Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
12mil (12 tusendels tum) kan bära upp till 1A (12mil= 12*25,4mm/1000 = 0,3mm).
Men rekommendationen är 1A=1mm.
Under 6/6-0,3 teknologi, dvs 0,15mm ledare och 0,15mm isolation och 0,3mm som minsta hål för via så blir produktionen dyrare.
För landmark eller footprint på SMD komponenter så är det IPC-7531A som gäller numera.
http://www.pcbmatrix.com/ dom har en gratisversion.
Angående kostnader så beror det helt och hållet på massor av omständigheter, främst kvaliteten på dina underlag.
Det normala är att legotillverkaren gör allt, det är enklare för dom om dom står för komponentinköpen.
Sen skall du ha i minnet att extremt få legotillverkare någonsin ser rostfri betalning vilket kan påverka priset avsevärt vid kontakter med "rätt" person.
Men jag brukar räkna med ca 10kSEK ex moms för de tio första prototypkorten om 50*65mm extremfyllda med komponenter.
Om dom bara är halvfyllda så blir det runt 8kSEK, så det är startkostnaderna som är "dyrt".
Då levererar jag P&P underlagen med legotillverkarens interna artikelnummer och färdiga rotationsvinklar mm.
I serieproduktion om 100kort per batch så ligger dom runt 500:-/st till legotillverkaren för byggt och testat kort.
Personligen anser jag att det är billigt, aldrig att jag skulle kunna handlöda ens ett av dessa kort på under fyra timmar, och om det dessutom skall vara garanterat felfritt vilket är extremt viktigt med prototyper så tar det nog runt en hel dag att löda och avsyna, sen så skulle tiden för komponentinköp tillkomma. Så jag anser att det är billigt att få proffs att göra det åt en.
Men rekommendationen är 1A=1mm.
Under 6/6-0,3 teknologi, dvs 0,15mm ledare och 0,15mm isolation och 0,3mm som minsta hål för via så blir produktionen dyrare.
För landmark eller footprint på SMD komponenter så är det IPC-7531A som gäller numera.
http://www.pcbmatrix.com/ dom har en gratisversion.
Angående kostnader så beror det helt och hållet på massor av omständigheter, främst kvaliteten på dina underlag.
Det normala är att legotillverkaren gör allt, det är enklare för dom om dom står för komponentinköpen.
Sen skall du ha i minnet att extremt få legotillverkare någonsin ser rostfri betalning vilket kan påverka priset avsevärt vid kontakter med "rätt" person.
Men jag brukar räkna med ca 10kSEK ex moms för de tio första prototypkorten om 50*65mm extremfyllda med komponenter.
Om dom bara är halvfyllda så blir det runt 8kSEK, så det är startkostnaderna som är "dyrt".
Då levererar jag P&P underlagen med legotillverkarens interna artikelnummer och färdiga rotationsvinklar mm.
I serieproduktion om 100kort per batch så ligger dom runt 500:-/st till legotillverkaren för byggt och testat kort.
Personligen anser jag att det är billigt, aldrig att jag skulle kunna handlöda ens ett av dessa kort på under fyra timmar, och om det dessutom skall vara garanterat felfritt vilket är extremt viktigt med prototyper så tar det nog runt en hel dag att löda och avsyna, sen så skulle tiden för komponentinköp tillkomma. Så jag anser att det är billigt att få proffs att göra det åt en.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Ledarbredder beror helt på vad mönsterkorttillverkaren anser sig klara men det ligger väl nedåt 4 mil ledarbredd och isolationsavstånd men alla blir glada om det går göra bredare ledare. 10/10 mil är inga problem med de flesta tillverkare. Sedan beror ledarbredden på strömmen som ska igenom också. Mina egna kort har jag ledarbredd 20 mil och isolation 10 mil, är läget hopplöst så drar jag ner till 15 mil ledarbredd.
Med ytmonterat på lödsidan så åker du på att limma komponenterna (om du inte handlöder det hålmonterade vilket är en reell möjlighet).
Kostnaden, tja det beror på, jag fick sitta en hel dag hos min "ytmonterare" och handmontera mina kort med egna komponenter och löda i hans ugn alldeles gratis.
Kostnaderrna:
Först själva kortet
Pastastencil 1200 - 3000 kr
Programmering av Pick And Place 500 spänn (och uppåt)
Kostnad för komponenter är vad de är, motstånd och kondensatorer finns oftast hos monteraren
De komponenter du måste anskaffa så ska det vara hela rullar, att komma med en liten remsstump är inte så poppis, maskinerna behöver en ganska lång bit att få tag i som är utan komponenter.
Med ytmonterat på lödsidan så åker du på att limma komponenterna (om du inte handlöder det hålmonterade vilket är en reell möjlighet).
Kostnaden, tja det beror på, jag fick sitta en hel dag hos min "ytmonterare" och handmontera mina kort med egna komponenter och löda i hans ugn alldeles gratis.
