Kan jag dimma ner Kalle Anka-ljud?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tant Al

Kan jag dimma ner Kalle Anka-ljud?

Inlägg av Tant Al »

Jag har en del gamla intervjuer inspelade med bärbar bandspelare. Tyvärr har batterierna i vissa fall börjat svikta under inspelningarna, varför t.ex. mormor ibland låter lite typ Kalle Anka. Nu funderar jag på att försöka kopiera inspelningarna till CD-skiva, och om det skulle gå att under kopieringens gång manuellt justera bandhastigheten med hjälp av en dimmer på nätsladden till kassettspelaren? Eller orsakar kanske dimmern brum, smatter e.dyl?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är mycket tveksamt om det kommer fungera.
Det är mycket enklare och effektivare om du på godtycklig väg överför dina inspelningar till digital form och bearbetar dem i en vanlig PC. Vettiga ljudredigeringsprogram kan justera "pitch" både fast och varierande under ljudspåret efter behag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Dimmer är ingen bra idé. Det kommer ställa till det för bandspelarens förstärkare.
Sätt istället en potentiometer i serie med bandmotorn så fungerar det fint.
Har modifierat några bandspelare på det här viset när jag var yngre. :)
BJ

Inlägg av BJ »

Om man gör det i datorn så är det bäst om man hittar ett program som ändrar både
farten och tonhöjden samtidigt (så som det blir om man styr motorn).
Det finns en del program som bara ändrar en av sakerna.
Det är nog inte det du vill använda, eftersom det inte blir som det ska vara då.
Om man använder såna program så kan det även bli konstiga hack och korta upprepningar och andra otrevliga saker i ljudet.

Jag hittade ett program en gång som ändrade båda sakerna (Jag ville ha det så.)
Man kunde ställa in det ganska noggrannt. Jag har tappat bort det, så jag kan inte tala om vad det heter....
Det hade i alla fall ett ganska litet fönster (i windows), och det var en ruta där man kunde skriva farten man ville ha.
Jag tror att det var procent med tiondelar, men jag är inte säker.
Man kan nog hitta det om man söker på internet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske man kan koppla in en givare som skickar bandhastigheten till datorn?, på så sätt borde man kunna justera elektroniskt i efterhand.
Fast potentiometermetoden verkar avgjort bäst :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

har man lite tur så kanske det finns spår av 50 Hz brum och dess övertoner i inspelningen. Då borde man kunna styra bandspelarmotorn/efterberabetningsprogrammet efter denna och den vägen kunna räta upp ojämnheterna - det är få saker som är så stabilt som just 50 Hz och fins (oftast ofrivilligt) närvarande nästan överallt så fort man är inomhus.

titta i coolwave eller liknande program och se med FFT om det inte fins spår av 50 Hz - sedan blir det att gnugga filter, VCO och PLL-kunskaperna som kanske utmynnar i en reglering av bandspelarmotorn (enkelt med trissa om det är en batterimatad DC-motor)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Mycket smart idé xxargs!

På tal om det, lite kuriosa:
En kollega påstod till och med att man kan datera en inspelning med hjälp av variationerna i nätfrekvensen (förutsatt att inspelningsapparaten inte använder nätet som tidbas).
Varje inspelning har ett unikt "avtryck" av "50Hz-brums-variationer". Genom att jämföra "avtrycket" från inspelningen med nätets kända variation så kan tiden för inspelningen bestämmas.
(Fungerar naturligtvis bara så lång bak i tiden som man "spelat in" variationen i nätet...) :)

Jag är dock lite tveksam.. vem har spelat in 50Hz-brum de senaste åren.. och hur exakt blir ett avtryck, hur långt måste materialet vara etc....

Edit: Hmm.. såg att Tant Al's apparat var batteridriven, vilket förmodligen innebär mycket låga nivåer av 50Hz-brum.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man kan säkert detektera detta -60 dB under nyttosignale (korrelatorer??) så räcker det nog, lite läcker det säkert via micken... - nu är det ett tag sedan jag läste om DSP men låter man lågpassfiltrera bort allt över 100 Hz extremt mycket och förstärka upp resten ( tal har normalt väldigt lite bas under 300 Hz), vilket kan göras i dom flesta ljudediteringsprogrammen och helt enkelt lyssa efter/titta i FFT. (observera att detta är för diagnos över möjligheterna - att göra apparaten/mjukvaran som trackar detta är helt annan sak.

Då förändningen är långsam (batteriet tar sakta slut...) så kan filtret i PLL-loopen göras trög, åtskilliga sekunder och den vägen klara av tillfälliga röstinbrytningar i basområdet, om det finns något. Det du behöver är en stabil 50 Hz referens till din EXOR-grind och hög ordnings 50 Hz bandpassfiltrerad och förstärkt signal från kassetspelaren, också kopplad till EXOR-grindens andra ingång. Du kan säkert förstärka så mycket att det är ren fyrkantvåg in i exorgrinden.

Utsignalen från exorgrinden medelvärdesbildas från enkel RC-krets till avancerad filter och i sin tur styr motorn till bandspelaren med resulterande utspänning (kan behöva starthjälp) . - gör du filtret hyffsat snabb i respons så kommer det även kompensera för ojämnheter i bandkassettens bandföring :-)

Men allt ovanstående bygger på att det fins någon identifierbar signal som är hårt kopplad till 50Hz (brummande kylskåp...) eller annan tidbas - kanske mormorsklockan tickande i bakgrunden (signalanpassasd filter mha. DSPic kanske) eller TV:s 15625Hz - som brukar smita med även i proffsproducerad musik pga. gamla videomonitorer i studion, tänk kreaktivt :-)

Ovanstående är bara en oprovad ide, men ofta kan man fixa relativt enkelt sådanahär saker med analog/digital-teknik i kombination som är ett helsike att skriva något motsvarande i mjukvara för - dock kan det vara värt att titta efter detta mha. olika plugins till ljudediteringsmjukvaror då detta inte kan vara ett unikt problem...

(sitter och skriver detta med huvudvärk, snorandes och i väntan på nästa frossa/kallsvett - jäkla förkylning... och sover man så blir det bara febermardrömmar om jobbet man nu måste ställa in... - just nu känns det som att 'ta bort mig')...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enklast är nog att spela upp bandet en gång med motorstyrningspotten i handen och prova upp vilken hastighet man ska ha den på var minut och skriva upp det och sedan spela upp den för datorinspelning och justera potten sakta och säker, inte för att jag ogillar dom andra lösningarna men ibland är man lat

ps, gamla bandspelarmotorer var ibland styrda med en centrifugalregularor som kanske måste sättas ur spel för att få det att fungera
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Förhoppningsvis räcker det ju med att du har en enda inspelning med en mormorsklocka tickandes i bakgrunden. Då kan du ju analysera inspelningen och på så vis göra en "urladdningskurva" för batterierna. Altså en kurva som talar om hur hastigheten på bandet sträcker sig över urladdningstiden. Förhoppningsvis så ser urladdningarna ganska lika ut även om det är olika batterier som används. Om det stämmer så är det ju bara att köra en time stretch på samtliga inspelningar med den kurvan man fick fram.
Tant Al

Re: Kan jag dimma ner Kalle Anka-ljud?

Inlägg av Tant Al »

Kan ni tipsa mig om gratis eller billiga ljudbearbetningsprogram som man kan justera ner det uppkomna Kalle Anka-ljudet till normalt med?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Kan jag dimma ner Kalle Anka-ljud?

Inlägg av tompa74 »

Skriv svar