Komponentjakt: GameTech Sixaxis handkontroll till PS3

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
korp

Komponentjakt: GameTech Sixaxis handkontroll till PS3

Inlägg av korp »

Jag tycker det är barnsligt spännande med hemelktronik där slutprodukten kostar en spottstyver jämfört med det samlade komponentvärdet, om man skulle ha skaffat komponenterna löst. Får se om detta blir ett första- i en rad av inlägg vart det lider. Fyll gärna på med liknande trådar om ni har samma vanor, så slipper vi kanske gå på samma nitar- alternativt får lättare att hitta komponentfynd :)

Har en längre tid gått och sneglat på GameTech PS3 Pad six axis, 300 kr Teknikmagasinet. Specifikationerna listar 2,4GHz sändare/mottagare, knappar, joysticks, och sensorer för sex riktningar gör att den gissningsvis även innehåller accelerometrar, piezoelektriskt gyro och annat skoj.

Med risk för att öppna den och mötas av en hög med förbaskade epoxigjutna kretsar gick jag och inhandlade den för ett par dagar sedan, och detta är vad jag fann.

Data
Produkt: GameTech Sixaxis handkontroll till PS3
Inköpt: Hos Teknikmagasinet
Kvalitet/utlåtande: Helt okay yttre. Lågbudgetbygge inuti. Fick den inte att kommunicera med sin mottagare. Undermålig dokumentation.
Komponentvärde: Inget superfynd prismässigt, men helt ok. Gyro, accelerometer, 2 analoga joysticks var behållningen. Samma gyro och senare version av accelerometern kan hittas på ebay för i runda slängar 300kr ex (moms och expeditionsavgift ej inräknad).
Liknande produkt: Logic3 Wireless Pad PS3, 199kr teknikmagasinet verkar vara något åt samma håll men 100kr billigare.

Box
Bild

Kåpa till USB-dongle. Kan bli en snygg inkapsling till något litet.
Bild

USB-dongle.
Bild

USB-dongle. Radiomodulen på dotterbordet är nog inget att satsa på.
Bild

Undersida handkontroll.
Bild
Bild

Intressant dotterbord till höger med rörelsesensorerna.
Bild

Mycket epoxigjutna ic. Inga ordentliga knappar/brytare, bara gummiblaj. Dotterbord längst fram med radiosändaren.
Bild
Bild

Analoga joysticks bestående av vardera två potentiometrar, samt momentanknapp.
Bild

Dotterbordet med rörelsesensorer. Accelerometer, gyro.
Bild

Dotterbordets undersida. Smidigt förberett med kontaktytor som troligen går att använda om man inte vill löda loss sensorerna. Jag lödde bort dem och testade inte kontaktytorna.
Bild

Komponentlista

Kod: Markera allt

dotterbord till kontroller
1   kxpa4         kionix kxpa4 accelerometer +-2G
1   x3500         epson xv-3500cb gyro baserat på vibrationskristall
1   zta 8.0mt     hosonic zta 8MHz keramisk resonator
1   a2gf 
1   662k

kontroller
1   fm24c02b 0741j0r   fudan fm24c02b 2-wire serial eeprom 2048bit	
1   2100a 0719/33
1   ss14               fairchild 1.0A Schottky Barrier Rectifiers
1   662k
1   -                  3mm röd led
2   -                  analog joystick med momentanswitch
1   q-082i?            kondensator?

dotterbord till kontroller
1   5agj
1   n12.000
1   f26.000ac

mottagare usb-dongle
1   5bhd
1   ft24c02a       2-wire serial eeprom 4096bit
1   z48.00
1   8.000          cylindrisk kristall?
1   -              momentan microswitch
1   -              usb kontakt
1   26.000         cylidrisk kristall?
5   -              grön led
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Komponentjakt: GameTech Sixaxis handkontroll till PS3

Inlägg av Glenn »

den accelerometern för 300 du syftar på är ju ett labbkort med gyro, själva gyrokretsen löst kostar bra mycket mindre, och kan även fås som sample. (se min tidigare tråd om krånglet med att löda på den.)

Dock verkar det ju vara ett ganska smidigt "labbkort" i den där :)

Gyro vet jag inte, men jag är klart intresserad av ett, måste kolla upp det mera, har ett projekt som skulle behöva ett :)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Glenn, nej med summan 300kr syftade jag på accelerometern KXSP5 i tillägg till gyrot XV-3500CB, med frakt. Summan är lite höftad, men det är i runda slängar vad jag sett dem för, om man lägger ihop deras pris.

Så det går att sampla lite sjysstare sensorer? Jag har upplevt att samplingsalternativ brukar saknas för de dyrare kretsarna typ gyron, sensorer för magnetism etc.

Nåväl, det kunde ha varit en guldgruva men slutade i en spännande dissikering, avlödningsövning, samt några trevliga komponenter.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Är detta verkligen sixaxis? Jag får det bara till fyra...

Anledningen till att undrar är att jag skulle vilja komma över 3 gyron på billigaste möjliga sätt.

Annars någon som vet någon annan pryl man skulle kunna slakta eller vart man skulle kunna sampla 3 st mems-gyron?

Eller kanske ännu bättre, någon som vet vart man kan få tag på en 6-axlig mems-sensor med xyz acceleration och angular rate till överkomligt pris < 500:-
SimonR

Inlägg av SimonR »

Har en likadan, fick du den att kommunicera med sin mottagare? i så fall hur?

tack
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Nej det fick jag inte. Felsökte i minst en minut innan allt plockades isär i atomer :-)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://purre.se/img/ps3_kontroll/

Så ser en "äkta" PS3-kontroll ut invändigt, var ett j*vla pill och få ihop den efteråt också men den funkar som den ska nu iaf :)
Förövrigt inga intressanta komponenter
Skriv svar