Tanka ur hårddisk
Re: Tanka ur hårddisk
Installera i BIOS? Jag är rudis på det här. Jag trodde det räckte med att tillverka en ny IPX.COM med programet WSGEN.EXE.
Förövrigt så har jag inte listat ut tangentbords-kombinationen för att komma in BIOS/CMOS på ps/2-an.
Förövrigt så har jag inte listat ut tangentbords-kombinationen för att komma in BIOS/CMOS på ps/2-an.
För att installera hårdvara i dom här maskinerna så måste du ha två disketter, dels biosdisketten för datorn, dels disketten för kortet.
Boota från biosdisketten så kommer du in i det program där man kan ändra biosinställningar. Välj lägg till hårdvara eller motsvarande, nu får du mata in disketten som hör till det nya kortet.
Med reservation för att det var över fem år sen jag meckade med detta så jag kan ha vänt på vissa detaljer.
Boota från biosdisketten så kommer du in i det program där man kan ändra biosinställningar. Välj lägg till hårdvara eller motsvarande, nu får du mata in disketten som hör till det nya kortet.
Med reservation för att det var över fem år sen jag meckade med detta så jag kan ha vänt på vissa detaljer.
Är nätverkkortet ett token ring? om det är det så kan det endast prata med andra token ring kort, tror dom gick i 16Mbit och går inte att koppla ihop med ethernet.
Enklast är med nåt gammalt filöverförings program för nollmodem, fastlynx var var det nån som sa, använde det mycket förr och det var riktigt smidigt.
Enklast är med nåt gammalt filöverförings program för nollmodem, fastlynx var var det nån som sa, använde det mycket förr och det var riktigt smidigt.
Det verkar vara ett vanligt nätverkskort 3com. BNC + en flerpolig kontakt.
mrfrenzy, när jag har installerat nån vanlig 286a på nätverket vill jag minnas att jag bara tillverkade en ny IPX.COM och kopierade in. Inget pill i BIOS. När man tillverkar filen får man välja rätt IRQ mm. Det kanske bara är Netware 3.12 som har så?
mrfrenzy, när jag har installerat nån vanlig 286a på nätverket vill jag minnas att jag bara tillverkade en ny IPX.COM och kopierade in. Inget pill i BIOS. När man tillverkar filen får man välja rätt IRQ mm. Det kanske bara är Netware 3.12 som har så?
Det jag pratar om gäller alltså hårdvaruinstallationen, gör man inte detta så vägrar datorn boota om jag minns rätt.
Om datorn bootar med kortet i så är detta alltså redan gjort.
Det finns ingen tangentkombination för att komma in i bios, utan man behöver biosdisketten.
Detta har jag bara sett på IBM's burkar med den förträffliga men kortlivade MCA-bussen. Bland annat stationära 286:or av modellen jag nämnde ovan och portabla 386'or som man ställde på högkant, lyfte ur tangenbordet som var anslutet med spiralkabel och fällde ut skärm och diskettstation.
http://ps-2.kev009.com:8081/ohlandl/ - Här finns instruktioner för installation, och man verkar även kunna ladda ner ADF och EtherDisks.
Om datorn bootar med kortet i så är detta alltså redan gjort.
Det finns ingen tangentkombination för att komma in i bios, utan man behöver biosdisketten.
Detta har jag bara sett på IBM's burkar med den förträffliga men kortlivade MCA-bussen. Bland annat stationära 286:or av modellen jag nämnde ovan och portabla 386'or som man ställde på högkant, lyfte ur tangenbordet som var anslutet med spiralkabel och fällde ut skärm och diskettstation.
http://www.computercraft.com/docs/ps2sect.shtml - Övergripande information och länkarAn Adapter Description File is required by a MCA REFERENCE or STARTUP program in order to configure most kinds of new (especially third-party) hardware.
http://ps-2.kev009.com:8081/ohlandl/ - Här finns instruktioner för installation, och man verkar även kunna ladda ner ADF och EtherDisks.
> Det verkar vara ett vanligt nätverkskort 3com.
Vad heter det ?
> BNC + en flerpolig kontakt.
BNC = "Thick wire" eller "10base-2", alltså Ethernet över koax. Man hade ett antal system på en slinga
med ett BNC T-kors bakom varje maskin, den sista med en avslutning på den ena anslutningen. 10 Mb/s.
Detta var långt före "hubbar", "switchar" o.s.v... Finns adaptrar till andra kabelsystem. t.ex :

Den andra är AUI-kontakt, och det finns också t.ex AUI/10baseT adapters. T.ex:

Vad heter det ?
> BNC + en flerpolig kontakt.
BNC = "Thick wire" eller "10base-2", alltså Ethernet över koax. Man hade ett antal system på en slinga
med ett BNC T-kors bakom varje maskin, den sista med en avslutning på den ena anslutningen. 10 Mb/s.
Detta var långt före "hubbar", "switchar" o.s.v... Finns adaptrar till andra kabelsystem. t.ex :

Den andra är AUI-kontakt, och det finns också t.ex AUI/10baseT adapters. T.ex:

Jag har koaxnätverk i verkstaden med Novellserver Netware3.12. Det hade ju varit så smidigt om man bara kunnat haka på även den här burken och tanka ur.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
OT:
>BNC = "Thick wire"
Var inte "Thick wire" RG8 eller motsvarande? (Med N-kontakter?)
>BNC = "Thick wire"
Var inte "Thick wire" RG8 eller motsvarande? (Med N-kontakter?)
-
Gul RG8 till och med, om man ska vara kinkig, men de flesta körde nog "svart".
N-kontakt tror jag ej jag sett i detta sammanhang, utan vad jag kom ihåg var det BNC även för dom tjocka.
Man använde även vampyrer för att grena ut med RG58 till en dator. Vampyr var ett T-stycke som man la utanpå RG8 och tryckte in ett stift mot innerledaren så att man kunde grena ut utan att klippa och skarva.
10base-2 thinnet kunde utsträckas ca 200 meter
10base-5 thicknet kunde utsträckas ca 500 meter

N-kontakt tror jag ej jag sett i detta sammanhang, utan vad jag kom ihåg var det BNC även för dom tjocka.
Man använde även vampyrer för att grena ut med RG58 till en dator. Vampyr var ett T-stycke som man la utanpå RG8 och tryckte in ett stift mot innerledaren så att man kunde grena ut utan att klippa och skarva.
10base-2 thinnet kunde utsträckas ca 200 meter
10base-5 thicknet kunde utsträckas ca 500 meter