Starta datorn med en minicall

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
brochnick

Starta datorn med en minicall

Inlägg av brochnick »

Hej alla glada!

Mina elkunskaper är väldigt begränsade, men det jag försöker hitta en lösning på är hur jag ska få min minicall att fungera som en strömbrytare till min dator.
Har försökt hitta info på nätet men har inte funnit något vettigt som jag förstår.
Det jag funderar på nu är om jag kan använda mig av en optokopplare? ( Elfa art.nr: 75-045-09 )
Tänkte klippa kablarna som går till vibratorn och koppla dom till en optokopplare. Skulle det fungera?

Så här tänkte jag. Bild

Vet inte om jag ska koppla till 6'an eller 7'an, kanske inte spelar någon roll?
Räcker spänningen från minicallen för att optokopplaren ska fungera?

Det fanns en hel del optokopplare hos ELFA vilken skulle passa bra till mitt projekt?

Tar gärna emot tips på andra lösningar
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Starta datorn med en minicall

Inlägg av Electricguy »

koppla kablarna från vibratorn till en thyristor som drar ett relä annars. kan medge att jag har byggt en detonator så (fast med en mobiltelefon) och det funkar fint.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Optokopplare borde väl funka, det enda som behövs är ju att sluta strömbrytarkretsen på en modern dator. Jag är själv rätt kass på transistorer, men vad jag får ut av databladet är att 5:an skall till jord, 6:an kopplar du till pwr_on på datorn och 8:an till +5V för att biasera fotodioden. Kolla i databladet, det finns mer info där. Du behöver förmodligen strömbegränsa lysdioden om det inte finns inbyggt i kretsen, återigen kolla databladet för att vara säker, där står allt du behöver veta.

Ni med mer koll får gärna rätta mig om jag har fel så inte brochnick steker sin dator.

Ps. Testa att bara få igång ett separat gammalt atx-nätagg. först, så slipper du riskera hela datorn. +5V finns ofta att hämta på usb och liknande även i avstängt läge. I atx-kontakten vet jag inte, men det är ju bara att mäta lite, kolla pinout först...

PS2 Du måste nog ha lite logik före lysdioden, minicallen vibrerar väl flera gånger? Då finns risken att den stänger av datorn igen...

/Andreas
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Man får nog hålla koll på dels att den inte signalerar flera gånger, som Andreas säger, och även att den inte ligger för lång tid då det tolkas som att knappen hålls inne och det blir tvångsavstängning.
brochnick

Inlägg av brochnick »

Mjo man kanske måste begränsa signalen.

Bilden nedanför är en ritning med liknande funktion, men jag förstår den inte riktigt.
t.ex
Vad fyller optokopplaren för funktion? Jag menar kan man inte mata NAND grinden med 5v direkt från usb porten? Måste vara något som jag inte riktigt greppar.

Vad betyder Vcc? Är det matspänningen som skall gå igenom grinden?

Och hur fungerar en NAND grind? När jag kollar på ritningen så tolkar jag det som att:

5v matas från spänningregulatorn in i 13 och i och med att det är en NAND grind så matas signalen vidare oavsett om det kommer en signal från telefonen till 14. Men mening är ju väll att signalen endast skall skickas vidare om både 13 och 14 får signal eller?

Om man sedan tittar vidare på nästa steg, vad är meningen med att mata ut den signal man får till båda NAND portarna (10 och 9).

Bild
Senast redigerad av brochnick 15 mars 2009, 00:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

brochnick skrev: Vad fyller optokopplaren för funktion? Jag menar kan man inte mata NAND grinden med 5v direkt från usb porten? Måste vara något som jag inte riktigt greppar.
Man vill skilja signalerna åt galvaniskt av nån anledning.
Vad betyder Vcc? Är det matspänningen som skall gå igenom grinden?
Matningsspänningen till kretsen ja.
Och hur fungerar en NAND grind? När jag kollar på ritningen så tolkar jag det som att:
NOT-AND, alltså:

A B out
0 0 1
0 0 1
1 0 1
1 1 0

5v matas från spänningregulatorn in i 13 och i och med att det är en NAND grind så matas signalen vidare oavsett om det kommer en signal från telefonen till 14. Men mening är ju väll att signalen endast skall skickas vidare om både 13 och 14 får signal eller?
Se sanningstabellen ovan, antagligen vill man väl att om datorn är på == ström i USB'n, ja då ska inte "fjärrbrytaren" eller vad det nu ska föreställa vara aktiv.
Om man sedan tittar vidare på nästa steg, vad är meningen med att mata ut den signal man får till båda NAND portarna (10 och 9).
Man använder den nog bara som inverter i detta fallet.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Man använder den nog bara som inverter i detta fallet.

Säkert så!

Snälla, mindre bild!
brochnick

Inlägg av brochnick »

Ok, det börjar klarna.
Skall nog försöka mig på ett liknande system fast med en minicall istället för en telefon, men fortfarande några frågetecken.
Glenn skrev:
brochnick skrev: Vad fyller optokopplaren för funktion? Jag menar kan man inte mata NAND grinden med 5v direkt från usb porten? Måste vara något som jag inte riktigt greppar.
Man vill skilja signalerna åt galvaniskt av nån anledning.
Förstår inte innebörden av galvaniska signaler, är det nödvändigt, tanken med usb'n är som du sa.
Om datorn är på, så finns det 5v ut från usb kontakten och då skall fjärrstarten ej kunna aktiveras.

