Är det lönt att försöka byta en skadad skärm på en LCD tv?
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Kontakt:
Är det lönt att försöka byta en skadad skärm på en LCD tv?
På min arbetsbänk står just nu en pajad lcd tv. Philips 32PFL5522D/12
Det är en rent mekanisk skada (någon har stött in ett kantigt föremål i ena hörnet på skärmen) och skärmen måste bytas. Trycker jag tummen mot skadan får jag bild på större delen av skärmen, utan tryck ingen bild men olikfärgade störningar över hela skärmen.
Någon som har erfarenhet av en sån operation?
Antar att det inte är som att byta forna tiders bilrör, själv har jag noll koll för jag har aldrig öppnat någon "platt tv".
Hur är konstruktionen, hur mycket är integrerat med skärmen ifråga om drivkretsar od. och vad kan en 32 tums skärm till en Philips kosta mellan tummen och pekfingret?
Är det lönt besväret om man bortser från nöjet att rota i den?
Tack // Karl B.
Det är en rent mekanisk skada (någon har stött in ett kantigt föremål i ena hörnet på skärmen) och skärmen måste bytas. Trycker jag tummen mot skadan får jag bild på större delen av skärmen, utan tryck ingen bild men olikfärgade störningar över hela skärmen.
Någon som har erfarenhet av en sån operation?
Antar att det inte är som att byta forna tiders bilrör, själv har jag noll koll för jag har aldrig öppnat någon "platt tv".
Hur är konstruktionen, hur mycket är integrerat med skärmen ifråga om drivkretsar od. och vad kan en 32 tums skärm till en Philips kosta mellan tummen och pekfingret?
Är det lönt besväret om man bortser från nöjet att rota i den?
Tack // Karl B.
Re: Är det lönt att försöka byta en skadad skärm på en LCD tv?
Om det inte är skada i själva glaset så så kan det tänkas vara något i kontaktväg som är skadat - förut hade man zebra-strängar som kontaktmaterial mellan glasets tennoxid och kretskortet och det brukade ibland hjälpa att peta och senare tvätta dessa om det inte hjälpte efter att man hade tagit isär drivkort och glas på små LCD-displyer
Kolla först att det som ev. ser till att pressa samman glas och kretskort, är fortfarande i press efter smällen, det kanske bara behövs bara återställa klammern/fixturen så att du får tillbaka kontakttrycket..
Vet inte alls hur dessa kontakteras numera - men räkna med att det är väldigt tätt mellan ledarna - och förutom ovanstående metod så kanske det är limmat eller något annan fästmetod mellan glas och kabel med väldigt hög passning och av engångstyp...
Kolla först att det som ev. ser till att pressa samman glas och kretskort, är fortfarande i press efter smällen, det kanske bara behövs bara återställa klammern/fixturen så att du får tillbaka kontakttrycket..
Vet inte alls hur dessa kontakteras numera - men räkna med att det är väldigt tätt mellan ledarna - och förutom ovanstående metod så kanske det är limmat eller något annan fästmetod mellan glas och kabel med väldigt hög passning och av engångstyp...
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hej alla som läser inlägget.
Det är uppenbart inte så många som micklar med LCDapparater och jag kommer hädanefter också att tillhöra den skaran.
Enkel anledning om än en aning osannolik.
Min gode vän "tvreparatören" som varit ovärderlig så många gånger kollade reservdelspriset på ny skärm till den här burken. Jorå det är möjligt att reparera men men, ändå inte om man är vid sinnets fulla bruk, som reservdel vill Philips ha drygt 13500 kr och då är det som "tvreparatörn" sa "mitt rånetto". Glömde fråga om momsen men jag utgår från att den tillkommer.
Tv:n kostade 6900 spänn för 1,5 år sedan, numera torde priset vara ännu lägre.
Vad lever servicverkstäder på nuförtiden? Knappast på att laga elektronik. Någon som vet?
Undrar om det är möjligt att nyttja chassiet för att driva en dataskärm modell större, nån som vet?
Tack för tips // Karl B.
Det är uppenbart inte så många som micklar med LCDapparater och jag kommer hädanefter också att tillhöra den skaran.
Enkel anledning om än en aning osannolik.
Min gode vän "tvreparatören" som varit ovärderlig så många gånger kollade reservdelspriset på ny skärm till den här burken. Jorå det är möjligt att reparera men men, ändå inte om man är vid sinnets fulla bruk, som reservdel vill Philips ha drygt 13500 kr och då är det som "tvreparatörn" sa "mitt rånetto". Glömde fråga om momsen men jag utgår från att den tillkommer.
Tv:n kostade 6900 spänn för 1,5 år sedan, numera torde priset vara ännu lägre.
Vad lever servicverkstäder på nuförtiden? Knappast på att laga elektronik. Någon som vet?
Undrar om det är möjligt att nyttja chassiet för att driva en dataskärm modell större, nån som vet?
Tack för tips // Karl B.
Troligen inte. Spar elektroniken om du har plats, kanske hittar du eller din tv-reparatör en likadan tv med ett annat fel så du kan pussla ihop en hel.
Min lokala tv-reparatör strippar platt-tv:s på allt nyttigt innan de kastas, säljer säkert delarna som billiga reservdelar sedan.
Min lokala tv-reparatör strippar platt-tv:s på allt nyttigt innan de kastas, säljer säkert delarna som billiga reservdelar sedan.
Min erfarenhet att det enda som absolut inte är värt att byta är just tft-panelen. Allt annat är iaf möjligt att räkna hem.
Dagens miljötänk..
Dagens miljötänk..
Hos oss passerar det en hel del skärmar ner i skrotlådan.. jag brukar spara ingångskort och drivkort till rören osv ett tag.. först kommer ju de som är inomgaranti med spräckt lcd och där finns ju fina kort att ta
har redan ett par uppsättningar till både 22 och 24" skärmar
Väntar bara på att de första ska gå ur garantin och komma in mörka eller döda....
- prototypen
Reservdelspriser är ibland helt vansinniga, jag råkade lägga en nysvetsad bit mot kabeln på B&D vinkelslipen, B&D har gjort kabeln som ett apparatkabelställ med en egen apparatände, lätt att ta loss.
Nu kostar en 15 år nyare lite snyggare, lite starkare vinkelslip från samma företag med garanti 695 spänn.
Kabeln på 1,5 m med en kontakt i var ände kostar 325 spänn plus frakt.
Hela vinkelslipen går nog i återvinningen.
Protte
Nu kostar en 15 år nyare lite snyggare, lite starkare vinkelslip från samma företag med garanti 695 spänn.
Kabeln på 1,5 m med en kontakt i var ände kostar 325 spänn plus frakt.
Hela vinkelslipen går nog i återvinningen.
Protte
Kanske man skulle göra en rapport till Naturvårdsverket på sånt här trams?