80C535 tänkte jag lära mig...
80C535 tänkte jag lära mig...
Hallå!
Jag har en microdatorkurs som ligger och vilar..! Processorn är en 80C535. Vet någon om det finns något bra program/kurs som man kan nyttja till ovanstående..
Jag har en microdatorkurs som ligger och vilar..! Processorn är en 80C535. Vet någon om det finns något bra program/kurs som man kan nyttja till ovanstående..
Re: 80C535 tänkte jag lära mig...
Finns inget utbildningsprogram som låser sig vid en processor. På de mikrokontrollerkurser jag har kollat på från Göteborgs Universitet verkar byta processor famlij ganska ofta. För några årsedan hade en kurs AVR och förra året HC08 och nu i år ska de använda PIC. Valet ev processor beror nog helt på vem som föreläser.
Utan att ha någon större inblick gissar jag att det närmsta du kommer en Intel 8051 är en modernare Atmel AVR.
Utan att ha någon större inblick gissar jag att det närmsta du kommer en Intel 8051 är en modernare Atmel AVR.
-
Varför lära sig en processor som är utdöd sen 10 år?
80C535 och 80C515 är numera utdöda och ingen saknar dom.
Det är en 8051 variant som är direkt plågsamt långsam.
I princip alla andra processorer är bättre idag.
80C535 och 80C515 är numera utdöda och ingen saknar dom.
Det är en 8051 variant som är direkt plågsamt långsam.
I princip alla andra processorer är bättre idag.
> Jag har en microdatorkurs som ligger och vilar......
> Processorn är en 80C535.
> Vet någon om det finns något bra program/kurs som man kan nyttja till ovanstående..
Jag hänger inte med riktigt. *Har* du en kurs eller *frågar* du efter en kurs ?
Hur som helst, oavsett vilket så är det sannolikt bättre att leta efter en annan kurs
för en modernare processor.
> Processorn är en 80C535.
> Vet någon om det finns något bra program/kurs som man kan nyttja till ovanstående..
Jag hänger inte med riktigt. *Har* du en kurs eller *frågar* du efter en kurs ?
Hur som helst, oavsett vilket så är det sannolikt bättre att leta efter en annan kurs
för en modernare processor.
Tippar på NTI skolan. Mycket bra kurs men µc delen skippade jag efter ett tag. Grundkunskaperna är guld värda.
-
Grundkunskaper i all ära, problemet är att 8051 och dess derivat är en arkitektur som är död och begraven och bör så förbli.
Det poppar då och då upp 8051 derivat pga att dess IP är väl sprid och den numera kostar i princip ingenting som kärna, det innebär inte att den är bra för det är den inte.
Kunskapsmässigt så är 8051 en återvändsgränd till stora delar och bör därmed undvikas.
Det poppar då och då upp 8051 derivat pga att dess IP är väl sprid och den numera kostar i princip ingenting som kärna, det innebär inte att den är bra för det är den inte.
Kunskapsmässigt så är 8051 en återvändsgränd till stora delar och bör därmed undvikas.
Med grundkunskaper menade jag de "tidigare" i NTI kursen såsom OP, transistorer osv. Sen är det faktist en mycket bra grund till hur µc fungerar som gäller ganska generellt för alla µc.
Som sagt själva programmeringen struntade jag nästan helt i, faktist mest för att jag hatar att skriva av kod från en bok för "att se vad den gör". Fick heller inte OCR att fungera från inscannat så då fick det vara. Ett helt A4 med kod tar ju minst en ½timme att skriva av och det är mycket enkelt att det smyger med fel.
Som sagt själva programmeringen struntade jag nästan helt i, faktist mest för att jag hatar att skriva av kod från en bok för "att se vad den gör". Fick heller inte OCR att fungera från inscannat så då fick det vara. Ett helt A4 med kod tar ju minst en ½timme att skriva av och det är mycket enkelt att det smyger med fel.
Tackar!
Jag har köpt en STK500 istället! Har en kompis som är duktig på 2313.
Jag har köpt en STK500 istället! Har en kompis som är duktig på 2313.
-
Grattis, MEGA familjen är en modern och bra arkitektur som lämpar sig ypperligt för embeddedanvändning.
-
-
- EF Sponsor
Dock ska man nog inte låsa sig helt, utan kika lite då och då vad de andra tillverkarna har att erbjuda. Kan tänka mig att företag byter jämt och ständigt beroende på vad som är billigast för uppgiften.
Om de finns i lager ja...limpan4all skrev:MEGA familjen är en modern och bra arkitektur som lämpar sig ypperligt för embeddedanvändning.

-
Vad saknas?
Jag har nog "lite" tidiga MEGA128 (1 av 10 klarar inte 16MHz, 1 av 25 klarar inte 14,74 MHz, alla klara 11,592MHz) och ett "antal" MEGA168 går att få tag på enkelt (köper 1000st i stöten) (endast SMD förstås).
Jag har nog "lite" tidiga MEGA128 (1 av 10 klarar inte 16MHz, 1 av 25 klarar inte 14,74 MHz, alla klara 11,592MHz) och ett "antal" MEGA168 går att få tag på enkelt (köper 1000st i stöten) (endast SMD förstås).
Verkar som du också har en gammal NTI-kurs. Någon som vet om det finns någon "ny" NTI-kurs i
mikrodatorteknik? /Uffe
mikrodatorteknik? /Uffe