Glenn skrev:
brochnick skrev: Vad betyder Vcc? Är det matspänningen som skall gå igenom grinden?
Matningsspänningen till kretsen ja.
Bara för att förtydliga det lite.
Om jag matar vcc med 5v, grinden matas med 3v och uppfyller kraven för att skicka ut en 1'a. Får jag då ut 5v eller 3v?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Får jag då ut 5v eller 3v?

Utgångarna ger normalt alltid samma nivåer som matningsspänningarna.
Att i ingångarna har lite toleranser i vad de tolkar som "hög" resp "låg"
har inget med det att göra.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Förra gången bad jag snällt att du skulle ändra bildstorleken. Nu har du lagt nya inlägg men ändå inte ändrat bildstorlek! :( Nu ber jag inte snällt längre. Ändra bildstorlek!

Förstår du inte vad jag menar så läs reglerna!

Till ämnet:

Om jag matar vcc med 5v, grinden matas med 3v och uppfyller kraven för att skicka ut en 1'a. Får jag då ut 5v eller 3v?

Vad menar du med "grinden matas med 3v"? Om VCC är 5v så matas grinden med 5V, eftersom det är VCC som matar grinden.
brochnick

Inlägg av brochnick »

vfr skrev:Förra gången bad jag snällt att du skulle ändra bildstorleken. Nu har du lagt nya inlägg men ändå inte ändrat bildstorlek! :( Nu ber jag inte snällt längre. Ändra bildstorlek!

Förstår du inte vad jag menar så läs reglerna!

Till ämnet:

Vad menar du med "grinden matas med 3v"? Om VCC är 5v så matas grinden med 5V, eftersom det är VCC som matar grinden.
Vaknat på fel sida av sängen idag? Tog mig tid att spara bilden för att sedan ändra storlek på den, ladda upp den pici.se och ändrade mitt inlägg för din skull hoppas du är nöjd nu!

Det jag menar vcc får 5v, ben 13 ocg 12 får 3v. Får jag ut 3v eller 5v från ben 11?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

"Vaknat på fel sida av sängen idag? Tog mig tid att spara bilden för att sedan ändra storlek på den, ladda upp den pici.se och ändrade mitt inlägg för din skull hoppas du är nöjd nu!"

Den där attityden kommer du inte långt med på det här forumet. Tror du det så är det lika bra att du vänder i dörren.

Det finns regler om bildstorlek. Den regeln står i röd text, precis ovanför där man skriver sitt inlägg. Det är oerhört tydligt, det går inte att missa den.

Som sodjan redan har skrivit en gång så har utgångarna normalt samma nivåer som matningsspänningarna, nivåerna på ingångarna kvittar ( så länge de ligger inom toleranserna).

Vem har designat kretsen du postade förresten? Antingen är jag trött och lite småberusad, eller så är det ett pucko som har ritat den kretsen.

Vad fyller den vänstra IC'n för funktion? Det enda den gör är att den NANDar signalen från telefonen med matningsspänningen, och sedan inverterar den signalen. Tanken verkar ha varit att "om laddaren inte är på så ska kretsen inte aktiveras av signal från telefonen". Grejen är ju bara att är inte laddaren inkopplad/på så får ju ingen av kretsarna matningsspänning! Altså är den vänstra IC'n fullkomligt meningslös! När laddaren är inkopplad får man på pinne 8 på den vänstra IC'n exakt samma signal som direkt från telefonen (dock olika nivå). Man kan ju lika gärna koppla telefonen direkt till pinne 12 och 9 på den högra IC'n, och köpa en isglass för pengarna man sparade på den vänstra IC'n.
brochnick

Inlägg av brochnick »

Mjo, kanske va lite väll grinig attityd, men men.

Det verkar som att du har helt rätt Walle, ritningen var något jag hittade när jag gogglade runt lite.

Gjorde en ny ritning, ska prova den nästa vecka om jag orkar ta mig till ELFA och köpa allt nödvändigt. Kankse att man ska lägga till en spänningsregulator så man inte behöver ett batteri för att driva minicallen. Hittatde denna 73-305-33. Men vad betyder EN och NC, är det något om man vill använa standby funktionen?

Bild

Något som verkar galet?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Dessutom står det med tydlig röd text: 2. Citera inte hela föregående inlägg. ;)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

KISS, någon?

Om det är så att datorn har en serieport så är det ju inte omöjligt att man kan använda RI (Ring Indicator) signalen. Det går ofta att ställa in så datorn vaknar av det.
Annars så har ju många moderkort en WOL (Wake On Lan) anslutning. Även den skulle man kunna använda.

Fördelen med RI och WOL är att datorn inte stängs av om det kommer fler pulser.

Har man varken WOL eller RI så kan man ju använda ett extra relä som bryter startpulsen när det drar och så låter man datorns 5v dra spolen...

//B1N4RY
Skriv svar