Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Jag håller för närvarande på att producera mitt första PCB genom programmet EAGLE. Det börjar bli relativt stort och det skulle vara tråkigt om jag beställer kortet och i efterhand inser att det är felaktigt. Jag använder mig av flertalet komponenter, bland annat:
Hålmonterat
kristall, knapp(hål), 6pinheader(inkoppling pikcit 2), LEDs(6st), transistor(ytmonterad?)
Ytmonterat
IC (4st), R(13st), C(6st), stereoplug
Jag kommer behöva trycka ihop alla komponenter relativt nära varandra (komponenter på båda sidor av kortet). Jag har hittils i min konstruktion använt resistanser och kapasitanser av storlek 1206, men funderar på om det kanske är bätte att använda mindre komponeneter (eftersom de är många och tar stor plats), finns det nåt problem med att göra detta, Bör jag spara de större komponenterna där högre strömmar går?
Skulle vilja upprätta någon typ av checklista där jag kan pricka av vad jag tagit hänsyn till i min kostruktion. Vanliga fel som görs vid skapandet utav såna här PCB-kort vill jag försöka undvika.
Här tänkte jag att jag kunde få hjälp av er som har lite mer erfarenhet av PCB-produktion. Vilka är de vanligaste felen, hur klarar man sig ifrån dem och i vilken ordning bör man lämpligen kontrollera dem. Använder ni själva någon sorts checklista vid produktion av PCB, kanske sitter den i huvudet för er som är vana. Skriv gärna ned någon sorts lista så försöker jag skapa en komplett lista som jag själv kan gå efter (en antar att en sådan lista lätt kan bli väldigt omfattande), samt ge allmänna tips.
CHECKLISTA
*
*
*
Hålmonterat
kristall, knapp(hål), 6pinheader(inkoppling pikcit 2), LEDs(6st), transistor(ytmonterad?)
Ytmonterat
IC (4st), R(13st), C(6st), stereoplug
Jag kommer behöva trycka ihop alla komponenter relativt nära varandra (komponenter på båda sidor av kortet). Jag har hittils i min konstruktion använt resistanser och kapasitanser av storlek 1206, men funderar på om det kanske är bätte att använda mindre komponeneter (eftersom de är många och tar stor plats), finns det nåt problem med att göra detta, Bör jag spara de större komponenterna där högre strömmar går?
Skulle vilja upprätta någon typ av checklista där jag kan pricka av vad jag tagit hänsyn till i min kostruktion. Vanliga fel som görs vid skapandet utav såna här PCB-kort vill jag försöka undvika.
Här tänkte jag att jag kunde få hjälp av er som har lite mer erfarenhet av PCB-produktion. Vilka är de vanligaste felen, hur klarar man sig ifrån dem och i vilken ordning bör man lämpligen kontrollera dem. Använder ni själva någon sorts checklista vid produktion av PCB, kanske sitter den i huvudet för er som är vana. Skriv gärna ned någon sorts lista så försöker jag skapa en komplett lista som jag själv kan gå efter (en antar att en sådan lista lätt kan bli väldigt omfattande), samt ge allmänna tips.
CHECKLISTA
*
*
*
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Största felet brukar vara att man glömt en ledare, att man kopplat fel och att konstruktionen är fel. Kör även DRC, Design Rule Check så att du håller isolationsavstånden och att inga ledare ligger i kors.
Sedan att komponenterna är felritade (för små) så att det inte ryms på kortet, fel diameter på hålen.
Dubbelsidigt ytmonterat går men är ingen höjdare, komponenter på undersidan måste limmas och då tar det dubbelt så lång tid i ytmonteringsmaskinen. Våglöder man då undersidan så finns alltid risken för lödbryggor.
Men beställ ett prototypkort och verifiera din lösning.
1206 är ju stadigt och bra och lätt att handmontera/löda. Ska det maskinmonteras så har storleken mindre betydelse.
