ADC omvandling.
ADC omvandling.
Jag behöver AD omvandla 0-24V så att jag kan få in det på en vanligt AVR 32 processor och jag undrar om det finns något bättre sätt än att spänningsdela ner m.h.a. resistorer.
Någon som har något bra tips hur man kan göra annars?
Jag vet att Farnell säljer ADC chip 0-30V men dom är 64TQFP (0.5 pitch?) medans jag nu sitter på några 64TQFP (0.8 pitch)
Säljer dom om någon är intresserad.
Någon som har något bra tips hur man kan göra annars?
Jag vet att Farnell säljer ADC chip 0-30V men dom är 64TQFP (0.5 pitch?) medans jag nu sitter på några 64TQFP (0.8 pitch)
Säljer dom om någon är intresserad.
- prototypen
Re: ADC omvandling.
Spänningsdelare.
Men hur snabba signaler ska ADC behandla, motståndsvärdena poverkar svarstiden då det alltid finns ett C i bilden.
Protte
Men hur snabba signaler ska ADC behandla, motståndsvärdena poverkar svarstiden då det alltid finns ett C i bilden.
Protte
Snabbheten på systemet är inget problem. Tänker samlpa ~10 ggr per sekund max, så att kapasitansens (jag antar C = Kapasitans) inverkan kan nästan försummas. Det blir ett lågpassfilter med hög bandbredd om kapasitansen är liten i systemet.
> om det finns något bättre sätt än att spänningsdela ner m.h.a. resistorer.
Det beror på vad som är problemet med att spänningsdela ner m.h.a. resistorer.
Det beror på vad som är problemet med att spänningsdela ner m.h.a. resistorer.
Jag vet inte många problem med att spänningsdela ner m.h.a. resistorer, men varför säljs ADC-chip i så fall?
Är dom bara till för att kunna ad-omvandla då man inte har en vanlig AD-omvandling inbyggt i mikrokontrollern?
Är dom bara till för att kunna ad-omvandla då man inte har en vanlig AD-omvandling inbyggt i mikrokontrollern?
Javisst är dom det!
Jag hänger inte riktigt med på vad dom annars skulle varit till.
Jag hänger inte riktigt med på vad dom annars skulle varit till.

Det är ungefär som att fråga varför det säljs släpvagnar när ju alla
i alla fall har en baklucka på bilen. Den kanske inte räcker till ?
Och vad har spänningsdelaren med detta att göra alls ??
i alla fall har en baklucka på bilen. Den kanske inte räcker till ?
Och vad har spänningsdelaren med detta att göra alls ??
Tillägg till mitt svar: Då mikrokontrollern inte har AD-omvandlare eller inte dom egenskaper (snabbhet/noggrannhet) som behövs för tillämpningen.
-
Förutom spänningsdelning med resistorer kan man spänningsdela aktivt med op-förstärkare. Oftast så duger det nog med resistorer. I vissa fall kan man vilja att kretsen som man mäter på ska se en högre impedans än vad man kan få med bara resistorer.
Det var därför jag frågade vad som var problemet med spänningsdelare *i det aktuella fallet*.
*OM* det är impedansproblem så är det ingen bra lösning. Nu var det ju inte det.
Man utan att veta varför inte en spänningsdelare skulle fungera, så går det inte
heller att föreslå en alternativ lösning.
*OM* det är impedansproblem så är det ingen bra lösning. Nu var det ju inte det.
Man utan att veta varför inte en spänningsdelare skulle fungera, så går det inte
heller att föreslå en alternativ lösning.
Tack för alla bra tips.
Jag vill ha ner spänningar mellan 0-24V till 0-5V. Finns det ens opförstärkare som tar ner spänningar? (Kanske en dum fråga, ursäkta isf).
Jag vill ha ner spänningar mellan 0-24V till 0-5V. Finns det ens opförstärkare som tar ner spänningar? (Kanske en dum fråga, ursäkta isf).
- prototypen
Hur ni än gör för att få 0-24 V till 0-5 volt så kommer det att vara motstånd inblandat i någon spänningsdelare.
OP förstärkaren kan bara höja ingångsimpedansen (om den är rätt kopplad) men något hopuspokus utan motstånd kan den inte.
Håll inte på och tjaffsa om olika kopplingar då vi inte vet vad som driver denna ADC. Utgångsimpedans frågas, 1 ohm eller 1Mohm??
Protte
OP förstärkaren kan bara höja ingångsimpedansen (om den är rätt kopplad) men något hopuspokus utan motstånd kan den inte.
Håll inte på och tjaffsa om olika kopplingar då vi inte vet vad som driver denna ADC. Utgångsimpedans frågas, 1 ohm eller 1Mohm??
Protte
-