Error : Unable to open file 'reloc.inc'

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Error : Unable to open file 'reloc.inc'

Inlägg av Swech »

Lugna ner sig.... Vi har alla struntat i att läsa readme filer.
Sen som vanligt... frågan är fri. Ingen är tvingad att svara.
Förstår även din poäng Sodjan, men den måste även vägas mot att
man kan skrämma bort användare från vårt forum.
Jens har skrivit 15 inlägg.. skulle vara tråkigt om det inte blev fler.

Swech
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, vi säger så. Personligen har jag dock aldrig förstått fördelen med att
hoppa över "Readme filer", "Release Notes", "New Features" o.s.v. Kan
kanske bero på att jag började med datorer och IT långt innan det gick
att ta genvägar över t.ex forum och liknande. Och det kanske är bättre att
strunta i trådar kring produkter som man inte vet ett smack om i alla fall. Det
är ju lite korkat att läsa dokumentationen för prylar som man aldrig har sett
när det sittar andra och faktiskt använder (eller i alla fall försöker använda)
prylarna... :roll:
dangraf

Inlägg av dangraf »

jag har inte förstått vitsen med att blanda alla filer i en gemensam katalog. Då jag jobbade med CC5X så låg alla headerfiler i en katalog (väldigt många) tillsammans med några textfiler i mitten som t.ex INSTALL.TXT. Det är inte helt uppenbart att dessa är viktiga och vad de har för funktion när de är gömda på det sättet (om man ens hittar dem). Väldigt mycket annan information kring och om kompilatorn står i manualen.
Användarvisningsbild
Jens Gunnarsson

Inlägg av Jens Gunnarsson »

Ännu en gång måste jag konstatera att en tråd urartar i hysteriska inlägg:
Och hur fan kan du veta det *innan* du har läst dom !!??
Vad är det för fel på citattecken? Jag hör till den reaktionära skara som tyckert att "dom" egentligen hör till talspråk. Två utropstecken och två frågetecken är ju rent infantilt. Ta på dig en tröja.

Inte en enda gång under snart tjugofem år har jag behövt ta del av en sådan fil, så enkelt är det. Att påstå detta verkar vara ett rött skynke för vissa. Handen på hjärtat, det är ju informationsdesign från stenåldern.

När jag ger ut mitt nästa freeware så kommer även det att vara helt intuitivt, annars använder jag tooltips och onlinehjälp, tackar som frågar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

dangraf> Det är inte helt uppenbart att dessa är viktiga (alltså INSTALL.TXT)...

- Gå till huvudsidan för CC5X : http://www.bknd.com/cc5x/
- Klicka på "- installation and MPLAB support" i menyn till vänster (det var ju just det frågan gällde).
- Bäddra ner en liten bit till "MPLAB support".
- Där på sista raden står det "The detailed description is forund in file INSTALL.TXT after installation of CC5X."

Förrutom stavfelet ("forund"), varför är det inte "helt uppenbart att dessa är viktiga" ?
Varför skulle de skriva på det där sättet om de inte vill att man läser INSTALL.TXT ?

dangraf> ...när de är gömda på det sättet...

De är inte gömda.

dangraf> (om man ens hittar dem).

Du menar efter att man har sett raden på deras hemsida ovan ?

OK, så här gör man t.ex :
- Öppna katalogen där CC5X är installerad med "Windows Explorer" ("Utforskaren" om du kör svens Windows).
- Högerklicka och välj "Search" (eller "Sök").
- Ange INSTALL.TXT...
Om man tycker att sök-verktyget i Windows är för krångligt, så kan man t.ex sortera
katalogerna i bokstavsordning (klicka på namn/name överst) så blir de lättare att hitta.

