Klona fjärrkontroll
Klona fjärrkontroll
Jag har en fjärrkontroll till en kinesisk mediaspelare.
Problemet är att fjärrkontrollen är väldigt liten och klen. Den har gjort sitt kan man säga.
Det jag skulle vilja göra nu är att jag klonar fjärrkontrollens IR signaler till en ny, bättre, robustare fjärrkontroll.
Jag har försökt att få tag i hur kodningen samt frekvensen från fjärren ser ut, dock utan resultat.
Hur går man tillväga? Finns det universalkontroller som kan läras?
Problemet är att fjärrkontrollen är väldigt liten och klen. Den har gjort sitt kan man säga.
Det jag skulle vilja göra nu är att jag klonar fjärrkontrollens IR signaler till en ny, bättre, robustare fjärrkontroll.
Jag har försökt att få tag i hur kodningen samt frekvensen från fjärren ser ut, dock utan resultat.
Hur går man tillväga? Finns det universalkontroller som kan läras?
Re: Klona fjärrkontroll
Med vissa universalkontroller kan man "kopiera" en annan fjärrkontrolls signal och använda med universalfjärren på valfri knapp, jag har en sån hemma, sitter en mottagare på hitsidan av fjärren om man riktar den framåt (makes sense?) för det ändamålet.
Tack för snabbt svar.
Någon som kan ge en rekommendation på en sådan fjärr?
Någon som kan ge en rekommendation på en sådan fjärr?
Philips SRU4002B
kanske.
Har inlärningsfunktion, vilket borde innebära att den klarar det du söker?
kanske.
Har inlärningsfunktion, vilket borde innebära att den klarar det du söker?
Fula knappar, CNN MTV Eurosport och discovery channel.
Kanske finns någon annan lämplig?
Kanske finns någon annan lämplig?
Jag har en Logitech Harmony 525 som man kan ladda ner och "lära" fjärren alla märken samt kan man har jag för mig rikta fjärr mot fjärr och lära den så också om märket inte finns med i listan.
Om du vill kan jag koppla in den i datorn och titta i listan om just din produkt finns med.
Om du vill kan jag koppla in den i datorn och titta i listan om just din produkt finns med.
Tack.
Vore snällt om du kunde kolla upp om den har "fjärr mot fjärr" lärningsfunktionen. Jag är 100 på att den inte finns med i listan nämligen.
Vore snällt om du kunde kolla upp om den har "fjärr mot fjärr" lärningsfunktionen. Jag är 100 på att den inte finns med i listan nämligen.
Jag försöker kolla upp det nu men jag behöver "testa" att lägga till den först, ge mig bara märke och modell så går det snabbare, och så klart vad det är för apparat 
Har också en harmony 525. Har inte hittat nåt som inte finns med så sannolikt gör det det. Annars är det lätt att lägga till egna enheter som man också administrerar från datorn.
-
MammaMumin
Mitt tips är Philips SRU5150 som är ganska lik 525:an. Hade en Harmony 525 innan och var inte direkt nöjd med den, som många andra. Verkar vara så med 525:an att om du får den att funka med dina grejor så är den mycket bra, om inte så kommer den att sluta sina dagar i hög hastighet in i väggen. Philipsen är jag mycket nöjd med: bra och sköna knappar, lätt att "konfigurera" (behövs ingen dator), FUNGERAR hela tiden!, reagerar på knapptryckningar som den skall, enda problemet med den hittills är att när man läser in knapptryckningar från andra fjärrar så får man ibland göra ett par försök innan den registrerar dem. Men samma sak hände med 525:an och oftare så...
Om din spelare inte finns med i fjärrens lista så är det bara att välja vilken spelare som helst (standard, general) och läsa in knapptryckningarna från den gamla fjärren. Det går också att läsa in knappar från flera fjärrar till tex "tv-fjärren". Ex:
när jag väljer fjärren till digital-boxen så har jag även några knappar till vissa saker för tv:en och några för dvd-inspelaren. För normalt bruk dvs kolla på tv, spela in, titta på inspelningar etc använder jag bara "digital-box"-fjärren i Philipsen.
Edit: för tydlighetens skull, allt man kan göra med Philipsen kan man göra med 525:an (och lite till). Men som sagt tycker jag att Philipsen har fungerat mycket bättre och är tillräckligt avancerad. Ångrar att jag inte köpte den först.
Om din spelare inte finns med i fjärrens lista så är det bara att välja vilken spelare som helst (standard, general) och läsa in knapptryckningarna från den gamla fjärren. Det går också att läsa in knappar från flera fjärrar till tex "tv-fjärren". Ex:
när jag väljer fjärren till digital-boxen så har jag även några knappar till vissa saker för tv:en och några för dvd-inspelaren. För normalt bruk dvs kolla på tv, spela in, titta på inspelningar etc använder jag bara "digital-box"-fjärren i Philipsen.
Edit: för tydlighetens skull, allt man kan göra med Philipsen kan man göra med 525:an (och lite till). Men som sagt tycker jag att Philipsen har fungerat mycket bättre och är tillräckligt avancerad. Ångrar att jag inte köpte den först.
Kan annars rekommendera PHILIPS SBC RU 760, fixar fjärr-mot-fjärr och är skön att hantera. Knapparna lyser när man lyfter den (tiltsensor)