Nybörjarfråga om dioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
andenkommer

Nybörjarfråga om dioder

Inlägg av andenkommer »

Hejsan jag undrar omnågon kan hjälpa mig. Mitt problem är, har 58 dioder varmvita 6000 mcd från molectric med 470 ohm motstånd på varje diod. Till detta har jag 5 st slingor från traffon 12 vdc 550 ma. Dioderna är kopplade på varje slinga, Det fungerar skapligt bra med 38dioder men når jag kopplar till 18 st till. Då är strömen nera på 7,2v i slingan, Vad kan jag göra för att bibehålla 12vdc i slingan.Skall tillägga att jag är nybörjare och har lyckats så här långt men behöver hjälp nu :?

Edit: Rubrik / blueint
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fråga Dioder

Inlägg av Icecap »

Ett vanligt nybörjarfel: strömmen är inte nere i 7,2V, det är SPÄNNINGEN som är det.

Men jag är lite osäker på hur du har kopplat faktisk...

Du har en 12V transformator... med tanke på ström/spänning/nybörjare: menar du 12V DC eller AC?
Ta inte illa upp, att vara nybörjare betyder bara att man har mycket att lära sig och vi har alla varit där men en transformator är en komponent (ofta ganska stor och tung) som får en växelspänning in och ger en växelspänning ut.
En nätdel däremot får oftast 230Vac in och ger (i detta fall) 12V ut, fast då DC (alltså med en + och en -).

Jag tror att det är det senare du har, rätt???

Om vi utgår ifrån att det är 12V DC, max 550mA är resten ganska självklar:
En vit LED har en Vf på runt 3,2V, med ett 470 ohms motstånd i serie ger det runt 19mA vilket låter mycket sannolikt.

Nu har du 38 st á 18,7mA vilket ger 710,6mA... din nätdel är alltså redan överbelastat.

Sedan får vi räkna lite: 550mA (max) / 18mA = 30 st LED kopplat på detta vis.

MEN: det finns självklart en lösning! Om du kopplar 3 led i serie och sedan monterar ett motstånd på 120 ohm i serie med dessa kommer dessa LED att få runt 20mA och av dessa "3-slingor" kan du koppla till 27 st till nätdelen och fortfarande vara under överbelastningen. Det ger alltså upp till (27 * 3 =) 81 st LED.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Rätt sätt att lösa ditt problem är följande.
Lägg tre st lysdioder i serie med ett 120Ohm motstånd till varje lysdiodserie.
Koppla dessa seriekopplade lysdiodslingor till din 12V spänningskälla.
Du kan då koppla in 25st sådana slingor till din spänningskälla dvs totalt sett 75 lysdioder (27 slingor om tre lysdioder är max).
Du förbättrar din verkningsgraden från 9,55W förlust i motstånden till bara 1,2W förlust totalt i motstånden dvs 695% bättre.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Icecap skrev: MEN: det finns självklart en lösning! Om du kopplar 3 led i serie och sedan monterar ett motstånd på 120 ohm i serie...
Så istället för att bränna bort ~9VDC med ett motstånd så kopplar man upp mer lysdioder i serie för att använda spänningen? Dvs en mycket effektivare lösning?

Edit: vart lite segt, limpan svar i princip på frågan.
limpan4all

Re: Nybörjarfråga om dioder

Inlägg av limpan4all »

Fast om jag hade läst "hela" Icecap´s svar så hade jag inte behövt skriva något alls...
Jag skrev ju bara exakt samma sak men lite mera utbroderat.
andenkommer

Inlägg av andenkommer »

Okej då får jag börja om från början, Jag har 1st 470 ohms motstånd på varje diod.Med en slinga per del.Har en bild på hur jag gjort men inte säker på att jag lyckas få in denna, skall försöka. Gick inte förstod inte detta nån som har mail.
andenkommer

Inlägg av andenkommer »

Icecap skrev:Ett vanligt nybörjarfel: strömmen är inte nere i 7,2V, det är SPÄNNINGEN som är det.

Men jag är lite osäker på hur du har kopplat faktisk...

