Cylinda diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tornet

Cylinda diskmaskin

Inlägg av Tornet »

Jag har en Cylinda diskmaskin som bara står och pumpar ut och ej går att stänga av annat
än att dra ur kontakten.
Orsaken är att det komm upp vatten ur avloppet(ej mycket9 så att det automatiska backslaget
kopplades in.
Hur får jag maskinen att fungera normalt? I instruktionsboken står att man skall kontakta sevice,
Måste gå att fixa själv!?
Tornet
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Re: Cylinda diskmaskin

Inlägg av Rossen »

plocka av frontplåten/sockeln och kolla om det ligger vatten på skvalpplåten, gör det det, låt det dunsta eller torka/sug bort det, förhoppningsvis kan det lösa problemet.

Jag drabbades av exakt samma symptom och tillkallade service, när de väl kom hade vattnet dunstat av sig själv och maskinen fungerade :p
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Haft samma problem! på den maskinen gick det en slang till en nivåbrytare, när det blev för mycket vatten i maskinen så steg det genom slangen till brytaren och den löste ut. Efter det så gick pumpen hela tiden för att tömma maskinen.
Jag fick plocka isär maskinen lite och tömma slangen och nivåbrytren på vatten sen funkade den igen!

Igentligen var det lödder som steg i slangen för jag provade med vanligt handdiskmedel i en diskmaskin :roll:
Användarvisningsbild
Fredde

Inlägg av Fredde »

Jag hade samma eller ett snarlikt problem en gång för ett antal år sedan. Maskinen "hängde" sig i det läget och vägrade göra något annat. Lösningen i det fallet var att göra någon form av återställning (reset) på maskinen. Men jag kan tyvärr inte komma på exakt hur man skulle göra. Ring till ett servicekontor och fråga. Om jag inte är helt ute och cyklar skulle man hålla in "on/off" (Minns inte om det var från av eller på) i ett antal sekunder (10?) för att sedan rycka ur väggkontakten.
SJM

Inlägg av SJM »

Hej !
Kolla skvalpplåten i botten av maskinen.
Titta efter en liten bit tvättsvamp som hålls på plats av en bladfjäder.
Om det finns en bit tvättsvamp, ta ur den, blöt upp den och låt den torka.
När den är helt torr och hård igen, sätt tillbaks den under bladfjädern.

Lycka till !

/SJM
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Cylinda brukar ha ÖF-skydd i form av en flotör (frigolitbit som aktiverar en brytare).
Räcker med att suga bort vattnet så återställs den.
POS: Igentligen var det lödder som steg i slangen för jag provade med vanligt handdiskmedel i en diskmaskin :roll:
Du är inte den första som testat det :D
cyprox

Inlägg av cyprox »

SJM skrev:Hej !
Kolla skvalpplåten i botten av maskinen.
Titta efter en liten bit tvättsvamp som hålls på plats av en bladfjäder.
Om det finns en bit tvättsvamp, ta ur den, blöt upp den och låt den torka.
När den är helt torr och hård igen, sätt tillbaks den under bladfjädern.

Lycka till !

/SJM

Vi hade precis det problemet med den lilla tvättsvampen på en diskmaskin för 10-15 år sen. Pappa löste det genom att sätta dit en legobit under fjädern istället. Det fungerade hur bra som helst ända in i slutet när motorn brann. :?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Vi hade precis det problemet med den lilla tvättsvampen på en diskmaskin för 10-15 år sen. Pappa löste det genom att sätta dit en legobit under fjädern istället.
Det fungerade hur bra som helst ända in i slutet när motorn brann. :?
De gamla E-lux, EH, HVA och zanussi använde sig av dessa svampar. Att sätta dit en legobit istället äventyrar säkerheten.
Skulle ett läckage uppstå kan hela huset översvämmas.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är bättre med en sockerbit, helst inte pansarsocker.
nHz

Inlägg av nHz »

Bump.

Tidigare problem
Jag hade tidigare ett problem med att maskinen (DM72) inte kunde stängas av. När jag drog ut den på golvet och skruvade av plåten på baksidan så var det blött. Efter lite felsökande hittade jag att gummislangen mellan motorn och en behållare hade gått sönder. slangen var så fint skuren att jag endast kunde hitta felen när maskinen startade och jag låg på baksidan och blev blöt. :shock: Det var tydligen ett fel från fabriken men gick sönder helt efter 4 år.

Jag ringde så klart service och valde att köpa en ny slang för 30kr isf att en tekniker skulle komma ut och byta den för 1500kr.

Nu till nästa fel.
Jag satte på maskinen igår och tänkte inget mer på det. Jag vet att jag reagerade på att pumpen gick lite väl länge men glömde bort att titta på det. När jag gick upp i morse så var displayen helt svart och maskinen var tyst.
1. Displayen är väl aldrig svart så länge on-knappen är på?

När jag öppnade så visade det sig att disken var ganska ren men förmodligen hade inte programmet gått helt färdigt. Jag startade så klart maskinen igen och fick höra att pumpen gick och gick och gick... den slutade inte och inga felkoder, däremot tändes nästan alla lampor i displayen.
När jag öppnade luckan så gick pumpen fortfarande. Så fort jag stängde av maskinen eller drog ur kontakten så stannade den.

2. När jag kolla på bottenplåten så är den lite skitig och det kommer säkert ifrån lite vatten sedan förra gången (1 år sedan). Kan det vara problemet?

3. Finns den här svampen alla pratar om i min maskin, vart?

4. Är det någon som har en aning vad det kan vara eller stött på detta?
Skriv svar