Är väggvårtor friflytande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish

Är väggvårtor friflytande?

Inlägg av Tottish »

Hej alla glada!

Sitter och har lite kopplingsfunderingar. En switchande 12V-väggvårta av fabrikat "mascot" sitter i väggen. Den matar, bland annat, en lysdiod (ca 25mA) som jag vill styra från parallellporten på en PC.
Första tanken var att bara smälla dit en liten MOSFET och se glad ut men sedan slog mig tanken att eftersom vårtan inte innehåller någon trafo så kanske den inte är galvaniskt skild från nätspänningen.
Hur är det egentligen med den saken? Kan jag bara sätta dit en MOSFET och förvänta mig att vårtan snällt anpassar sin potential till PCns?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Är väggvårtor friflytande?

Inlägg av Micke_s »

Den måste vara galvansik skild från nätet. Annas så hade folk dött som flugor.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En switchande VV HAR transformator, det är bara det att den är ytterst pytteliten så den märks inte bland övriga prylar som sitter på kretskortet.

Protte
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK! Fint. Då kör jag på en FET-lösning, då.

Tack för hjälpen!
MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En gång för länge länge sen byggde jag in pappas externa modem i hans dator så det blev internt, bl.a pga att brorsan lånade det ibland och använde till sin dator för att använda internet. Modemet skulle ha 9VAC, så jag monterade ett DJ-jack på en plåt bak för att koppla väggvårtan till. Det var ett runt jack i metall med mutter på, för att det skulle vara enkelt att montera. Men det sket sig. Värmesäkringen i trafon gick sönder efter en stund. Den tyckte inte om att få ena tråden på trafon jordad... Hade inte en tanke på att det kanske inte är så bra att jorda en ledare både före och efter en likriktarbrygga... :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Switchade historier har normalt utgående jord kopplat till negativ/jord på HV sidan med en konding så helt galvaniskt skilda är de på ett sätt egentligen ej då ström går igenom kondingen. Den ström som kan gå måste dock vara helt ofarlig för en människa dock kan man känna den med lätthet i vissa fall från ett datoragg om man jordar sig och det tar på "rätt" ställe tex insidan av handleden men det är fortfarande ofarligt men kan kännas rätt bra i vissa fall. Eftersom ett datoragg också är kopplat på detta vis så bör det fungera bra att koppla in den trafon du har.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MadModder skrev:En gång för länge länge sen byggde jag in pappas externa modem i hans dator så det blev internt, bl.a pga att brorsan lånade det ibland och använde till sin dator för att använda internet. Modemet skulle ha 9VAC, så jag monterade ett DJ-jack på en plåt bak för att koppla väggvårtan till. Det var ett runt jack i metall med mutter på, för att det skulle vara enkelt att montera. Men det sket sig. Värmesäkringen i trafon gick sönder efter en stund. Den tyckte inte om att få ena tråden på trafon jordad... Hade inte en tanke på att det kanske inte är så bra att jorda en ledare både före och efter en likriktarbrygga... :roll: :lol:
:lol: :lol: Det är sådant som kallas erfarenhet :lol: :lol:

Protte
Skriv svar