Fick nyligen en tanke på att bygga ihop en egen liten luftfuktare, inte bara för att det blir billigare, utan för att det blir lite roligare också.

Det jag hade tänkt använda mig av är dels en ultraljudsfogger ( Inköpt på Ebay 150:- med frakt ), samt en enkel 40mms axialfläkt som jag harliggandes. Foggern drivs med en medföljande nätadapter på 24V AC, och fläkten på 12V DC.
Jag har alltså 2st olika nätadaptrar, en med likström, en med växelström, som ska triggas utav samma sensor!
Tanken är alltså att bygga ihop någonting billigt som gör att luftfuktaren och fläkten slår samtidigt, när luften blir för torr! ( Och detta ska man ju kunna kalibrera utöver hela intervallet 20% - 90% RH).
Datablad till givaren: H25K5A
Inte använt mig så mycket av operationsförstärkare, så tänkte slänga ut min idé här så får ni väl rätta mig om jag har missförstått allting!

Eftersom att den resistiva fuktsensorn drivs av mellan 0-10V så var tanken att använda en 5V spänningsregulator som jag har liggandes, sedan 2st komparatorer, en för varje transformator jag vill trigga igång.
-Frågan och fundering, man borde väl kunna använda sig av både Likström och växelström i en operationsförstärkare, så som bilden ovan?
-Hur hade ni gjort? Andra kopplingar
-Kommer detta fungera?
Tips och kommentarer välkomnas!
/D