Matning till induktionshäll+ugn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steppen7

Matning till induktionshäll+ugn?

Inlägg av steppen7 »

Morsan håller på att renovera köket och har på min inrådan köpt en häftig induktionshäll samt en inbyggnadsugn. Nu ska detta kopplas in men det finns några frågetecken. Ugnen har vanlig stickpropp för 230V och har anslutningseffekt 3,5kW. Hällen har en kabel med två faser, nolla och jord. Den är märkt 230V och anslutningseffekt 7,2kW. På baksidan av hällen ser man att man kan bygla de två faserna och köra en fas. I katalogen för hällen står det 230V 1x25A/2x16A. Betyder det att de två mataringångarna i princip används parallellkopplade i hällen? Alltså att den inte själv bryr sig om den får en eller två faser?

Ett problem är att huvudmatningen till lägenheten bara är enfas av nån märklig anledning. 25A huvudsäkring och 20A till gamla spisen. 20A känns inte som det räcker så långt (20A*230V=4,6kW). Den gamla spisen är dock märkt runt 8kW. Är det så att en gammal spis (som kan köra trefas) drar ner sin effekt när den kör på en fas medan den nya hällen inte gör det? Electrolux läser innantill i sina kataloger och kan inte svara och elektrikern som var där och tittade sa att man behövde dra dit trefas (en till ugnen och två till hällen) för att få "full skjuts" i grejerna. Jag misstänker att han har fel, att det blir full skjuts med enfas men att säkringen kommer gå om man använder allt.
Mindmapper

Re: Matning till induktionshäll+ugn?

Inlägg av Mindmapper »

Det här är ett otyg som blir vanligare och vanligare. Elutrustning som inte egentligen är anpassade för svenska förhållanden. Dessto mera enfas prylar vi använder dess större problem, med ojämn belastning i trefasnätet och större säkringar an vad som egentligen behövs. Men bra för elektriker som behöver jobb och elleverantörerna.

Jag misstänker att han har fel, att det blir full skjuts med enfas men att säkringen kommer gå om man använder allt.

Visst har du rätt! Säkringen kommer att gå om du använder allt på enfasmatningar. :tumner:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Denna fråga är uppe ca en gång i veckan på byggahus.se och standardsvaret är "har det funkat med gamla spisen så funkar det med nya" det är väldigt sällan man lagar mat med ALLA plattor/zoner på full effekt. När köttfärssåsen puttrar på 1:an så startar man spagettivattnet på 6:an.

Normala säkringar tål dessutom en hel del överlast i nån timme.

Protte
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Det var tydligen draget för trefas mellan huvudcentralen och centralen i lägenheten så om man skulle konvertera till trefas behövs det bara ny kabeldragning i lägenheten och mätarbyte (som jag antar att elbolaget står för?). Centralen i lägenheten var byglad nu så den behövde inte heller bytas. Elektrikern trodde 1500-2000kr för att göra jobbet men man vet ju hur mycket ett "jag tror det går på" eller "de borde inte kosta mer än" är värt i dessa yrkeskategorier.

Kanske ska köra på enfas först och se hur pass bra det funkar och sen uppgradera om det behövs? Det är iofs tråkigt om säkringen går i ett på gåsamiddagen eller liknande när det är ugn, sås, fräsa brysselkål, koka potatis, fräsa rödkål... Fast det är ju som sagt aldrig fullt ös på alla plattorna samtidigt. Hur skulle ni ha gjort?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Naturligtvis spelar det roll hur mycket hon har på samtidigt. Har hon på ugn och ett par plattor, så får hon inte ha på mycket annat. Har hon tvättmaskin, diskmaskin, mikro och vattenkokare har hon definitivt problem. Eller om kyl och frys slår till samtidigt som något är på. Är hon ensam i en liten lägenhet går det nog bra!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Visst kan man starta allt samtidigt, jag kan starta svarven, fräsens båda spindlar, borrmaskin ,alla 3 bandputsarna träfräsen, rikthyveln, justersågen, kompressorn startar lite som den vill men naturligtvis så använder jag tryckluft så den startar och lödmaskinen drar 10 A på 2 fasern när den värmer, är det NÅGON som jobbar så?

