genom lite matematiska beräkningar, ingen trivial uppgift för en oinvigd... Det finns färdiga produkter som har alla givare och signalbehandling inbyggd men dom är inte billiga.

Om du däremot kan nöja dig med justering när bilen står still så blir det enklare men fortfarande inget jag skulle rekomendera en nybörjare att ge sig på. :roll:
Skriv svar