Slutligen håller jag fullständingt med om att CC5X verkar lite amatörmässigt dokumenterat (det som
står i INSTALL.TXT skulle naturligstvis ha varit med i den PDF manual som finns), men jag håller
inte med om att de har döljt eller utelämnat just den information som efterfrågades.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Varför skriver du allt detta på något jag redan vet? jag har inte ens ställt en fråga. Det var ju ganska detaljerad information om hur man hittar INSALL.TXT.
Skulle du kunna göra en lika bra beskriving (på svenska) om hur man använder sig av "reloc.inc"? Jag tror att det skulle vara mycket roligare läsning än dina påhopp.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

dangraf> Varför skriver du allt detta på något jag redan vet?

Jag vet inte vad du vet eller inte vet men du antydde att det var svårt att
hitta informationen och att INSTALL.TXT var "gömd" och jag ville bara göra
det helt klart att så är det inte. Man någon har uppenbarligen i alla fall haft svårt
att hitta den, så min beskrivning kanske kan hjälpa någon annan som hamnar i samma problem.

Informationen finns där man kan förvänta sig att hitta den på CC5X-hemsidan.

dangraf> Skulle du kunna göra en lika bra beskriving (på svenska) om hur man använder sig av "reloc.inc"?

Vad är du vill veta om den ?

Jag tror inte man "använder" den direkt. Sannolikt är det något som CC5X kompilatorn
använder när man går från 1 C-fil till flera, eftersom kompilatorn då (om jag förstår rätt)
switchar från absolut till relocatable mode. Jag kollade just, och reloc.inc i sig innehåller
inte speciellt mycket. Det finns någon slags instruktioner där, men jag vet om det är
något man normalt behöver pilla på. I princip är det bara switchar till MPASMxxx.EXE.
Men det visste du säkert redan, så vad är oklart kring reloc.inc ?
dangraf

Inlägg av dangraf »

sodjan skrev:dangraf> Varför skriver du allt detta på något jag redan vet?

Jag vet inte vad du vet eller inte vet
Jag tycker att jag är ganska tydlig med att jag vet vart filen och beskrvningen finns(tillsammans med alla headerfiler) redan i mitt inlägg. Behövs det verkligen repeteras?
sodjan skrev: dangraf> Skulle du kunna göra en lika bra beskriving (på svenska) om hur man använder sig av "reloc.inc"?

Vad är du vill veta om den ?
Jag tycker frågan framgår ganska tydligt av tidigare inlägg. Du skriver själv att man ska göra lite inställningar (t.ex flytta reloc.inc till projektkatalogen och skriva rätt sökväg) även hur man ställer in länkaren. Vilka inställningarna är har Iinte skrivits i tidigare inlägg. Tyvärr har jag inte själv fått det att fungera och kan inte ge en exakt beskrivning (använder inte kompilatorn längre).

Enligt min uppfattning så blir ett forum mycket trevligare att vistas i om man försöker lösa själva frågeställningen än att hålla på och trycka ner manualen i halsen på folk. Denna "manual diskussion" har vi haft tidigare så jag vill inte gå djupare in på det. Däremot tycker jag mig ha märt att det inte är likamånga om använder forumet längre (inte lika mycket svar och trådar som tidigare). Jag misstänker starkt att det kan ha att göra med attityden här på forumet som inte är den roligaste. Om man läser hela denna tråden (och även andra trådar) så uppfattar jag det som att du (och även andra) mer än gärna vill "sätta folk på platts".

Tips:
Har du en fru eller annan nära kompis som inte är teknikfreek? Isf så skulle du kanske kunna låta henne/honom läsa genom denna tråden och ge dig feedback på hur någon annan tolkar dina inlägg och svar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Du skriver själv att man ska göra lite inställningar...

Jag har frågat om INSTALL.TXT var läst (jag har inte läst den själv).
Och när det var gjort så löste det sig tydligen. Bra. Jag har inte kollat närmare
på *vad* det står i INSTALL.TXT, det var helt ointressant (för mig).

Det övriga i tidigare inlägg om Tool-menyerna och så var bara gissningar.
Och jag vet i princip inte ett smack om CC5X.

Jag har aldrig sagt att man ska "flyta reloc.inc".

Det övriga har jag inga kommentar till.
Skriv svar