Lödstation - Kass lödspets...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Lödstation - Kass lödspets...

Inlägg av squiz3r »

Hallå.

Jag sitter här och försöker löda mina nya 4-lagers kort från MT och efter några timmars jobb har jag inte fått fast en SMD PIC än... Att löda fast den gick bra, jag tog lite extra lödtenn så att det blev lite bryggor, sen tänkte jag ta bort överflödigt tenn med en lödfläta. Detta är något som jag ofta gjort förr, men nu kan jag inte få lödtennet att sugas in i lödflätan trots flussmedel och massa ansträngningar!

Jag misstänker att det beror på min dåliga lödspets, ibland är den så dålig så att man får 'skrapa' lödtenstråden mot spetsen ett tag innan den börjar smälta.. :S Det är en SÅN HÄR FRÅN KJELL.COM och den är 1 eller två år gammal.
Bild

Vad ska man göra åt det?? Jag börjar bli lite stressad inför robotSM då jag har ett antal SMD ic kretsar kvar att löda efter min PIC18F4620 som jag håller på att löda nu..

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Lödstation - Kass lödspets...

Inlägg av Stolleman »

Dom har reservspetsar till den om du hinner köpa det imorgon, har själv light-versionen du har och den fungerar utmärkt.

LÖDSPETSAR
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Ibland hjälper det att man först smälter lödtenn på flätan för att sedan använda den.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns en liten burk med lödspetsrengörare att köpa, kanske också på classe. den löser det mesta!
Behöver man nöd-fixa så funkar en tuss med svinto eller en scotchbrite och sen direkt på med nytt tenn + fluss på spetsen. eller skrapa lätt med en skalpell/mattkniv.
Jag använder metalltrassel som man gör rent handfat och diskar med nere i europa, vet inte om det finns här. Det underhåller spetsen bra och skrapar av överflödigt tenn och skräp mycket bättre än en blöt svamp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

är du säker på att du har (ungefär) rätt temperatur på spetsen ?
einar

Inlägg av einar »

Fila, det gör jag :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Rena kopparspetsar går det bra med, longlife järnpläterade är det rena döden för. :)
einar

Inlägg av einar »

Jag har nog både och men jag filar endå :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja ingen hit att ta bort pläteringen får då får du en shortlife spets. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, och av nån anledning så verkar en järnpläterad spets man filar på ätas upp snabbare än en kopparspets, men det kanske bara är inbillning..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

tyvärr är det rätt många mil till närmaste kjell eller classe... :(

Men jag testade att skrapa ren den med en mattkniv, vilket jag nu förstår inte var någon bra idé... Och det gjorde ingen nytta heller :/

Men, jag hade kollat på spetsen innan och kommit fram till att den inte gick att ta loss, men efter stollemans inlägg så förstog jag att det faktiskt gick. Så efter lite testande lyckades jag få av den, och sen bytte jag med spetsen från en annan lödstation (samma modell, tempsensorn i lödkolven hade gått isönder, och då fanns det inget annat att göra än att köpa helt ny lödstation) och med den spetsen går det lite bättre, men ganska marginellt...

RDX*: Jepp, jag testade att "blöta" lödflätan med lite lödtenn först, men det gjorde ingen nytta...

dar303: Vad innehåller den? Sån borde man kanske köpa..! Måste bara ta mig till någon affär först :S

Glenn: Vad är lagom temp? Jag har kört från 220 grader till 280 grader. Högre än så vågar man väll inte gå på en stackars PIC?

Efter en knapp halvtimmes lödande (avlödande) har jag fått bort tennet från 2 ben. Barra 42 ben kvar på denna IC'n :(...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Pucco

Inlägg av Pucco »

Dra upp temperaturen till 360-370 grader så ska du se att det går bättre.
Med för låg temperatur så kyls spetsen av lödflätan och kortet och det tar väldigt lång tid att få upp temperaturen på lödningen. Det är inte ens säkert att du får upp temperaturen till 180-190 grader som tenn/bly lod kräver. Ännu värre är det om det är blyfritt.

Edit: F..n vad jag är långsam att skriva.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

360-370 grader måste ju slita på spetsen mycket! Har alltid hållt mig under 300grader.. Men jag kan ju testa öka lite i alla fall..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hanterar du spetsen rätt så kan du dra på med tom 480 grader utan problem (om din station klarar det vls) men det är som sagt om du hanterar spetsen rätt. Alltid ha ett lager tenn på den och aldrig låta den vara torr för då börjar järnskiktet att oxidera vilket kan vara svårt att få bort beroende på hur länge man låter det vara och vid en viss gräns så måste man då ta till verktyg för att få bort det och då har man gjort mycket fel från början.

Jag löder vid runt 320 grader beroende på vad jag löder med blyfritt och har haft samma lödspets till denna lödstation jag har i 3 år nu och spetsen är fortfarande som ny. Är inte spetsen ok så det är oxid på den så kommer inte heller tennet att väta. Spetsen i sig slits inte ett dugg om man hanterar den rätt det är den lilla mängd tenn man lagt på som får ta all skit och det är ju bara att ta bort och ersätta med nytt när det behövs eller man skall börja löda igen.

Att löda loss ett ben med fläta skall inte ta mycket mer än 1 till max 3 sekunder om du har rätt temp inställd då brukar jag ligga på 340 för blyfritt så inte kretsen hinner bli så uppvärmd då det går snabbare. Detta kommer inte att skada en krets när du är klar med alla ben den kommer förstås att vara varm men skall inte vara mer än att du kan ha den i handen utan problem.
Skriv svar