Driva liten DC-motor med kapacitiv spänningsdelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Driva liten DC-motor med kapacitiv spänningsdelare

Inlägg av Walle »

Tänkte bygga mig en liten "lukta gott"-mackapär som ska sitta i en stickpropp och sprida väldoft omkring sig :)

Tanken är att använda en liten radialfläkt och en inbygnadslåda med stickpropp. Nu hittade jag denna på elfa, och den såg ju lite rolig ut.. 50-412-23

Anledningen till att använda radialfläkt är att fläktkanalen ut är ganska liten, så det blir lätt att ordna en bra fläktkanal. I fläktkanalen ska det sen ordnas med ett litet "fack" där man kan fylla på med sådana där doftkulor som är tänkta att suga upp i dammsugaren.

Fläkten har jag redan, det är en liten 12-voltsvariant, i samma liga som vanliga 80mm-datorfläktar vad det gäller storlek och styrka. Tyvärr har jag inte fläkten här hemma, så jag kan inte mäta vad den drar. Men jag kan inte tänka mig att den drar mer än en vanlig datorfläkt, men hur mycket drar en sån?

Anyway, går det bra att driva en fläkt med en kapacitiv spänningsdelare? Eller blir det bök med det?
xxargs

Re: Driva liten DC-motor med kapacitiv spänningsdelare

Inlägg av xxargs »

en tanke - ca 72 mA per uF motorkonding om du driver fläkten seriekopplat med kondingen via en likriktarbrygga - komplettera med en transildiod över motorn för den riktig elaka strömstöten när du koppla in spänningen mot 230-Volt.

kolla också minimumströmmen som behövs för att fläkten skall kunna starta självmant. att strömmen pulsar kan också störa lite - prova.

Behöver väl inte ens nämna att fläkten är att betrakta som strömförande i detta läge - skall den in i annat än plastlåda så måste du tänka igenom detta ordentligt i avseende isolation mot omgivningen...

för säker drift så skaffa istället en lite 12-Volts väggvårta på lämpligt antal mA så är det spänningsmässigt säkrare och också en viss skydd mot överlast etc.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tackar för storleksförslag på kondingen! Gissningsvis drar fläkten någonstans mellan 20 och 50 mA, men det ska jag såklart mäta upp först.

Räcker det med halvvågslikriktning, eller bör jag köra med en riktig brygga?

Ju mer jag funderar på det, desto mer funderar jag på ifall det ändå är vettigare och göra det lite mer avancerat.

Tanken är ju att fläkten ska gå med ganska lågt varvtal, blåser den för mycket så blir det för stark lukt (jag har exprimenterat lite med att stoppa sådana luktkulor i en påse vid fläktutblåset på HTPCn :D ). Men istället för att driva den på låg spänning kanske det är vettigare med en liten PWM-krets? Det är ju enklekt löst med en 555'a och en FET, eventuellt kanske man behöver en gate driver.

Men eftersom det hela är tänkt att få plats i 50-412-23, som ju är en plastlåda tänkt för applikationer som ska sitta direktkopplade i vägguttaget. Självklart är jag medveten om riskerna med nätspänning, men hela kretsen, inklusive fläkten, kommer som sagt sitta innesluten i ett plasthölje med "väggkontakt".
xxargs

Inlägg av xxargs »

vill ändå ger 'förslaget' att titta på alternativen med att använda liten batterieliminator - gärna av den typen som går att justera steglöst - då kan tu styra farten på fläkten steglös - men åter igen kolla vad som krävs i spänning för att starta säkert...

Om du skall köra med 230V och konding så tycker jag du skall använda likriktarbrygga och inte bara halvvågslikriktning - vet inte, men inbillar att motorerna jobbar tystare då - ev. kanske du får sätta en större eller mindre konding över motorns poler för att jämna ut spänningen lite, men för den skull glöm inte zener/transildiod som skydd mot överspänning...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag ska överväga ditt förslag :)

Om jag kör 230 direkt så kör jag likriktarbrygga och transildiod! :)

Japp, jag ska koppla upp den i labbagget och testa lite så jag vet vad som krävs!

Jag funderade även på någon switchad lösning, finns ju fina färdiga moduler, typ 69-651-49. Fördelen med en sån är att jag skulle kunna få en reglerad 5V-utgång, för en sådan switchad regulator är väl galvaniskt frånskiljd? De har ju även kortslutnings- och överlastskydd. Visserligen hiccup, men ändå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att du MÅSTE ha brygga, har du bara en diod (halvvågslikritning) så kommer det väl nästan bli en spänningsdubblare? Kondensatorn kommer ju bara laddas upp när dioden leder, och sen inte laddas ur den andra halvperioden.

Eller vänta nu, har du tänkt använda TVÅ kondensatorer? Och ta ut spänningen över den ena? Då funkar det kanske med halvvågslikriktare.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hmm, ja, det har du rätt i.

Men det lutar nu åt en färdig switchad modul, för det vore himla smidigt att få ett stabiliserat 5 V-uttag "på köpet". Den största nackdelen med en sådan lösning är att den kostar nämare 300:-

Å andra sidan så har jag allt annat än den och inbygnadslådan.
Skriv svar