Du har en 12V transformator... med tanke på ström/spänning/nybörjare: menar du 12V DC eller AC?
Ta inte illa upp, att vara nybörjare betyder bara att man har mycket att lära sig och vi har alla varit där men en transformator är en komponent (ofta ganska stor och tung) som får en växelspänning in och ger en växelspänning ut.
En nätdel däremot får oftast 230Vac in och ger (i detta fall) 12V ut, fast då DC (alltså med en + och en -).

Jag tror att det är det senare du har, rätt???

Om vi utgår ifrån att det är 12V DC, max 550mA är resten ganska självklar:
En vit LED har en Vf på runt 3,2V, med ett 470 ohms motstånd i serie ger det runt 19mA vilket låter mycket sannolikt.

Nu har du 38 st á 18,7mA vilket ger 710,6mA... din nätdel är alltså redan överbelastat.

Sedan får vi räkna lite: 550mA (max) / 18mA = 30 st LED kopplat på detta vis.

MEN: det finns självklart en lösning! Om du kopplar 3 led i serie och sedan monterar ett motstånd på 120 ohm i serie med dessa kommer dessa LED att få runt 20mA och av dessa "3-slingor" kan du koppla till 27 st till nätdelen och fortfarande vara under överbelastningen. Det ger alltså upp till (27 * 3 =) 81 st LED.
1st med 8 dioder
1st med 11 dioder
2st med 7 dioder
1st spalje med 18 dioder
Kan jag dela dessa med olika motstånd men bibehålla samma efekt, spaljen delat med 3 är ju 6st slingor.
Dessa blir fönsterbelysning/bänkbelysning ganska snyggt.
kan du hjälpa mig att räkna.
andenkommer

Inlägg av andenkommer »

limpan4all skrev:Rätt sätt att lösa ditt problem är följande.
Lägg tre st lysdioder i serie med ett 120Ohm motstånd till varje lysdiodserie.
Koppla dessa seriekopplade lysdiodslingor till din 12V spänningskälla.
Du kan då koppla in 25st sådana slingor till din spänningskälla dvs totalt sett 75 lysdioder (27 slingor om tre lysdioder är max).
Du förbättrar din verkningsgraden från 9,55W förlust i motstånden till bara 1,2W förlust totalt i motstånden dvs 695% bättre.
------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har som grund 5st slingor från 12vdc, Till utvalda pungter. Kan jag därifrån dra extra kabel.
jag har monterat dioder i plastskenor enligt behov dessa är såhär.
1st med 1diod
1st med 8 dioder
1st med 11 dioder
2st med 7 dioder
1st spalje med 18 dioder
Kan jag dela dessa med olika motstånd men bibehålla samma efekt, spaljen delat med 3 är ju 6st slingor.
Dessa blir fönsterbelysning/bänkbelysning ganska snyggt.
kan du hjälpa mig att räkna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

(12-1*3,2)/0,02=440 Ohm 470 Ohm närmast.
(12-2*3,2)/0,02=280 Ohm 270 Ohm närmast.
(12-3*3,2)/0,02=120 Ohm exakt rätt.

Varje sådan slinga drar 0,02A och du har totalt sett 27 slingor av denna sort på dig, hur du sen fördelar mellan 1, 2 eller 3 lysdioder spelar ingen roll, det blir mellan 27 och 81 lysdioder totalt beroende på fördelningen.

Sen en liten notering bara, på detta forum anses det mycket fult att citera om det inte finns extremt goda grunder för det.
andenkommer

Inlägg av andenkommer »

Tackar för svaret, ber om ursäkt för Citera. Inte så haj på detta än. Kan konstatera att jag får börja om från början :cry:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och jag vill tillägga att PM & e-mail kan ha deras rätt men forumfrågor behandlas bäst i forumet, då lär alla (som behöver) av det.

Och ja, det blir mycket omarbete och det kan vara svårt för en okunnig att tyda de råd som ges på hemsidor där det säljs LED i parti och minut, tyvärr.

Men vill du visa vad du vill åstadkomma är bilder i forumet mycket populärt, samtidig säger de ju mer än 1000 ord och man kan få tips på saker man kanske inte ens visste om.
Skriv svar