Kostnaderrna:
Först själva kortet
Pastastencil 1200 - 3000 kr
Programmering av Pick And Place 500 spänn (och uppåt)
Kostnad för komponenter är vad de är, motstånd och kondensatorer finns oftast hos monteraren
De komponenter du måste anskaffa så ska det vara hela rullar, att komma med en liten remsstump är inte så poppis, maskinerna behöver en ganska lång bit att få tag i som är utan komponenter.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
..
Senast redigerad av StreetBob 29 mars 2009, 22:22:23, redigerad totalt 1 gång.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
10kSEK för 10 olika prototypkort? dvs 10 olika "beställningar" av 10 olika kort? Eller syftar du på ett sorts kort i 10upplagor vid en "beställning"?limpan4all skrev:Men jag brukar räkna med ca 10kSEK ex moms för de tio första prototypkorten om 50*65mm extremfyllda med komponenter.
Hur som helst är det ju klart en massa pengar, men 1k för ett första kort är kanske överkomligt.
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Nope 10kSEK för 10 kort av en sort.
Bara att lämna bort underlagssatsen och luta sig tillbaka tills dom är byggda.
Bara att lämna bort underlagssatsen och luta sig tillbaka tills dom är byggda.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Jag kommer behöva utforma PCB-plattan med särskilld utformning. Såg i tråden om "hjärtat till käresta" HÄR (bild 3) att kortet kom utskuret till viss del, med brytmöjlighet på vissa ställen. Hur gör man detta?
Dessutom har jag funderingar kring den totala PCB-plattans storlek, samt ifall jag själv skall kopiera upp min konstruktion för att passa så många gånger inom denna yta eller om tillverkarna av kortet gör detta själva.
Dessutom har jag funderingar kring den totala PCB-plattans storlek, samt ifall jag själv skall kopiera upp min konstruktion för att passa så många gånger inom denna yta eller om tillverkarna av kortet gör detta själva.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Elektrokits PCBer brukar ligga runt tusenlappen (beroende hur stora du ska ha)
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Tillverkarna har sina egna storlekar på produktionspanelerna så lämna "steppningen" till tillverkaren.wolfheat skrev:Jag kommer behöva utforma PCB-plattan med särskilld utformning. Såg i tråden om "hjärtat till käresta" HÄR (bild 3) att kortet kom utskuret till viss del, med brytmöjlighet på vissa ställen. Hur gör man detta?
Dessutom har jag funderingar kring den totala PCB-plattans storlek, samt ifall jag själv skall kopiera upp min konstruktion för att passa så många gånger inom denna yta eller om tillverkarna av kortet gör detta själva.
Frimärksborrningen (för att kunna bryta loss kortet) är något som tillverkaren också ordnar men du kan ha åsikter hur mycket och var frimärksborrningen ska vara och inte ska vara.
Har man rektangulära kort (och många små) är V-scoring (man sågar ett jack från båda sidor) ekonomiskt.
Protte
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Hmm, "steppningen"? Menar man uppkopieringen om man säger så?
Jag har inte rektangulära kort, men nästan. Ca 60mm x 23mm är korten, med kortsidorna avrundade (som i en cirkel). Hur markerar jag ut det?
Kan jag markera ut var jag inte vill ha frimärkningen på något sätt eller måste jag ta det skriftligen/muntligen med tillverkarna?
Fattar inte riktigt vad som menas med V-scoring.
Jag har inte rektangulära kort, men nästan. Ca 60mm x 23mm är korten, med kortsidorna avrundade (som i en cirkel). Hur markerar jag ut det?
Kan jag markera ut var jag inte vill ha frimärkningen på något sätt eller måste jag ta det skriftligen/muntligen med tillverkarna?
Fattar inte riktigt vad som menas med V-scoring.
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Tag kontakt med den som skall producera dina kort och helt enkelt fråga hur dom vill ha underlagen.
Det finns ingen som helst "standard" på hur ytterkonturen på ett kort är definerad.
Tidigare så placerade man ett opläterat hål med en löjligt liten diameter typ 0,001mm i varje brytpunkt (hörn).
Numera så lägger man ytterkonturen som en ledarbana i ett Gerber 274X lager, men inte ens det är enkelt, skall kortets kontur ligga på centrumlinjen eller på ytterkonturen av ledarbanan osv.
Hur skall markeringar göras för brytmärken. Fyra hål på lagom avstånd från varandra börjar bli en vanlig metod.
En separat mekanisk ritning som är måttsatt mot TVÅ pläterade hål på kortet brukar vara önskvärt i tveksamma fall.
Men dialog KRÄVS om du inte skall bli besviken.
Det finns ingen som helst "standard" på hur ytterkonturen på ett kort är definerad.
Tidigare så placerade man ett opläterat hål med en löjligt liten diameter typ 0,001mm i varje brytpunkt (hörn).