Protte
Sedan att komponenterna är felritade (för små) så att det inte ryms på kortet, fel diameter på hålen.
Dubbelsidigt ytmonterat går men är ingen höjdare, komponenter på undersidan måste limmas och då tar det dubbelt så lång tid i ytmonteringsmaskinen. Våglöder man då undersidan så finns alltid risken för lödbryggor.
Men beställ ett prototypkort och verifiera din lösning.
1206 är ju stadigt och bra och lätt att handmontera/löda. Ska det maskinmonteras så har storleken mindre betydelse.
Protte
Senast redigerad av prototypen 21 mars 2009, 16:25:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
0805 verkar vara en bra kompromiss mellan storlek, praktisk att löda, och tillgänglighet.
Kolla att jordplan är korrekt anslutet.
Att matning går dit det ska.
Utgångar inte driver varann.
Spegelvändningar.
Kolla att jordplan är korrekt anslutet.
Att matning går dit det ska.
Utgångar inte driver varann.
Spegelvändningar.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Brukar företag ge möjlighet till att göra detta för en billigare penning? Annars tycker jag det verkar som om själva startkostnaden för ett kort ligger på flera hundra, och sen kostar varje extrakort inte många kronor. Om jag beställer endast ett kort så kommer det ju ändå krävas en massa arbete från deras sida. Det har varit en av anledningarna till att jag inte beställ nåt kort tidigare, jag är så rädd att det blir fel, och beställer jag ett kort kan jag lika gärna beställa 10-15 för ungefär samma kostnad, och då riskerar jag att ha lagt ner massa pengar på en ofullständig konstruktion.prototypen skrev:Men beställ ett prototypkort och verifiera din lösning.
-
- Inlägg: 8435
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Life sucks, then you die.
Skämt åsido, jo det är så man normalt gör.
Ibland har man tur och det är bara ett litet småfel på kortet som man patchar in i resterande.
MEN när jag gör första kortet med en helt ny CPU-design bygger jag aldrig mer än två kort och struntar i mekaniken, det brukar vara bäst...
Jag tycker att alla startkostnader <5kSEK inkl pastaplåt är rena reapriset numera.
Normalt kostar det runt 10kSEK byggt och klart för två kort.
Skämt åsido, jo det är så man normalt gör.
Ibland har man tur och det är bara ett litet småfel på kortet som man patchar in i resterande.
MEN när jag gör första kortet med en helt ny CPU-design bygger jag aldrig mer än två kort och struntar i mekaniken, det brukar vara bäst...
Jag tycker att alla startkostnader <5kSEK inkl pastaplåt är rena reapriset numera.
Normalt kostar det runt 10kSEK byggt och klart för två kort.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Har mer än 10 års erfarenhet av caddning samt montering så jag har nog gjort de flesta fel man kan göra.
Vanligt är att komponenten ej överenstämmer med paddarna,
paddarna är för små
komponenter krockar - paddarna ligger ok men själva kapslarna krockar
ledare är för tunna, tänk på att gärna göra ledare lite bredare där de ansluts till hålmonterade kontakter t.ex.
Har ofta sett 10 mil ledare anslutas till t.ex. stiftlister. Måste man lossa stiftlisten efteråt följer ledaren med.
Kör INTE autoroute endast. Iallafall inte med endast en ledarbredd....
Säljer även tjänsten att ta hem mönsterkort samt screenplåtar även till små serier och prototyper
Screenplåtar i rostfritt med tillhörande ram ca 600 sek
vi blir inte ledsna heller om man lägger flera kort på samma screenplåt, så länge det får plats.
Och kan även gå igenom konstruktionen och komma med synpunkter och förslag om så önskas.
Swech
Vanligt är att komponenten ej överenstämmer med paddarna,
paddarna är för små
komponenter krockar - paddarna ligger ok men själva kapslarna krockar
ledare är för tunna, tänk på att gärna göra ledare lite bredare där de ansluts till hålmonterade kontakter t.ex.
