Här är principen:

Batteriet kommer ha en spänning på ca 80 V, inre resistans på 20-30 milliohm och klara att ge ca 300A.
Med hjälp av filterkondensatorn är det möjligt att driva motorn med hög ström på låga varv trots att batteriet inte kan ge så hög ström. Motorn jag planerar att använda klarar 200A kontinuerligt och har i test klarat 600A, jag tänkte därför lägga strömgränsen på 600A. Rippelströmmen i kondensatorn borde bli ungefär 600A + det som batteriet laddar kondensatorn med (300A ?). 900A låter fasligt högt och gör mig osäker på om det stämmer. Behöver kondensatorn verkligen klara så hög rippelström?
Jag vill att kondensatorns ESR ska vara max 1/10-del av batteriets IR för att få lågt rippel på batteriströmmen. Med 2 milliohm blir ripplet ca 1,2 V vid 600A, vilket ger ca 60A rippel i batteriet.
Eftersom att kondensatorn tappar laddning under varje puls kommer ripplet bli större. Jag vill att kapacitansen ska vara så hög att kapacitanssripplet blir samma eller lägre än resistansripplet. Med 10kW motoreffekt och 20kHz switchfrekvens laddar varje puls ur kondensatorn med ungefär 0,5 J. Med 1V tillåtet rippel krävs följande kapacitans:
C = 0,5J * 2 / ( (80V)² - (79V)² )
C = 1 / 159
C = 6300 uF
Sammanfattning:
Jag tror att jag behöver en (så billig som möjligt) kondensator (eller flera parallellkopplade) med följande krav:
U > 80 V
ESR < 2 milliohm
C > 6300 uF
Rippelström > 900A (osäker på om så hög rippelström krävs?)
Under 1 kg tung
Har själv letat bland elektrolytkondensatorer. Den bästa kombination jag hittat är att parallelkoppla 25 st 67-197-10 vilket ger knappt 2milliohm, 11750 uF, 100V, 500kr + moms. Kombinationen klarar dock bara knappt 50A rippelström.
Är polyesterkondensatorer eller annan "icke elektrolytkondensator" val att överväga? hittar ingen ESR-uppgift på dem.
Vilken kondensator/kondensatorkombination tror ni blir bra val?