V-switch, tyristor styrning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

V-switch, tyristor styrning.

Inlägg av Bonehead »

Hej allihop.. Har hållt på och försökt förstå det här: http://www.coilgun.ru/v_switch.htm

Principen bygger på att ha två tyristorer, där dom har varsin kondensator, den andra med mycket mindre än den första. Vid 'start' signal så drar den första och vid 'stop' signal så drar den andra, vilket får den första att sluta dra(då den andra kondensatorn har högre spänning?), och den andra slutar dra ganska fort på grund av den lilla kondensatorn..

Har jag förstått det här rätt? Funkar mitt schema jag ritat? Behövs dioderna jag ritat in?
Bild

En annan sak jag funderat på, när man går från fire mode till charge mode efter man skjutit, så finns det ju säkert en hel del spänning kvar i stora kondensatorn, Bör man sätta in effekt motstånd(eller dylikt?) mellan dom två nedre switcharna för att det inte ska bli sån hög ström vid utjämningen mellan kondensatorerna/kamera kretsen?

Mspaint for the win förövrigt.. :P Faktiskt gjort i photoshop men ser ganska ms-paint aktigt ut.
Senast redigerad av Bonehead 16 mars 2009, 15:24:01, redigerad totalt 1 gång.
Zlim00

Re: V-switch, tyristor styrning.

Inlägg av Zlim00 »

Jag tror nog att du får tänka över din design lite... Som dioderna är kopplade skulle de förhindra en urladdning av kondensatorerna och även om de togs bort så sitter thyristorerna på fel ställe, eller åt fel håll, i förhållande till kondingarna.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jodå, du har förstått principen helt rätt :)

Dioderna behövs inte, och om du vänder kondensatorerna så kommer kretsen säkert funka också ;) (Du måste förstås även vända polariteten på laddkretsen).

Tyristorerna leder i framrikningen, likaså dioderna. Som det är ritat nu skulle kondensatorerna ladda upp sig, men inte ur sig.

Anledningen att den första tyristorn beror precis som du skriver på att den andra kondensatorn har högre spänning, än den första kondensatorn som har hunnit ladda ur sig en del, eller mer precis, för att spänningen i Y-punkten mellan tyristorerna och spolen får en högre potential än pluspolen på den stora kondensatorn.

Att ha en resistor mellan kondensatorerna i laddläget ska inte behövas, däremot är det en mycket bra idé (nästan vårdslöst att inte) lägga en lagom stor resistor parallellt över kondensatorerna. Värdet väljes så att kondensatorn laddar ur sig på lagom lång tid. Anledningen är såklart att förhindra olyckor med uppladdade kondensatorer.

En kondensator på 2500µF som är uppladdad till 300 V innehåller 112,5 Joule, det är inte att leka med! (En .45 Magnum-kula ligger runt 500 Joule i kinetisk energi)

Jag har för övrigt precis köpt 30 st 2200µF 400V elektrolyter ;)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jag har alltid varit hemskt dåligt på det där med + och - på scheman.. :lol:

Blev det kanske lite mer rätt nu?
Tog bort dioderna, vände på kondensatorerna och laddnings polariteterna och la till en resistor över varje kondensator.
Bild

30st 2200µF 400V.. Stort projekt på G? :mrgreen:
Senast redigerad av Bonehead 16 mars 2009, 15:24:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

LaRdA: :shock:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu såg det bättre ut :)

Jovars. Kom ju ett bra tillfälle att köpa ett gäng i en annan tråd här på forumet, så jag la ett bud på kondensatorerna jag har velat köpa länge :)
Det blir straxt under 3.5kJ om man laddar dem till 323 V (Likriktad nätspänning minus diodförluster).

Nu är det ju dock självklart inte realistiskt med en verkningsgrad ens i närheten av 100%, frågan är dock vad som är realistiskt för en väldesignad coil gun? Kan jag få ut 10% verkningsgrad så är jag glad :) Det motsvarar en utgångshastighet på ~185m/s med en projektil som väger 20 gram, om jag inte har räknat helt fel.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: VV-switch,tyristor styrningg.

Inlägg av LaRdA »

Ett tips är att satsa på lite tyngre projektiler och då lite lägre hastighet, då det brukar vara svårt att få bra resultat med så pass snabba projektiler i denhär typen av coilgun..
Kan även vara lite mycket att vänta sig 10% verkningsgrad, mellan 5-7% ligger min gissning.

Bonehead:En nätt liten bank på 28.8Kj vid 1200v. :vissla:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

LaRdA: Japp, jag kommer nog satsa på betydligt tyngre projektiler. Men innan jag bestämmer någonting måste jag läsa på, läsa på och läsa på ännu mer :D Och när jag är klar med det, ska jag läsa på lite till! ;) T.ex. om olika sätt att linda spolar, samt olika dimensioner på spolen, och vilka fördelar/nackdelar det medför. Vill även lära mig mer om olika materialval för projektilen, o.s.v. Sen lär det bli ett gäng småskaliga tester innan det byggs "skarpt" :)

Liksom du tror även jag att 10% verkningsgrad är svårt att uppnå. Men det kommer bli intressant att se!

Jag kommer ju även behöva införskaffa eller bygga någon utrustning för hastighetsmätning. Det borde väl gå att skjuta genom två folieremsor och med en snabb µCU mäta tiden mellan att den första och den andra remsan går av?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Tar upp den här tråden igen.. På den där hemsidan(http://www.coilgun.ru/v_switch.htm) använder han någon sorts spole för att få en spännings spik som signal till thyristorn?..

Det hela kommer användas till styrning av en coilgun, än så länge bara ett steg.

Jag tänkte köra IR-diod på ena sidan av röret precis innan spolen och en fototransistor på andra sidan. Problemet här är ju dock att jag behöver ju få två pulser, en puls när kulan först bryter IR-ljuset(start av urladdning) och en till när den har passerat(stop av urladdning), är detta ens en vettig lösning? Hur göra?

Edit:
Som jag tänkt hittils så är ju start pulsen ingen svårighet, det bör fungera med IR-dioden, fototransistorn och en npn(tror det var npn) transistor för att få det till en sorts 'NOT' funktion. Stop pulsen är lite svårare..
woxxey

Inlägg av woxxey »

Testa att fråga på 4hv.org

De har en hel forumdel där för elektromagnetiska acceleratorer :)

Det är dock på engelska, men det ska väl inte ara något problem? Annars finns det ju alltid google translate :P
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Engelska är det minsta av mina problem :D

Tack för tipset woxxey!
Skriv svar