Vad kan ha hänt? (starkströmsfel)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
serpent

Vad kan ha hänt? (starkströmsfel)

Inlägg av serpent »

Råkade ut för en lite otäck händelse och försöker förstå vad som har hänt.

Har ett vägguttag utomhus på garageväggen. I den sitter en analog-timer (IP44). Från timern går en utomhus kabel till ett utomhus-grenuttag med 3st kontakter.

Idag när jag kom hem så råkade jag höra att motor+kupévärmaren snurrade trots att timern är inställd på 0600-0800. Jag började kika runt lite och kände att sladden till motorvärmaren var lite varm och tycktes se en liten rökpuff från grenuttaget. Jag drar ut sladden och den är helt svart och mjuk och bränd. Tydligen inte så bränd att den slutat fungera. Blev lite rädd när jag tänkte på vad som skulle kunnat hända.

Vad kan ha gått snett? Även om timern skulle ha gått sönder och skickat på ström borde ju inte kabeln ha börjat brinna. Skulle något liknande kunna hända om det kommer in vatten/snö/fukt i uttaget?

//Janne
Edit: Rubrik har hänt / blueint
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Re: Vad kan ha hänt? (starkströmsfel)

Inlägg av Mathias@Åland »

Kan ha blivit glappkontakt pga. oxid eller dåligt åtdragna skruvar. Troligtvis oxid eftersom grejerna är utomhus. Prylar för utomhusbruk är inte alltid 100% täta.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är nog flera bränder per år som börjar på detta viset, i min lilla by har vi två riktiga bränder senaste 10 åren som börjat så.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Några bra motstrategier?
Finns ju en anledning att man köper godkännt materiel.
serpent

Inlägg av serpent »

Mathias@Åland skrev:Kan ha blivit glappkontakt pga. oxid eller dåligt åtdragna skruvar. Troligtvis oxid eftersom grejerna är utomhus. Prylar för utomhusbruk är inte alltid 100% täta.
Glappkontakt i grenuttaget? Borde inte det slå av strömmen?
prototypen skrev:Det är nog flera bränder per år som börjar på detta viset, i min lilla by har vi två riktiga bränder senaste 10 åren som börjat så.
Protte
Kan tro det..Flyt att den bara hade gått i någon timme när jag kom på den.
Oflyt att både timern och grenuttaget fått spel samtidigt...

//Janne
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<Glappkontakt i grenuttaget? Borde inte det slå av strömmen?>

Hur skulle något där kunna slå av strömmen??

Det är inte glappkontakten som är farligast, det är övergångsmotståndet mellan korroderade (vägsalt) kontaktdelar som värmer bäst.

Protte
serpent

Inlägg av serpent »

prototypen skrev: Det är inte glappkontakten som är farligast, det är övergångsmotståndet mellan korroderade (vägsalt) kontaktdelar som värmer bäst.
Protte
Du misstänker alltså att problemet sitter på "bilsidan" av sladden? Kontakten var bränd i den andra ändan, alltså inte den del som sitter i bilen.
Med grenuttag menar jag alltså en "split" där jag kan ansluta 2st vanliga "stickproppar".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nr 1 det är din timer som slutat fungera.
Nr 2 oxid och liknande i ditt "grenuttag".
För att åtgärda:

Jordfelsbrytare är ett måste.
IP44 är INTE tillräcklig kapslingsklass, du behöver minst IP54 på alla delar monterade utomhus.

Vad menar du med "grenuttag", är det ett vägguttag med två brunnar i, dvs ett sk tvåvägsuttag eller?
Vilken kapslingsklass är det på "grenuttaget"?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det blir glappet eller dålig kontakt så blir det varmt. Det bryter sällan strömmen helt.

Jordfelsbrytare kan kanske ha hjälpt men det är inte säkert.
Ett uttag som man använder är inte tätt i vilket fall som helst.

Läs gärna reglerna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

serpent skrev: ett utomhus-grenuttag med 3st kontakter.
Är såna verkligen godkända för att sitta ute kontinuerligt?

En gissning från min sida är att timern bara bryter ena polen. Och så som den satt så bröt den nollan. Det innebär att fukt kan ha gjort att det gick ström från fas till skyddsjord. En jordfelsbrytare hade brutit, men har du ingen sån kan man råka ut för sånt där.
serpent

Inlägg av serpent »

TomasL skrev: Jordfelsbrytare är ett måste.

IP44 är INTE tillräcklig kapslingsklass, du behöver minst IP54 på alla delar monterade utomhus.

Vad menar du med "grenuttag", är det ett vägguttag med två brunnar i, dvs ett sk tvåvägsuttag eller?
Vilken kapslingsklass är det på "grenuttaget"?
Jordfelsbrytare ska installeras, det har legat på att göra listan länge.

IP44 trodde jag skulle räcka...är ju trots allt (Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.)

Grenuttaget är en liten dosa som sitter på en pinne som man sticker fast i marken och får 3st "brunnar" och den är också ip44 klassad.
danei skrev:Ett uttag som man använder är inte tätt i vilket fall som helst.
Det går alltså inte att ha el-grejer kopplade utomhus =)
danei skrev:Är såna verkligen godkända för att sitta ute kontinuerligt?
Återigen detta med klassningen, tycker som sagt att 44 borde räcka men inser efter det som har inträffat att kanske så inte är fallet.
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

TomasL skrev:IP44 är INTE tillräcklig kapslingsklass, du behöver minst IP54 på alla delar monterade utomhus.
Kan du utveckla varför IP44 inte skulle vara fullt tillräckligt? Tittar man i föreskrifterna så anges IPX4 som högsta kapslingsklass i anläggningar i det fria. Första siffran endast anger skyddsgrad mot beröring och inträngande föremål så den spelar ingen roll.

Faktum är att du kan t.om. ha IPX1 (ex. vis IP21) utomhus fullt lagligt om den är placerad på ett sådant sätt att den är skyddad mot regn. Man definierar "regnområdet" med att regn förutsätts kunna falla med en vinkel på upp till 60° från lodlinjen och att vattensprut från nedslaget kan nå en höjd av 0,5 m.

Så IP44 är fullt tillräckligt i det fria. Har du däremot tänkt att spola den med vattenslangen så behövs minst IPX5 eller IPX6.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så att IP44 i är godkänt för utomhusbruk, därmed inte sagt att det är så lämpligt.
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Du får fortfarande utveckla varför IP54 skulle vara bättre än IP44.
5:an betyder dammskyddat, och används i mycket dammiga miljöer. De har fortfarande samma skydd mot vatten som är det som är av betydelse i detta fallet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är inte vatten i sig som är problemet, fukten är mycket värre.
IP54 skyddar bättre mot fukt, min erfarenhet i alla fall.
Skriv svar