kanal på förstärkaren, knastrar och slocknar...
kanal på förstärkaren, knastrar och slocknar...
Tjena, Tänkte bara höra här om nån har koll på stereo först.
Min gamla pioneer SA-970 500wattare har typ alltid som jag haft den funkat bra till en början när man lyssnar på musik men sen blir ena kanalen stendöd...
Brukar hjälpa att starta om den så att relät klickar några gånger...
Eller dra på högre volym och sen ner i gen på källan(hög volym på källan -> knaster i bägge kanaler när ljudet blir för högt)...
Nån som varit med om nått liknande i en gammal amp?
En av de stora 56v 8200uF kondingarna har läckt rejält, bägge är lite deformerade ovanpå...
Men vad tror ni äre slutsteget eller relä eller kondingar som ställer till problem eller nått helt annat kanske...
kan på peka att det blir likadant om man byter källa(cd/tape/tape2/aux osv)....
Tacksam för svar så att jag kan tackla problemet
//Davva
Min gamla pioneer SA-970 500wattare har typ alltid som jag haft den funkat bra till en början när man lyssnar på musik men sen blir ena kanalen stendöd...
Brukar hjälpa att starta om den så att relät klickar några gånger...
Eller dra på högre volym och sen ner i gen på källan(hög volym på källan -> knaster i bägge kanaler när ljudet blir för högt)...
Nån som varit med om nått liknande i en gammal amp?
En av de stora 56v 8200uF kondingarna har läckt rejält, bägge är lite deformerade ovanpå...
Men vad tror ni äre slutsteget eller relä eller kondingar som ställer till problem eller nått helt annat kanske...
kan på peka att det blir likadant om man byter källa(cd/tape/tape2/aux osv)....
Tacksam för svar så att jag kan tackla problemet
//Davva
Re: kanal på förstärkaren, knastrar och slocknar...
Ja, formodligen sa lar ju en konding som lacker och en annan som ar gravid inte gora saken battre. Byt ut dom! Kolla runt pa andra kondingar ocksa, formodligen ar dom ocksa i behov av semester om det ar en gammal pjas. kanske dags att paborja ett raddningsuppdrag?
har du bilder?
och valkommen till forumet.
har du bilder?
och valkommen till forumet.
Tycker inte kondensatorerna ser svullna ut och "läckaget" är mest troligt lim för att de inte ska vibrera.
Hjälper det med att relät slår några gånger skulle det vara lämpligt att börja med att kolla det.
Hjälper det med att relät slår några gånger skulle det vara lämpligt att börja med att kolla det.
Det ser ut att ha varit väldigt varmt runt motstånden.
ja men tror du det kan förstöra en kanal bara?peter555 skrev:Det ser ut att ha varit väldigt varmt runt motstånden.
Hur kolla relät???
Å andra sidan blir pertinaxkort nästan svarta av 60-70° i några år.
Relät går ju att bygla över tillfälligt för att se om det blir nån skillnad, alternativt mäta om det blir nåt spänningsfall över kontakterna.
Relät går ju att bygla över tillfälligt för att se om det blir nån skillnad, alternativt mäta om det blir nåt spänningsfall över kontakterna.
Jag hade precis samma fenomé på min Pio.
I mitt fall var den kanalväljaren.. var som en skena som gick.. Denna hade börjat oxidera lite smått..
kontaktspray löste problemet.
Kolla hur din kanalväljare är uppbyggd. Pratade med Pio i denna veva och det var tydligen en klassiker enligt dem.
I mitt fall var den kanalväljaren.. var som en skena som gick.. Denna hade börjat oxidera lite smått..
Kolla hur din kanalväljare är uppbyggd. Pratade med Pio i denna veva och det var tydligen en klassiker enligt dem.
Vilket är kanal väljaren då? de två knapparna där man kan välja högtalar par eller balansen eller är det nån komponent, Har ingen display eller så utan aktiverad källa visas efter man tryckt på någon av knapparna med en röd diod för varje källa..matte79 skrev:Jag hade precis samma fenomé på min Pio.
Min gamla förstärkare till datorn har en TAPE-omkopplare som måste vara halvt intryckt för att bägge kanalerna ska fungera. Ibland fungerar den i utsläppt läge och ibland dör den kanalen med en smäll eller sprakar som f*n
Jag har löst det med att tejpa fast knappen i rätt läge
Ruckla på alla knappar och hör om det blir bättre.
Ruckla på alla knappar och hör om det blir bättre.
Laddade upp lite fler bilder, på den i sär...
vad kan man göra åt den "jobbiga" kanalväljaren, massa fjädrar å skit?
skulle kunna vara den som är fel på eller?
http://www.dozeone.co.cc/index.php/Bild ... rkare.html
Update:
Tvättade alla kolbanor med aceton och drog på lite 5-56 i knapparna och på några andra ställen som såg ut att villa ha, har inte haft några problem sen dess..
EOF
vad kan man göra åt den "jobbiga" kanalväljaren, massa fjädrar å skit?
skulle kunna vara den som är fel på eller?
http://www.dozeone.co.cc/index.php/Bild ... rkare.html
Update:
Tvättade alla kolbanor med aceton och drog på lite 5-56 i knapparna och på några andra ställen som såg ut att villa ha, har inte haft några problem sen dess..
EOF