Kaffet kokar man efter det de stekta köttbullarna är uppätna och sedan startas diskmaskinen, men vill man så är det enkelt att knäcka säkringar i vilket hushåll som helst.

Dessutom så löser inte en 20 A säkring för 20,1 A
Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har aldrig varit i köket hos en mästerkock, tror jag! :D Allt fullt ös från början. OK, kanske inte diskmaskin då!

Reservsäkringar (tröga) rekommenderas.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tror inte kocken kör på 6:an hela tiden.

Protte
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

http://www.ifoelectric.com/Ifo_D-sak_TD_2006.pdf

enl. diagrammet på sidan 2 så håller en 20A säkring ungefär 1 timme med 30A last,
då är ju både potatisen kokt och biffen genomstekt :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kör på ugn 7200W/230V = 31A vilket inte stämmer med angivelsen 25A/230V räkna på 25A
Spis 3500W/230V=15A

Enligt ELFA's faktasidor löser en trög på 30s vid dubbla märkströmmen. Har du D-karakteristik motsvarar det mycket trög och det blir då 100s.

Slår man då på ugn och alla plattor skulle du ha 40A. Nu slog vi väl inte på alla plattor så då blir det mindre men hon vill säkert ha något annat på i lägenheten också. Efter 100s ska då ugnen, potatisen, äggen, såsen och kotletterna vara så att vi drar ner från 6'an, om vi ska ha något annat på.

Protte som är en typisk man, som gör en sak åt gången klarar sig. :vissla:

Vet ej om faktasidorna inte fungerar längre. Men går den standardiserade tabellen där över bryttider att använda så är det vad jag får fram!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Eftersom koktiden köttfärssås/pasta fördelar sig som 40/15 minuter så försöker jag ha det färdigt samtidigt.
Nä vi har inte hårdkokt pasta men det tar 5 -6 minuter att få vattnet varmt också sedan sänker jag till 3:an.

Protte
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jag har funderat på det där med anslutningseffekt och säkringsangivelser i tidigare. Borde inte anslutningseffekten vara det den drar som mest men att säkringsspecen har tagit hänsyn till trögheten? Hällen är specad 7.4kW och visst blir inte det 25A, men dom kanske menar att 25A räcker i praktiken? Eller så drar den ner effekten när den känner att det inte finns någon fasskillnad mellan de två matningarna. Morsan har en mikrovågsugn med grillfunktion också, på den står det anslutningseffekt strax över 3kW men det står också att den kräver 10A säkring. I det fallet måste det ju vara att dom tar hänsyn till att en 10A säkring kan klara mer under begränsad tid.

Jaha, vad ska jag rekommendera morsan nu då? Enfas är ju enklast och billigast. Om det fungerar utan att säkringen går är det ju bra, men det är inte bra om det är så att den nya dyra fina hällen inte levererar vad den kan. Trefas (två till hällen och en till ugnen) är ett säkert kort, men dyrare och omständigare som även involverar elbolaget och mätarbyte etc.

Om jag visste med säkerhet att hällen går fullt med enfas säger magkänslan att vi borde prova enfas rakt igenom.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är klokt att prova först. Förmodligen har du lite mindre effekt vid enfas, men det gör inte att ugnen kommer att prestera något sämre. Nu menar jag när det gäller temperaturer och så. Det som kommer att hända är att uppvärmningen går lite långsammare.

Det som jag och Protte visat är att olika stilar i elanvändningen kommer att spela in. Personligen tycker jag att jag vill ha det så att jag ska inte behöva tänka efter vilka elbelastningar som jag har på när jag lagar mat och hur det passar med utlösningskarakteristiken på säkringen. Förmodligen kommer jag så småningom att få anpassa mig till det med den ökande mängnden enfasutrustningar.
Skriv svar