Har ofta sett 10 mil ledare anslutas till t.ex. stiftlister. Måste man lossa stiftlisten efteråt följer ledaren med.
Kör INTE autoroute endast. Iallafall inte med endast en ledarbredd....
Säljer även tjänsten att ta hem mönsterkort samt screenplåtar även till små serier och prototyper
Screenplåtar i rostfritt med tillhörande ram ca 600 sek
vi blir inte ledsna heller om man lägger flera kort på samma screenplåt, så länge det får plats.
Och kan även gå igenom konstruktionen och komma med synpunkter och förslag om så önskas.
Swech
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Att lämna underlaget till en kollega för granskning är också bra för att eliminera ytterligare fel. Sedan är det sällan som allt blir perfekt vid första prototypen, speciellt inte om det är en otestad lösning.
Ju fler ögon man får på konstruktionen ju bättre är det, alltid något man själv stirrar sig blind på och vi alla har olika erfarenheter om vad som kan bli fel och hur det ska se ut.
När det gäller storlek på paddar etc så är det bra att skriva ut de olika lagren på vitt papper. Då kan man testa att lägga komponenterna på det för att se ifall det passar. Även för kontaktdon om de sticker tillräckligt långt ut och inte krockar med annat.
Ju fler ögon man får på konstruktionen ju bättre är det, alltid något man själv stirrar sig blind på och vi alla har olika erfarenheter om vad som kan bli fel och hur det ska se ut.
När det gäller storlek på paddar etc så är det bra att skriva ut de olika lagren på vitt papper. Då kan man testa att lägga komponenterna på det för att se ifall det passar. Även för kontaktdon om de sticker tillräckligt långt ut och inte krockar med annat.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
* Glömt en ledare
* Kopplat fel
* Kolla att jordplan är korrekt anslutet (kalabalik!)
* Matning rätt kopplad (kan bränna MYCKET)
* Utgångar inte driver varann
* Spegelvändningar
* Spolar är rätt dimensionerade och kan monteras
* Paddar ej överensstämmer
* Paddar är för små
* Komponenter krockar mekaniskt
* För tunna ledare till (stora) hålmonterade komponenter
* Sätt ut lödpaddar för ev patching och felsökning
SIST: Shit happends!
* Kopplat fel
* Kolla att jordplan är korrekt anslutet (kalabalik!)
* Matning rätt kopplad (kan bränna MYCKET)
* Utgångar inte driver varann
* Spegelvändningar
* Spolar är rätt dimensionerade och kan monteras
* Paddar ej överensstämmer
* Paddar är för små
* Komponenter krockar mekaniskt
* För tunna ledare till (stora) hålmonterade komponenter
* Sätt ut lödpaddar för ev patching och felsökning
SIST: Shit happends!

- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Det med testkort, http://www.cogra.se gör prototypkort från 500 spänn utan DRC, utan lödstopplack, väldigt bra för just att verifiera en layout. Är det inte fler kretsar än vad TS hade så kan man handlöda med kolv och vanligt lödtenn. För verifiering behöver man inte pastaplåt och pick and place lista mm.
Protte
Håller med blueint och citerar Peter Dalle "tänkte ja inte på..............."
Protte
Håller med blueint och citerar Peter Dalle "tänkte ja inte på..............."
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Gärna att det som kändes bra i "designfasen" tex kabelanslutningar och delar som ska justeras tex potentiometrar hamnar på dumt ställe.
Bästa är nog försöka få så många rätt som möjlig från början (enligt ova) och sen rätta till inför produktion.
Jag skriver ut på vanligt A4 och testar att provlägga kortet så gott det går innan jag tillverkar det.
Skippa också att försöka "framtidssäkra" om du inte vet EXAKT vad du håller på med. Rimlig framtidsäkring kan vara att dra ut pinnarna från en krets så att de blir åtkåmliga på en pad eller pinne tycker jag.
