Verktygstallets ZX45 fräs blir CNCstyrd
-
Re: Verktygstallets ZX45 fräs blir CNCstyrd
Liten update:
Kulskruvarna har kommit, jag köpte 20mm varianten som står på ebay sidan.
Billigt trots tull på ca 600:-
Totalpriset tror jag hamnade på under 3000:- totalt.
Åkte till mitt gamla jobb och svarvade ner ena axeln på båda, härdat stål är fyfan säger jag..
Sen så tog det stopp i ett tag, fick få undan lite beställningsjobb först.
Håller på o gör provisoriska fästen till kulskruven och skall fräsa plant på axeln så man kan fästa någonting där.
Stegmotorer och allt köpte jag från skillnabo smedja, ser bra ut har ej provkört än.
/Mattias
Kulskruvarna har kommit, jag köpte 20mm varianten som står på ebay sidan.
Billigt trots tull på ca 600:-
Totalpriset tror jag hamnade på under 3000:- totalt.
Åkte till mitt gamla jobb och svarvade ner ena axeln på båda, härdat stål är fyfan säger jag..
Sen så tog det stopp i ett tag, fick få undan lite beställningsjobb först.
Håller på o gör provisoriska fästen till kulskruven och skall fräsa plant på axeln så man kan fästa någonting där.
Stegmotorer och allt köpte jag från skillnabo smedja, ser bra ut har ej provkört än.
/Mattias
Är det tandremshjul du ska sätta fast på skruvarna? Får jag föreslå spännellement istället för stoppskruv eller plattkil? Tollok har för axeldiameter ner till 6mm och dom funkar riktigt bra, rekomenderas varmt, även till hjulet på motoraxeln.
-
Ja varför inte, TOLLOK ser ju bra ut, bra tips det där.
Det är tandremhjul jag köpt via Hubbard CNC på ebay.
Billiga o bra
Det är tandremhjul jag köpt via Hubbard CNC på ebay.
Billiga o bra

Ska du ha billiga kulskruvar och har tillgång till en svarv så får du dom stort sett gratis från http://www.motioncontrolproducts.co.uk/
Har beställt en massa därifrån, väldigt bra firma!
/Terho.

/Terho.
-
Tack för tipset, iofs köpte jag prima kulskruvar från Kina.Terho skrev:Ska du ha billiga kulskruvar och har tillgång till en svarv så får du dom stort sett gratis från http://www.motioncontrolproducts.co.uk/Har beställt en massa därifrån, väldigt bra firma!
/Terho.
Håller på och försöker få tid över att bygga vidare på fräsen.
Vi ska nog skaffa in en ZX-45 på jobbet med digitala mätarna, är ni nöjda med maskinen? Känns den robust?
Hej, Har en vän som köpte en ZX45 med digitalskalor från duabhuset/Drift & underhållsteknik AB.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3038
Den digital som kom med var bar 2 axlig. Pinolen hade en separat digitalskala som inte gick att koppla in.
Jag tror att hans skalor och digital är dock till salu om någon är intresserad. Bra grejer men bara X/Y.
Easson digital men tyvärr inte heller den som passar en svarv.
//Mark
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3038
Den digital som kom med var bar 2 axlig. Pinolen hade en separat digitalskala som inte gick att koppla in.
Jag tror att hans skalor och digital är dock till salu om någon är intresserad. Bra grejer men bara X/Y.
Easson digital men tyvärr inte heller den som passar en svarv.
//Mark
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
mark
har en kompis som kan vara intresserad
maila mig gärna uppgifter och vad han vill ha i pris
har en kompis som kan vara intresserad
maila mig gärna uppgifter och vad han vill ha i pris
-
Hej ett litet tips jag skulle vidareförmedla från min kompis.
Han öppnade växellådan och pinolmatningen och upptäckte att det var fullt med skitt från gjutningen i oljan och fettet. Det vart också enorm skillnad när han gjort rent lagrena i spindeln. Den gick helt jämnt istället för att man kände att den hackade när man roterade den för hand.
Tror inte den skulle hållt länge som den såg ut om han inte hade gjort rent den.
En fråga: hur gjorde du med muttrarna när du skulle bearbeta kulskruvarna?
De satt väll på vid leverans?
Han öppnade växellådan och pinolmatningen och upptäckte att det var fullt med skitt från gjutningen i oljan och fettet. Det vart också enorm skillnad när han gjort rent lagrena i spindeln. Den gick helt jämnt istället för att man kände att den hackade när man roterade den för hand.
Tror inte den skulle hållt länge som den såg ut om han inte hade gjort rent den.
En fråga: hur gjorde du med muttrarna när du skulle bearbeta kulskruvarna?
De satt väll på vid leverans?
-
Jag kan titta i tanken senare och se om det är skit där eller inte.
Muttrarna satt kvar med gaffatejp precis utanför chucken när jag svarvade bort gängan.
Att ta bort muttern och flytta till en annan spillbit är inte så svårt som man trodde.
Visst ramlar en del kulor ut men att sätta tillbaka dom är inte så svårt.
Muttrarna satt kvar med gaffatejp precis utanför chucken när jag svarvade bort gängan.
Att ta bort muttern och flytta till en annan spillbit är inte så svårt som man trodde.
Visst ramlar en del kulor ut men att sätta tillbaka dom är inte så svårt.
Senast redigerad av Mattias Hellore 30 mars 2009, 06:07:29, redigerad totalt 1 gång.