shunt (LM431) vs. spännings (LM317) regulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pix

shunt (LM431) vs. spännings (LM317) regulator?

Inlägg av pix »

jag bygger ett aktivt LP-filter men finderar på om jag skall ha en vanlig +/- 15V reglering med LM317/337 eller en shunt reglering med LM431.
Någon som vet för/nackdelar (rent prestanda mässigt)
Förlusterna i shuntalternativet är ointressanta i mitt fall (mkt små strömmar)
Mvh
/Pix
sodjan
EF Sponsor

Re: shunt (LM431) vs. spännings (LM317) regulator?

Inlägg av sodjan »

Vad menar du med "prestanda" om förlusterna är ointressanta ?
Sen så är väl 431'an mer en spänningsreferens än en regulator....
pix

Inlägg av pix »

Vad menar du med "prestanda" om förlusterna är ointressanta ?
Jo, det jag menar är, för resp. nackdelar mellan en shunt regulator och en seriell regulator förutom att shuntregulatorn bränner en viss effekt?
"Skolboksexemplet" av en +/-15V kraftenehet är ju LM317/337 (alt. 7815/7915) serieregulatorer på resp. rail.
Finns det fördelar med en shuntregulator (typ LM431 (max 100mA)) i stället?
Funderar då t.ex på noise rejection sett från lasten.
/Pix

(Edit text)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det ända jag kan kan komma på är att man redan har en liggandes.
Det är primärt en spännings *referens" (för t.ex ADC'er eller liknande)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Serieregulatorer bränner väl också förlust. När det gäller förlusteffekter på så sätt kan du säga 1 lika med fördel serieregulatorn. Pga att shunten bränner egen effekt + att resistorn också bränner effekt. Vore det att minimera förlusteffekter det handlade om, vilket det inte var, men isåfall borde det vara switchat.

Låt säga så att shuntregulatorn sitter som referens i en bra serieregulator, enklare har zenerdioder som referens. Det svarar inte heller riktigt på din fråga. För att få riktigt bra egenskaper på spänningsmatningen gäller det att flera komponenter ska samverka på ett bra sätt. De komponenter du angivit tycker jag inte är optimala någon av dem. Jag skulle valt någon annan serieregulator med fast utspänning och för låga strömmar, med de egenskaper du är ute efter. Sedan är valet av kringkomponenter minst lika viktigt om inte viktigare!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

LP-filtret torde dra konstant ström och då har regleringen ingen större betydelse. Serieregulatorn kommer att bränna en konstant förlust liksom en shuntregulator. Brus och brum avkopplar man med kondensatorer.

En lösning ni inte kommer att tro på är en helt vanlig RC länk, IOM att LP filtret drar konstant ström så går det att från filterkondingen sätta ett hyfsat stort motstånd som bränner 2-3 volt eller mer och sedan en kondensator.

Sedan finns det de som letat brum tills de blev flintis, sätt 2 st 10nF på motstående dioder i likriktarbryggan (de som lyxar sätter 4)

LP-filterkopplingen ska om den är rätt ha hög matningsspänningsstörundertryckning och behöver inte så himla reglerad spänning.

Protte
Skriv svar