OBS jag är glad amatör och inte alls så haj på något egentligen, men man hankar sig fram och lär sig inte av sina misstag som alla andra

Bästa är nog försöka få så många rätt som möjlig från början (enligt ova) och sen rätta till inför produktion.
Jag skriver ut på vanligt A4 och testar att provlägga kortet så gott det går innan jag tillverkar det.
Skippa också att försöka "framtidssäkra" om du inte vet EXAKT vad du håller på med. Rimlig framtidsäkring kan vara att dra ut pinnarna från en krets så att de blir åtkåmliga på en pad eller pinne tycker jag.
OBS jag är glad amatör och inte alls så haj på något egentligen, men man hankar sig fram och lär sig inte av sina misstag som alla andra


Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Verkar som det blir bra med 0805 storlekarna. Hade lite funderingar för hur jag routar. Tänkte om det finns nån tumregel att använda för storleken på ledningsbanerna, tex använd minst 0.05mm ledningsbanor till Vdd banor, 0.01 till övriga småsignaler och håll GND så stor som möjligt.
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Hoppas du menar 0.05 och 0.001 tum och inte mm. 

Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Är det inte enklare att bara köra kortet två gånger genom maskinen istället för att krångla med lim?prototypen skrev:Dubbelsidigt ytmonterat går men är ingen höjdare, komponenter på undersidan måste limmas och då tar det dubbelt så lång tid i ytmonteringsmaskinen.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
De ytmonterade komponenter som sitter på lödsidan limmas i de flesta fall eftersom
det oftast även är hålmonterade komponenter på också. De hålmonterade lödas
med en våglödningsmaskin och om de ytmonterade då inte är lödade så lödas de loss och
försvinner ned i badet med flytande tenn.....
Processen är alltså
Montera alla ytmonterade på lödsidan, använd lim
Härda limmet.
Montera alla ytmonterade på komponentsidan, använd pasta (tenn)
löda komponentsidan
montera hålmonterat
Löda hålmonterat + ytmonterat på lödsidan med en våglödningsmaskin
Är det bara ytmonterat så kan man köra utan lim. Då är det dock lite besvärligt att löda dessa i
pastaugnen eftersom man måste köra 2 gånger och sista gången så blir ju en sida nedåt.
Lödtennet håller prylarna på plats trots att det smälter, kapilärkraften är såpass stor men oftast så
ligger korten på någon form av transportband och detta kan putta av komponenterna
Swech
det oftast även är hålmonterade komponenter på också. De hålmonterade lödas
med en våglödningsmaskin och om de ytmonterade då inte är lödade så lödas de loss och
försvinner ned i badet med flytande tenn.....
Processen är alltså
Montera alla ytmonterade på lödsidan, använd lim
Härda limmet.
Montera alla ytmonterade på komponentsidan, använd pasta (tenn)
löda komponentsidan
montera hålmonterat
Löda hålmonterat + ytmonterat på lödsidan med en våglödningsmaskin
Är det bara ytmonterat så kan man köra utan lim. Då är det dock lite besvärligt att löda dessa i
pastaugnen eftersom man måste köra 2 gånger och sista gången så blir ju en sida nedåt.
Lödtennet håller prylarna på plats trots att det smälter, kapilärkraften är såpass stor men oftast så
ligger korten på någon form av transportband och detta kan putta av komponenterna
Swech
Re: Säkerställa att konstruktionen för PCB i EAGLE blir korrekt
Ok, men finns det nån bra tumregel?LaRdA skrev:Hoppas du menar 0.05 och 0.001 tum och inte mm.
Hur mycket större bör områdena som ytmonterade komponeneter skall sitta på vara än paddarna på komponenten?
I min design kommer ena sidan innehålla de flesta ytmonterade komponenterna, och den andra i stort sett bara hålmontrat.
Vad kostar det att låta företag/privatperson löda ihop det hela i en ugn, om man inte har tillgång till en sådan själv. Och hur går man tillväga med komponenter etc?