Motor som generator 1 eller 3 fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802
Inlägg: 6888
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

Ställde frågan till många elskolade. Många nej svar. Första motfrågan Varför? För att det finns gott om motorer på skroten/hemma. En norrman på nätet löste det med motorkondensatorer :) Tyvärr finns inte sidan kvar. Så det går altså. Behöver man yttre 220v? Hur stor effekt kan man ta ut?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12490
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av Electricguy »

Du kan koppla in en motor på nätet och snurra den snabbare än normalt så funkar den som generator.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27576
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av danei »

Rifakungen antog att det gäller en asynkronmotor. Det verkar ju rimligt. Och svaret är så lätt som han säger.

EDIT: Varför gör du en ny tråd om en fråga du redan fått svar på?
Korvhandlarn
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 oktober 2008, 21:35:05
Ort: Örebro

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av Korvhandlarn »

Gissar att du är ute efter en lösning som är oberoende av elnätet, i så fall "kan" man låta ett kondensatorbatteri leverera den reaktiva effekten som din asynkronmotor förbrukar. Detta sker dock inte helt utan komplikationer, utan man måste se upp med några saker.

1. Din drivmaskin (motor - turbin - eller annan drivkälla) måste ha en bra hastighetsregulator.

2. Om du skall driva en induktiv last (elmotor eller liknande) så måste du öka på kondensator-batteriets kapacitet med lika mycket extra reaktiv effekt som lasten tar.

3. Om du tappar kontrollen över generatorvarvtalet så kommer spänningen att skjuta i höjden, med stor risk för haveri på ansluten utrustning.

4. Du kommmer att sakna möjligheter till aktiv spänningsreglering på din generator.

Storleken på kondensatorn?

Du måste ta reda på effekt, spänning, ström och cos(fi) på din tilltänkta motor = läs av märkskylten. Nästa steg är att provköra motorn obelastad och mäta ström och spänning verkligt cos(fi) vid tomgång. Nu kan du räkna ut storleken på kondensatorbatteriet för tomgångsförbrukningen Q=sin(fi)xSQR3xUxI (motorn drar väldigt lite aktiv effekt vid tomgång)

Låter det för trassligt - plocka en hyfsat ny motor - kolla med leverantören det brukar finnas cos(fi) uppgifter i databladen för 0,25,50 och 100% last. Välj en kondensator som är lite drygt tomgångsförbrukningen - koppla in kondensatorn mot motorn och gör en provstart.....
Men akta tassarna som nämnts ovan - så får du se upp. :wink:
1802
Inlägg: 6888
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

Generatorn skall drivas med en rörelse energi där nät drift inte finns. Ser inget svar på hur mycket en generator ger med motorkondensator koppling. Inte heller om den klarar sig utan nätet.

Har också sett en usa film om 3fas från 1fas. Funkar det i sverige? En till
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av Kjelle »

danei
EF Sponsor
Inlägg: 27576
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av danei »

Nä Sverige har helt andra fysiska lagar. :wink:

Ärligt talat varför skulle man vilja göra så? Jag ser inte många applikationer där det är en bra lösning.

Korvhandalarns svar är utan nätdrift.
1802
Inlägg: 6888
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

Kjelle: helt rätt norrman.
danei: usa har 110v vi har 220v.
Korvhandlarn: Finns det ingen enkel tumregel för uteffekt jämfört med ineffekt? Går det inte att koppla in överspänningsskydd? Som slår av vid 240v eller vad som är lämpligt.
Minn sökning i ämnet.
http://www.google.com/search?hl=sv&neww ... erator&lr=

Fråga 2 gäller att tillverka 3fas från 1 fas.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av xxargs »

En sådan generator begränsar sig med genom magnetisk mättning i järnkärnan kontra varvtal - högre varvtal ger högre spänning då magnetfältet i motorn inte når högre värde än en viss gräns och är hyffsad konstant även vid lite större varvtalsändringar. En konstant magnetfält på rotorn ger högre spänning ju fortare generatorn/motorns snurrar - bli inte förvånad att för lämplig 230v spänning så kanske varvtalet bara får vara 2700 rpm (45Hz) och spänningen blir lite för hög vid 50 Hz - tills du kopplar in lasten...

typisk möjlig effektuttag är ca 1/3-del av använda elmotorns märkeffekt - för det mesta beroende på att du bara kan ta ut strömmen ur en lindning - dom andra 2 lindningarna är fullbelagda med reaktiv ström via kondingarn för att hålla rotorns magnetfält intakt.