Numera så lägger man ytterkonturen som en ledarbana i ett Gerber 274X lager, men inte ens det är enkelt, skall kortets kontur ligga på centrumlinjen eller på ytterkonturen av ledarbanan osv.
Hur skall markeringar göras för brytmärken. Fyra hål på lagom avstånd från varandra börjar bli en vanlig metod.
En separat mekanisk ritning som är måttsatt mot TVÅ pläterade hål på kortet brukar vara önskvärt i tveksamma fall.
Men dialog KRÄVS om du inte skall bli besviken.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Håller med Limpan
De leverantörer jag har så blir kanten på kortet mitt i linjen (som jag drar med 10mil linje).
De rundade konturlinjerna (blir aldrig rundat, det blir en massa korta raksträckor med mitt program) måste Eagle fixa till, kan Eagle göra det? sedan gör man en gerberkonvertering och skickar konturen med de andra filerna.
Det som brukar behövas är gerberfiler för:
Ovansidan (komponentsidan) (kopparn)
Undersidan (lödsida) (kopparn)
Lödstopplack (eventuellt olika för över och undersida)
Jordplan (om man har det)
Ytterkontur
2 st Borrfiler för plätterade och icke plätterade hål.
Eventuellt komponenttryck
Har man flerlagerskort så behövs filer för innerlagren också.
Sedan ett följebrev:
Kortet heter XX 1.0
För kortet gäller:
PTH
Vanlig grön lödmask på båda sidor.
35 µ koppar på färdigt kort
Angivna håldiametrar avser färdigt hål.
1,6 mm laminat
Mått ca XXxXXmm
Eltest eller ej
Över och underleverans tillåten (om man serieproducerar så är det onödigt att tillverkare kastar korten som blev över)
Ring och meddela pris
Köpare XX
Behov XX st paneler/kort
Leveranstid: XX
Övrigt enligt gängse principer. (innefattar alla vanliga standards)
V scoring är att tillverkaren sågar ett V format "dike" på båda sidorna och lämnar runt 1 mm material, så det är lagom lätt att bryta kortet (men är försiktig om det är ytmonterat, före jul lyckades en klåpare spräcka minst 10 motstånd genom att våldsamt bryta korten, minst 10 då jag fortfarande inte vet om jag hittat alla.)
Protte
De leverantörer jag har så blir kanten på kortet mitt i linjen (som jag drar med 10mil linje).
De rundade konturlinjerna (blir aldrig rundat, det blir en massa korta raksträckor med mitt program) måste Eagle fixa till, kan Eagle göra det? sedan gör man en gerberkonvertering och skickar konturen med de andra filerna.
Det som brukar behövas är gerberfiler för:
Ovansidan (komponentsidan) (kopparn)
Undersidan (lödsida) (kopparn)
Lödstopplack (eventuellt olika för över och undersida)
Jordplan (om man har det)
Ytterkontur
2 st Borrfiler för plätterade och icke plätterade hål.
Eventuellt komponenttryck
Har man flerlagerskort så behövs filer för innerlagren också.
Sedan ett följebrev:
Kortet heter XX 1.0
För kortet gäller:
PTH
Vanlig grön lödmask på båda sidor.
35 µ koppar på färdigt kort
Angivna håldiametrar avser färdigt hål.
1,6 mm laminat
Mått ca XXxXXmm
Eltest eller ej
Över och underleverans tillåten (om man serieproducerar så är det onödigt att tillverkare kastar korten som blev över)
Ring och meddela pris
Köpare XX
Behov XX st paneler/kort
Leveranstid: XX
Övrigt enligt gängse principer. (innefattar alla vanliga standards)
V scoring är att tillverkaren sågar ett V format "dike" på båda sidorna och lämnar runt 1 mm material, så det är lagom lätt att bryta kortet (men är försiktig om det är ytmonterat, före jul lyckades en klåpare spräcka minst 10 motstånd genom att våldsamt bryta korten, minst 10 då jag fortfarande inte vet om jag hittat alla.)
Protte
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Några goda råd till:
x Kom ihåg att routa ledarna till kristallen och kristallens kondensatorer symetriskt. Håll ledarna korta här.
x Kör en ERC (Electric Rule Check) i eagles schema-del så ser du om allt är anslutet. (Inga komponentben som hänger i luften)
Om det inte är fler lager än två så kan man ju dra en patchtråd eller kapa en bana om det skulle visa sig vara felcaddat
x Kom ihåg att routa ledarna till kristallen och kristallens kondensatorer symetriskt. Håll ledarna korta här.
x Kör en ERC (Electric Rule Check) i eagles schema-del så ser du om allt är anslutet. (Inga komponentben som hänger i luften)
Om det inte är fler lager än två så kan man ju dra en patchtråd eller kapa en bana om det skulle visa sig vara felcaddat