Vågkrafts modell

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fesoj_92

Vågkrafts modell

Inlägg av fesoj_92 »

Tja, vi har ett skolprojekt om vågkraft, vi tänkte bygga en liten modell till detta. :wink:
Jag är inget proffs på elektronik men förstår ungefär hur bygget ska gå till.
Vi tänkte ha en linjär generator med en spole och en magnet bojen ska bestå av tex ett flöte. Vi undrar följane (och lite till)

1. Hur mycket kommer det att kosta att bygga denna (spole med magnet) och vart får man tag i detta?

2. kommer denna lilla modell på något sätt kunna driva tex en lysdiod.

3. kommer vi behöva göra spolen vatten tät?

tack på förhand! :tumupp: :vissla:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Vågkrafts modell

Inlägg av Walle »

1: Inte mycket, spole lindar ni själva av lackisolerad koppartråd (ELFA/Kjell)

2: Nej, det har jag oerhört svårt att tro. Inte utan en radikal omdesign.

3: Nej, själva spolen behöver inte vara vattentät. Däremot så bör magneten löpa genom ett vattentomt rör. Vatten bromsar upp magneten oerhört mycket jämfört med luft.

Jag har som sagt oerhört svårt att tro att det här kommer fungera.

Koppla en liten lysdiod till en liten elmotor. Snurra elmotorn med fingrarna tills lysdioden lyser (prova andra hållet om du inte får den att lysa). Du kommer upptäcka att det krävs en jäkla snurr på motorn för att få dioden att lysa. För att generera någon ström att tala om kommer magneten behöva fara genom spolen ett antal gånger per sekund. Hur snabbt kommer vågorna?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

De har byggt linjära vågkraftverk utan för kusten, nu minns jag inte vilket universitet som var med i projektet, hur som helst gick det så bra att det har börjat bygga fabrik för att serie producera kraftverken.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

lgrfbs: är det uppsala universitet och http://www.seabased.com/ du tänker på?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

exakt :tumupp:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

lgrfbs skrev:De har byggt linjära vågkraftverk utan för kusten, nu minns jag inte vilket universitet som var med i projektet, hur som helst gick det så bra att det har börjat bygga fabrik för att serie producera kraftverken.
Fast i det här experimentet skulle "bojen" bestå av ett flöte :) Vi snackar altså otroligt liten skala :)

Det blir nog betydligt lättare att bygga nåt som man faktiskt kan få ur (lite) användbar el ur om ni gick upp en aning i skala. Om man tänker sig lite större, nånstans där bojen skulle bli i storlek runt en handboll..då tror jag det blir betydligt enklare :) dock dyrare!
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

tack för alla svar! :D

men hur designar man en bra spole? :) den kan väl inte vara alls mycket större än magneten? behövs någon speciell typ av magnet? och slutligen, kan man möjligtvis driva något? :humm:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag föreslår att du räknar ut vad som verkar rimligt att få ut ur miniatyrvågkraftverket och jämför det med effekten som krävs för det som ska drivas. En lysdiod syns om den matas med runt 1 mA och ungefär 2 V, dvs ca 2 mW.

Spänningen som genereras i spolen är proportionell mot antalet lindningsvarv, styrkan på magneten och hastigheten magneten rör sig med.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Eftersom det är en relativt stark men långsam och kort rörelse så gäller det att klura ut utseendet på generatorn så att man får så många magnetfältväxlingar som möjligt på den lilla rörelsen. Troligen vill man ha flera magneter och spolar. Se också till att skaffa STARKA magneter, annars blir det inte lätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror det bästa måste vara att använda en utväxling så att den oscillerande rörelsen snurrar en generator fram och tillbaka med rätt hög hastighet.

En boj som med en lång arm är fäst vi en växellådas axel, och en generator på andra sidan växellådan.

Säg att en rörelsen på 1 cm på bojen ska ge 4-5 varv på generatorns axel.

Sätter man en likriktarbrygga på generatorn kan man sen låta den ladda upp en elektrolyt (ev. supercap) som driver lysdioden.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag har en handlampa med generator som man klämmer om "en reklam grej".
Den består av 2 lysdioder samt ett litet batteri att ladda upp när man inte lyser.
Det är av plast och ingen kvalitet att tala om men funkar.
Till en sådan passar vågrörelsen direkt. Kanske inte ett flöte men en badboll skulle räcka
Det sitter ett svänghjul 30-40mm som drivs av en kuggstång.
Måste finnas sådana om man söker lite. Kanske deal extreme ?
bearing

Inlägg av bearing »

Hur har det gått med det här?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En praktisk fundering.. hur tätar man axeln till magnet/spole generatorn..?

Nerre, Magnet innuti en spole vars elkraft sedan likriktas och stabiliseras mha kondensator lär nog vara bättre än mekaniska doningar.
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

det har inte hänt så mycket, men vi tänkte kanske göra lite tester eftersom vi tycker det verkar enklare än att räkna. kan spole+magnet+kondensator+diod vara sant? (kan som sagt inte så mycket om elektronik) :vissla:
problemet med stor skala är att vi ska redovisa i ett klassrum, men kan man kanske byta ut bojen mot en heliumbalong? :wink:
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Filma och spela upp filmen på redovisningen, smidigt sätt att lösa problemet :-)
Skriv svar