Så fort du överlastar (räcker med en kallstartströmspuls ala kall bygglampa) eller kopplar in en annan elmotor/induktiv last så tvärsläpper generatorn plötsligt och du får inte ut ett uns ström oavsett hur du gasar bensinmotorn - du måste stanna hela ekipaget och magnetisera generatorn igen med likström från en 12-volts batteri några sekunder och därefter starta motorn igen med all last urkopplad - och koppla in lasten en i taget tills det släpper igen... och stanna motorn...

kanske kul två gånger...

---

Kort sagt en sådan motorgenerator är skitsvår att reglera och spänningen blir lastkänslig som sjuttsingen, dessutom ineffektiv viktmässig eftersom du bara kan ta ut 1/3-del av nominell kapacitet

idag kostar en bensinelverk på tex. Jula inte så mycket pengar - och när motorn är slutkörd så kan du i allafall använda generatorn då dessa generatorer har strömstyrning på sin rotor för magnetiseringen - se dock upp för dom mindre bensinaggregaten @ 900W då dessa använder typ bilgenerator och växelriktare i sin konstruktion och ofta ändrar motorvarvtal beroende på inkopplad last - en riktig bensinaggregat med riktig generator kör med konstant varvtal (typiskt 3000 rpm) oavsett last och även vid tomgång.
Senast redigerad av xxargs 18 mars 2009, 22:04:35, redigerad totalt 1 gång.
Korvhandlarn
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 oktober 2008, 21:35:05
Ort: Örebro

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av Korvhandlarn »

Nej tyvärr kan man inte gissa i denna tekniska värld - man måste veta.

Gjorde några laborationer för hundra års sedan i just detta ämne, kommer inte ihåg hur stor kondensator vi hade men motorn var en vanlig trefas asynkronmotor på 2,2kW. Vi delta-kopplade tre lika kondensatorer som anslöts till motorn på samma sätt som den normala nätanslutningen.

Drivkällan var en varierbar motor på knappt en kW, och strax innan synkront varv började spänningen på generatorn att jobba upp sig till normalnivå. Vi kopplade in resistiv belastning (några glödlampor ) spänningen låg hyfsat stabilt. Ur samma koppling går det att plocka ut både 230V enfas och 400V trefas.

Vad skall du köra för belastning? Eller är det bara för "kul att prova"?

Om det är känslig utrustning bör du välja en fabrikstillverkad generator med spänningsreglering, trevliga små rackare som inte är så dyra längre. :roll:
1802
Inlägg: 6888
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

Ca 1/3 som max på 3fas. Det var mer än jag gissade. Hur är det med 1fas motorer. Har de 3 lindningar och går via motorkondensatorer?

Svara gärna på fråga (del)2 med. 3fas från 1fas. Se film.
1802
Inlägg: 6888
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

Korvhandlarn: Tänkte bensin till 220v till rimlig kostnad. Bägge motorerna finns redan. Kanske även motorkondingar. Så det som fattas rör sig om ett par hundra/kontainerfynda :) B&S+bilgenerator har jag byggt en av. Anvområde: Husvagnen/bilen, div verktyg, borr, vinkelslip och div trädgård. Och kanske som reservagg vid strömavbrott. Inget problem nu, men planerar för framtiden. Har ett par bilmotorer stående med. Får bli ett hus med vita knutar i miniformat med bilmotor+gen någon dag.
Senast redigerad av 1802 18 mars 2009, 22:38:35, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27576
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av danei »

Svar till fråga 2. Ja det går.
1802
Inlägg: 6888
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av 1802 »

danei: Har du nått schema/länk? Med tex 220v 8A så driver det nog ingen monster 3fas. Vart går gränsen?

Edit: 220v såklart.
Senast redigerad av 1802 18 mars 2009, 23:00:35, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27576
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas

Inlägg av danei »

Om du tar en enfasmotor och mekaniskt kopplar den till en trefas generator så blir det bra. Du får ut minde effekt än du stoppar in.

Ska du köra trefas från en 28V källa?
Har du tillgång till 220W så kan du ju aldrig få ut mer än 220W. Att via en omformare ändra frekvens eller antal faser är inget konstigt.
Skriv svar