Bygga kraftig laddare till LiFePo4 batterier?!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Bygga kraftig laddare till LiFePo4 batterier?!

Inlägg av Walle »

"Walle: Nej, dom laddas parallellt, och urladdas seriellt isåfall..!"

Jag förstår tyvärr inte vad du menar :) Eller, jag förstår inte om du håller med, eller säger emot :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag höll inte med dig, om man laddar ett batteripaket seriellt så går samma ström igenom samtliga celler.
Men jag tror jag har missförstått vad kompenseringsladdningen är för något.
Kan det vara så att man shuntar ström över varje cell så samtliga celler får samma cellspänning vid laddning etc. ?

Isåfall förstår jag vad du menade, men det jag undrar över är om LiFePo4 behöver kompenseras?

I Exempelvis öppna blybatterier låter man överladda lite på så sätt laddas alla celler fullt, men
det ger en viss kokning i de celler som överladdas, men genom att "vattna" batteriet regelbundet är
det inget problem.

SÅ jag är fundersam hur LiFePo4 tål överladdning, för gör dom skulle man inte behöva elektronik över varje cell
för kompensering etc..
danielr112

Inlägg av danielr112 »

lipo kräver ju att man laddar dem var för sig. Jag kör med en digital grunka som övervakar alla. Men är lifepo samma som lipo?`
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Som sagt, LiPo kräver inte på något sätt att man laddar cellerna var för sig. Det går t.ex. alldeles utmärkt att ladda en 3s2p-ack (altså tre celler i serie, två parallellt) precis som den är, utan balanseringskontakt. Återigen så är det här med balanseringskontakt (som altså ser till att varje cell uppnår samma cellspänning, genom att varje cell laddas var för sig) hyffsat nytt. Mina äldre LiPo-ackar (mestadels 3s2p på 3600mAh) är fortfarande fullt funktionabla, och saknar balanseringskontakt. Faktum är att jag bara har balanseringskontakt på en av mina ackar...så att påstå att LiPo kräver att man laddar cellerna var för sig är helt felaktigt.

Johan: Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar. Att ladda cellerna seriellt eller parallellt är ju två helt olika saker.

Men ja, balanseringskontakten tillåter laddning av varje cell separat, vilket gör att laddaren kan matcha cellernas cellspänning. En ack där de inbördes cellerna har olika cellspänning tappar mycket effekt i förluster, därför vill man att alla cellerna ska ha samma cellspänning. Jag kan inte tänka mig att detsamma inte gäller för LiFePo4, eftersom det gäller för alla andra celltyper.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Li-ion eller Lipo tål inte överladdning, dvs ingen överladdning alls.
Finns ju många filmer på Youtube om hur det kan sluta om man har otur.
Nackdelen med att ladda alla celler i serie är ju att då får dom ju exakt lika mycket laddning var,
och om inte cellerna är exakt lika/åldras lika fort, så kommer några att överladdas för att alla ska bli fulla,
eller att några inte blir riktigt fulla om inte någon ska överladdas.

LiFePO4 är mycket säkrare, cellerna tål överladdning utan att ta skada (och framför allt ingen exoterm autodestruktion)
När jag köpte mina LiFePO4 var nackdelen att dom hade lite sämre energitäthet än Lipo hur det är idag vet jag inte.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Fast, nifelheim, reagerar med kraftig exotermisk autodestruktion gör de vid kraftigare överladdning eller punktering när de är ordentligt laddade.

Tro mig. Jag vet. Jag har överladdat ett antal LiPo-ackar i mina dagar. Jag har även råkat ut för flertalet punkterade ackar (efter krascher med radioflyg).

Balanseringsladdning är som sagt absolut att föredra, men om man går omkring och tror att serieladdning skulle resultera i att acken självantänder, då har någon grundlurat en.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Har aldrig använt balansering av mina lipos, mätte upp dem för skoj skull, diffade inte mycke mer än 0.02-0.05volt mellan cellerna och dessa ackar har vart me ett par år.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Calle, du delar mina erfarenheter :)

Det är ju väldans enkelt att läsa lite på wikipedia eller någon annan stans. Överallt står det att LiPo mer eller mindre är livsfarligt om man inte laddar och laddar ur exakt rätt. Vi som har varit med ett tag och använt LiPo väldigt mycket praktiskt vet att det inte förhåller sig så. Ingen i min bekantskapskrets har råkat ut för LiPo-brand. Och då känner jag många extrema modellflygare. Jag har råkat ut för brand i modellflygplan två gånger själv, ingen av gångerna var det LiPo-acken som orsakade det. Jag har råkat ut för punkterade ackar ett antal gånger, de har aldrig självantänt. Jag har överladdat några ackar, ingen har börjat brinna. Jag har till och med medvetet slagit en spik rakt igenom en fulladdad 11.1V 3600mAh LiPo-ack, utan att den började brinna.

Söker man på youtube så hittar man massor med filmer på brinnande LiPo-ackar. Gemensamt för de flesta är att branden initieras genom en mycket kraftig överladdning..

Nu säger jag inte att man inte ska vara försiktig, men jag säger att riskerna är extremt överdrivna! Givetvis är det bra med balanseringsladdare, men det är absolut inget krav! Självklart är det bra att ladda acken på ett säkert sätt, även om risken för brand vid korrekt laddning är oerhört liten.
Skriv svar