UV-LED på modellflyg - skadligt för ögonen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcusg

UV-LED på modellflyg - skadligt för ögonen?

Inlägg av marcusg »

Jag har lånat en airbrush för att testa lite hur det är att måla med en sådan. Köpte två färger, varav den ena är fluorescerande. Testade att belysa den med en UV-led, och av det resultat jag såg fick jag massa roliga idéer för mina radiostyrda depronflyg! :D

Tanken är alltså att måla flyget, delvis med fluorescerande färg. Ser snyggt ut i dagsljus, men den verkliga förvandlingen sker efter mörkrets inbrott! Har ett flyg som jag utrustat med vanliga LEDar (röd, grön & vit), men det vore så mycket roligare med denna (ursäkta skämtet) lysande färg!

Jag vill dock minnas att jag läst att UV-ljus är skadligt för ögonen. Hur farligt är det, och vilka doser krävs för att det skall vara farligt? Mitt flyg skulle ha några stycken "ebay-UV-LEDs", t.ex. en på undersidan av flyget riktat upp mot vingundersidan. När jag flyger med mitt nuvarande plan i mörker så händer det att man får planet i en sådan vinkel att någon LED lyser en (nästan) rakt i ögat (max en sekund). Samma sak lär ju hända med mitt UV-utrustade plan...

Vad har ni som är insatta i området att säga om saken? Oroar jag mig i onödan? Skall jag helt lägga ned projektet? Mina ögon är lite för viktiga för mig för att offras i ett litet hobbyprojekt...
blueint
Kontakt:

Re: UV-LED på modellflyg - skadligt för ögonen?

Inlägg av blueint »

Du kan ju använda försiktighetsprincipen. UV-ljus är inte bra, undvik att använda det. Dessutom vid utomhusbruk så andra kan bli exponerade.

Rationellt så är ögat mer öppet vid mörka förhållanden. Således gör samma mängd UV mer skada. Å andra sidan ger dagsljus UV. Tror inte det ger någon skada om du känner att du har tur med murphy ;)

Dom skador denna applikation av UV ljus kan ge är i huvudsak grå starr kan jag tänka mig. Kanske därför det kommer nya EU regleringar om emission av all sorts elektromagnetiskt strålning från röntgen, UV till Infrarött.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Hmm... Eftersom färgen finns så måste det ju finnas något sätt att använda den på utan att bli invalidiserad, tycker jag. Hur är det t.ex. med den belysning som finns i vissa nattklubbar, som gör att vita kläder ser ut att lysa? Vad använder de för ljus? Handlar det om intensitet och våglängd när man diskuterar grad av skadlighet?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Avskärmade boxar eller leka med murphy blir det väl .. ;)

Tippar att disco "UV" är rätt nära UV men inte över.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såvida det inte är UV-dioder på flera watt det handlar om eller UV-dioder med en mycket smal ljuskägla och som är starka så är det som jag ser det som ingen större fara. Dessutom sprids ju ljuset på vägen för du har ju inte dioden någon dm framför ögat riktad rakt in då de ju är riktade mot flygplaskroppen och ljuset som kommer från sidan av en lysdiod är mycket svagare än det som kommer rakt frammifrån speciellt om ljuset från den har en smal vinkel. Men hade det däremot varit en UV-laser så hade det varit något helt annat.

Det som händer när UV-ljus träffar ögat är att mycket små delar av hornhinnan bryts ner pga den kraftiga energin som UV ljus har. Detta känns som om man har grus i ögat men det läker av sig själv från allt ifrån till nästa dag till någon vecka+ beroedne på hur mycket man varit utsatt för och hur intensiv strålningen varit. Man får dock normalt inga men om det är en kortare tid men det är förstås inget man skall utsätta sig för oavsett. En vanlig 5 mm UV-lysdiod som man kanske kan råka få lyst i ögat i en vinkel och på avstånd ser jag inte direkt som något farligt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det finns olika sorters UV - den man hittar med UV-lysdioder är förmodligen strax bortom lila ton (området 400 - 320 nm) och är förmodligen det som kallas UVA eller near UV (NUV) och är inte alls lika farlig som UVB och UVC. UVA är inte DNA-påverkande som UVB och UVC är (det är därför UVB och UVC är bakteriedödande och också kan ge hudcancer) även om man misstänker att vid stora doser indirekt kan ge skadliga ämnen (fria radikaler) som sedan kan skada cellerna.

detta innebär att UVA inte är helt ofarlig - men den dosen lysdioderna orka ge är förmodligen väldigt liten gentemot vad vanlig dagsljus ger en vanlig dag.

en gatukviksilverlampa med bortslagen ytterglas och man ser röret med sin cyanaktiga färg - är förmodligen en mycket värre 'strålkälla' då man kan bli både solbränd och även kan känna av svetsblänk om man har varit i denna belysning för länge ( tex några av dom starkare lampor är sönderslagna men fortfarande lyser för belysning av tex. idrottsplan/hockeyrink)
marcusg

Inlägg av marcusg »

Lyckades hitta lite info om de dioder som jag har. Max 20mA, 25° spridningsvinkel, samt en våglängd på 395-405nm. Det ligger väl i den undre kanten av lila ljus, så att det knappt kan kallas UV-ljus?

Så... Att använda några stycken på ett flyg bör inte medföra någon större risk? Fast jag bör ändå behandla LEDarna med mer respekt än vanliga LEDar.

Tack för alla svar!
xxargs

Inlägg av xxargs »

precis, undvik att titta i dessa på några cm nära håll då även små lysdioder ger tämligen hög intensitet med åtskilliga mW/cm^2 precis framför sin plastkropp, men redan på några dm avstånd förmodligen ger helt ofarlig nivå.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ljus avtar med den s.k. inverterade kvadratlagen. Dubblerar man avståndet från källan till objektet ljuset faller på, så minskas ljusintensiteten med 4 gånger på objektet.

Det innebär altså att det ljuset som kan nå ögat när man flyger, är oerhört mycket svagare än det som t.ex. träffar vingen.

Flyger du 10 meter från dig själv så nås du bara av en fjärdedel av ljuset, än om du hade flugit 5 meter ifrån dig.

Jag törs påstå att du inte behöver oroa dig för flygningen öht.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Håller med Walle och vill nog påstå att i din applikation kommer detta ljus vara tämligen ofarligt.

Men det borde väl inte vara specellt svårt att skärma av det så att det bara träffar vingen :humm:

Har du marcusg någon länk till de flygplan du håller på med? Alltid kul med RC-projekt.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Projekttråd för det första flyg av denna modell som jag byggt finns på denna sida. Lade till belysning i efterhand på det flyget (en röd, en grön och en vit LED). Kommer troligtvis placera UV-ledarna på ungefär samma ställe, fast jag sätter nog in en till som pekar framåt, så främre delen av flyget belyses. Flyget är byggt av 3mm vit depron, vilket släpper igenom en del ljus. Att belysa vingundersidan bör räcka för att färgen på både under- och översida lyses upp.

Har ett par-tre stycken flyg på gång närmsta månaden, varav det UV-belysta är ett. Om två veckor börjar jag på det! :D
Skriv svar