Windows-dator som ser ut som "Linux"?
Windows-dator som ser ut som "Linux"?
Nån som provat det?
Jag tänkte på att det ideligen dyker upp folk som klankar ner på "Linux" eftersom det inte ser ut som de är vana. Men det är ju så att det som man SER när man kör nån Linux-distribution är ju inte Linux utan en massa program som är kompilerade för Linux och som ingår i distributionen.
Men program som Open Office, Firefox, Thunderbird etc finns ju även för Windows, så petar man in en lämplig ersättare till explorer.exe så borde man få nåt som vid första anblicken ser ut som nån Linux-distro men som egentligen är Windows?
Och då kan man ju låta folk jämföra den med en "riktig" Linux-dator.
Jag tänkte på att det ideligen dyker upp folk som klankar ner på "Linux" eftersom det inte ser ut som de är vana. Men det är ju så att det som man SER när man kör nån Linux-distribution är ju inte Linux utan en massa program som är kompilerade för Linux och som ingår i distributionen.
Men program som Open Office, Firefox, Thunderbird etc finns ju även för Windows, så petar man in en lämplig ersättare till explorer.exe så borde man få nåt som vid första anblicken ser ut som nån Linux-distro men som egentligen är Windows?
Och då kan man ju låta folk jämföra den med en "riktig" Linux-dator.
Re: Windows-dator som ser ut som "Linux"?
Visst kan man göra det, om man vill ha gnome som väl är det vanligaste så finns det en port här: http://cygnome.sourceforge.net/
Annars är blackbox lättare att installera http://www.bb4win.org/news.php
Annars är blackbox lättare att installera http://www.bb4win.org/news.php
Jo, jag vet att man kan, jag hade googlat fram de där redan innan:-)
Undrade ju mer om nån testat:-)
Just att peta in Cygwin i botten gör ju att man kan kör en massa grejer väldigt enkelt. Men jag tycker att då är det nästan lite "fusk". Då kör man ju grejerna mer "under Cygwin" är "under Windows":-)
Jag sitter och funderar på om jag har nån burk hemma som jag skulle kunna testa på...
Undrade ju mer om nån testat:-)
Just att peta in Cygwin i botten gör ju att man kan kör en massa grejer väldigt enkelt. Men jag tycker att då är det nästan lite "fusk". Då kör man ju grejerna mer "under Cygwin" är "under Windows":-)
Jag sitter och funderar på om jag har nån burk hemma som jag skulle kunna testa på...
Jodå jag har testat blackbox en gång i tiden på en xp-burk, men datorn blev ju varken snabbare eller bättre för det...
Huruvida den blir bättre eller inte beror väl mycket på hur man använder fönsterhanteraren. När jag googlade nu så blev det en hel del träffar på folk som ville få Windows att se ut som OS X.
Men det jag främst vill göra är ju att visa folk att "Windows" inte är detsamma som MS Office, Photoshop och Live Messenger.
Men det jag främst vill göra är ju att visa folk att "Windows" inte är detsamma som MS Office, Photoshop och Live Messenger.
Jag har kört BB4Win på min laptop ca ett år nu, och snabbare är det väl inte, men jag kan ha en mer minimalistisk fönsterhanterare och vinna skrivbordsyta, samt alla roliga blickar man får från folk när dom inte känner igen vad man kör för system :=)
Varför skriver du Linux inom citationstecken men inte Windows?Nerre skrev:Jag tänkte på att det ideligen dyker upp folk som klankar ner på "Linux" eftersom det inte ser ut som de är vana.
pga det vanliga gamla problemet med att linux är kärnan ? 
Antar att bos är samma bos som på irc och en gång i tiden fidonet f.ö ? (med ett efternamn som jag inte tänker försöka ge mej på att stava

Antar att bos är samma bos som på irc och en gång i tiden fidonet f.ö ? (med ett efternamn som jag inte tänker försöka ge mej på att stava

Precis, "Linux" är inte ett operativ. Linux är kärnan och det finns flera Linux-distributioner som distribuerar en kärna tillsammans med en väldigt massa FOSS-program. Skulle gissa att 90% av en grundläggande "linux-installation" egentligen är GNU.
Glenn: Menar du Marcel Bos så är väl hans efternamn just Bos? Eller menar du Bosnja-nånting? (Jag kunde stava till hans efternamn förut:-) Som om jag inte minns fel blev med med några fingrar?
Edit: Han hade ju länk till sin CV på profilen ju! :-) Bosnjakovic.
Glenn: Menar du Marcel Bos så är väl hans efternamn just Bos? Eller menar du Bosnja-nånting? (Jag kunde stava till hans efternamn förut:-) Som om jag inte minns fel blev med med några fingrar?
Edit: Han hade ju länk till sin CV på profilen ju! :-) Bosnjakovic.
Ah, ja det var bosnajakovic som jag syftade på, och därvid var min fråga besvarad 

Jag har kört bb4win som fönsterhanterare i många, många år och är väldigt, väldigt nöjd med det. I början, när datorerna bara hade enstaka 100 Mb i RAM så gjorde det stor skillnad i prestanda att köra blackbox, men nuförtiden med nyare maskiner är det kanske inte så stor skillnad på den fronten. Däremot har jag väldigt svårt att byta tillbaks till Windows vanliga "exploder" när jag är van vid något som jag upplever som mycket effektivare!Nerre skrev:Nån som provat det?
Lägg till Xming X-server för windows och putty, så är det ingen som ser att du faktist kör windows i botten när du administrerar dina linux-servrar med ssh (och X-forwarding).
Jag är helnöjd med denna lösning. Utan dessa möjligheter så hade jag nog bytt till Linux helt och hållet på min arbetsdator.
Vanliga reaktioner från utomstående:
En linux-ovan person:
- Öh, vad konstigt, är det här typ linux eller nått?
En linux-van petrson:
- Åh, gött, du kör fluxbox, vilken dist är det! (De får syn på avslöjande element såsom Windows "Volymhanteraren" eller WinApm) Näää, vänta nu! ... eller... vad!?